כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

נהיגה אגרסיבית מובילה לתאונות • וידאו לצפיה

סקר שערכה אור ירוק בקרב נהגים ישראלים מצא, כי 87% מהנהגים נתקלו בנהג שצופר בכוונה ובאגרסיביות ו-78% מהנהגים נתקלו בנהג שמסנוור נהגים אחרים • אז מה אפשר לעשות מול כעס בכביש?

נהיגה אגרסיבית מובילה לתאונות • וידאו לצפיה
חדשות 24





אין נהג שלא נתקל לפחות במקרה אחד של התנהגות אלימה וכעוסה בכבישים. אגרסיית נהיגה היא בעלת השלכות על בריאותם ובטיחותם של הנוסעים בכבישים, וסקרי נהגים הראו כי נהיגה אגרסיבית מדורגת כאחד משלושת נושאי הבטיחות הבעייתיים ביותר. חלק מהתסכול מתבטא בכעס באמצעות ניבול פה, צפירות ואפילו התקפות פיזיות של נהגים אחרים. התופעה עולה גם ממחקרים שנעשים בנושא, ומהם עולה שיש קשר ברור בין רגשות שליליים ובין תוקפנות בכביש.

מחקר פסיכולוגי שנערך בישראל במכללת תל-חי מצא, כי 22% מהנהגים הישראלים מתנהגים בתוקפנות בכביש. מהמחקר עלה גם, כי לנהג הישראלי התנהגות כביש ייחודית לעומת נהגים אחרים בעולם. כך למשל, שתי צפירות קצרות ברצף ומעבר מהיר של נהג מטור איטי לטור מהיר יותר בפקק היא אחת מצורות התנהגות ייחודיות אלה. בנוסף עולה מהמחקר, כי נהגים צעירים – גברים ונשים – תוקפניים יותר מנהגים מבוגרים, והם גם מעורבים יותר בתאונות. כמו כן, גברים מקבלים הרבה יותר דוחות משטרתיים על עברות תנועה מאשר נשים.

נהיגה אגרסיבית מובילה לתאונות ולנזק הן לנהג והן למשתמשי דרך אחרים, והיא מהווה בעיה גדלה והולכת בארה"ב: מחקר שנערך בשנים 2003-2007 הראה כי ב-56% מהתאונות הקטלניות הנהג ביצע פעולות הקשורות לנהיגה אגרסיבית.

בסקר שבוצע עבור קמפיין BETTER DRIVER שפותח בפלורידה, ארה"ב, על מנת להתמודד עם נהיגה אגרסיבית, נמצא: "נהג שחותך" היא הפעולה המרגיזה ביותר בעיני נהגי משאיות. אי שמירת מרחק דווחה כפעולה המרגיזה ביותר בעיני כלל נהגי הרכב. אחריה בתור – נהיגה בהסחת דעת.

סקר שערכה אור ירוק בקרב נהגים ישראלים מצא, כי: 87% מהנהגים השיבו כי נתקלו בנהג שצופר בכוונה ובאגרסיביות. 44% מתוכם העידו כי ראו זאת יותר משש פעמים. 91.1% מהנהגים השיבו כי נתקלו ברכב שחתך אותם או נצמד אליהם בצורה מסוכנת. ל- 53% מתוכם, זה קרה יותר משש פעמים. 78% מהנהגים נתקלו בנהג שמסנוור נהגים אחרים. 30% מהנהגים נתקלו בביטוי האלים ביותר של כעס – קטטה אשר התרחשה בכביש. 69.8% נתקלו באלימות מילולית בכביש, מתוכם 26.5% נתקלו יותר משש פעמים.

מחקרים שונים מצביעים על כך שכעס והתנהגות אגרסיבית בתנועה גבוהים יותר אצל צעירים. שגברים מראים התנהגות אגרסיבית (פיזית) לעתים קרובות יותר מנשים, ושאנשים הנוטים לכעוס, מפגינים רגש זה גם בתנועה. גם אנשים הלוקים ב- ADHD הם יותר כעוסים בתנועה.

מה אפשר לעשות מול כעס בכביש?


• בזמן הנהיגה אין להגיב תגובת-יתר, או להיכנס לפאניקה בעקבות טעות או שגיאה של נהג אחר – ייתכן שהוא איננו מודע למה שעשה. יש לנסות להתרחק ממצבים ומאנשים כאלה ולהתרכז בנהיגה בטוחה.

• יש להימנע מעימותים עם נהגים אחרים. תמיד יהיו נהגים אחרים שיחפשו את החיכוך. "התחרות" עם נהג אחר עלולה להוביל להסלמת המצב איתו, ולכן יש להתרכז בנהיגה שלי ולא בשל אחרים.

• יש להישאר רגועים ולחשוב בהיגיון – כאשר יש עימות עם נהג אחר, אין להגיב אליו באמצעות תנועות גוף, שימוש באורות או בצופר, כיוון שאלו עלולים להחמיר את המצב וגם להסיח את דעתו של הנהג.

• יש להימנע מיצירת קשר עין עם נהג כועס או תוקפני, כיוון שגם זה עלול להחמיר את הסיטואציה. יש למצוא הזדמנות מתאימה ולתת לאותו נהג לעקוף ובכך למתן את המצב ולהרגיע את כל הנוגעים בדבר.

• אם מגלים שנהג תוקפני ועיקש עוקב אחרינו, יש לנסות להגיע למקום ציבורי, לאזור שבו נמצאת משטרה או לרחוב עמוס. במקרה הצורך יש להתקשר למשטרה, ואין להתיר לנהג כזה לעקוב אחרינו עד הבית.

• בשום תנאי אין לסכן את הבטיחות האישית על ידי יציאה מהרכב כדי להתמודד עם נהג תוקפני. אם נתקלים במצב של זעם כביש, יש להישאר ברכב עם חלונות סגורים ודלתות נעולות.

• אם בטעות אנו גורמים לנהג אחר לכעוס – יש לנקוט במחווה של פיוס, המבטאת את ההתנצלות על הטעות. זה ימתן את הסיטואציה וירגיע אותו.

• אם מצב הרוח מושפע מאירוע שהתרחש במהלך הנסיעה, רצוי לעצור ולקחת פסק זמן לכמה דקות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד