ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

807 קשישים נהרגו בעשור החולף בתאונות דרכים

בעקבות הקשיש שנסע הפוך על כביש איילון, מפרסמת עמותת אור ירוק נתון מדהים לגבי היפגעות קשישים בתאונות. 515 הולכי רגל קשישים נהרגו בעשור, פי 3.5 מחלקם באוכלוסייה

רכב הקשיש שנסע נגד כיוון התנועה
רכב הקשיש שנסע נגד כיוון התנועה

בעשור החולף נהרגו בכבישי ישראל 807 קשישים כמעט פי שניים מחלקם באוכלוסייה, כך עולה מדו"ח של עמותת אור ירוק הבוחן את היפגעות הקשישים בעשור האחרון. בשנת 2009 נהרגו 61 קשישים מגיל 65 ומעלה בתאונות דרכים המהווים כ- 19% מכלל ההרוגים וקרוב לכפול מחלקם באוכלוסייה העומד על כ-10%. תמונת המצב הקשה הזו נמשכת לאורך עשר השנים האחרונות ללא שינוי משמעותי ומצריכה פעילות ייעודית וממוקדת להקטנת ההיפגעות בקרב אוכלוסיית הקשישים.

עוד עולה מהדו"ח כי בעיית ההיפגעות קשה במיוחד בקרב הולכי הרגל הקשישים. בעשור האחרון נהרגו 515 הולכי רגל קשישים, המהווים 35% מכלל הולכי הרגל ההרוגים, כלומר מספר הולכי הרגל הקשישים הנהרגים בתאונות דרכים גבוה פי 3.5 מחלקם באוכלוסיה.

בדיקה של מספר הנהגים הקשישים שנהרגו בתאונות דרכים מראה כי שיעור זה דומה לחלקם באוכלוסייה, אולם מדובר במצב של קטלניות יתר – מאחר ורבים מהקשישים אינם נוהגים ואלו שנוהגים לא מבצעים זאת הרבה הרי שמספר התאונות בהן כל נהג מעורב הינו גבוה יחסית.

שמואל אבואב מנכ"ל אור ירוק : " הנתונים החמורים של מעורבות היתר של קשישים בקטל בדרכים מצביעים על בעיה קשה ביותר בתחום הבטיחות. כמו בקבוצות סיכון אחרות – רוכבי דו"ג, נהגי משאיות, ילדים הולכי-רגל, נהגים צעירים – גם כאן יש לפעול באופן מעמיק, נרחב ורב-היקף. למרות שהיקף הבעיה, סיבותיה ודרכים לפתרונה ידועים מזה שנים לגורמי המקצוע, הרי שהמודעות הציבורית אליה נמוכה ביותר ופעילות בקנה מידה רלוונטי אינה נערכת".

בחינה השוואתית של היפגעות הקשישים בישראל לעומת העולם מעלה כי שיעור הקשישים הנהרגים בתאונות דרכים בישראל גבוה מאשר בניו זילנד, ארה"ב ואוסטרליה. יחד עם זאת מצבנו טוב משל חלק ממדינות אירופה כמו אנגליה, צרפת והולנד, אולם יש לזכור כי שיעור הקשישים בכלל האוכלוסייה בישראל נמוך מזה באירופה, העומד על 16%.

על פי נתוני משטרת ישראל שיעור הנהגים הקשישים המעורבים בתאונות קטלניות , שעברו עבירה בזמן התאונה, עומד על ממוצע של 69.5% - ב-30% יותר מהממוצע של כלל נהגי ישראל (53.2%). נתונים אלו מצריכים בחינה של ההסברה והאכיפה בקרב הנהגים הקשישים.

במקרים רבים הפגיעה של הקשישים חמורה בהרבה מפגיעה של יתר האוכלוסייה וזאת בגלל ההבדלים הגופניים והבריאותיים, מהדו"ח עולה כי מבין הפצועים שנפטרו בבתי החולים , מהווים הקשישים 11.2% מול 4.3% בממוצע בקרב שאר האוכלוסייה – ממוצע הגדול פי 2.6 משאר מקרי הפטירה.

במסגרת הדו"ח נסקר גם הטיפול של המדינה בבעיה אשר אינו מספק ויש להרחיבו באופן ניכר, בין היתר עולה מהדו"ח כי יש לפעול בנושאי הסברה, תשתיות, פיקוח רפואי בקרב הנהגים הקשישים ועוד. עוד עולה מהדו"ח כי מתבצעת פעילות בנושא כחלק הפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אך יש לספק לרשות תקציבים וכלי פעולה אפקטיביים אל מול הגורמים השונים המטפלים בנושא.

שמואל אבואב : " יש לזכור כי רמת הקטל בקרב הקשישים, בניגוד למגמה הכללית בשנים האחרונות, לא פחתה. התחזית היא כי אחוז הקשישים בחברה הישראלית יגדל בשנים הבאות. כלומר: אם לא יעשה דבר, ואחוז הפגיעה יישאר, המשמעות היא כי יותר קשישים ייהרגו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד