ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

תשעה באב בעולם: פרק שני במסע יהודי בינלאומי

מה עושים בתשעה באב בעולם • 'בחדרי חרדים' עם פרויקט מיוחד: יענקי פרבר בדק איך מעבירים את תשעה באב בגולה - מעבר לקריאת איכה ואמירת קינות. בפרק השני: לייקוד, סקווירא, מונרו וגם אמסטרדם צרפת ומקסיקו

חרדים באלפים של צרפת מקוננים על חורבן הבית
חרדים באלפים של צרפת מקוננים על חורבן הבית



את הפרק השני של 'תשעה באב בעולם' פרויקט מיוחד ב'בחדרי' נפתח בארה"ב. רוב הציבור בבורו פארק נמצא בימים אלה בחופשה בהרי הקסטילס. לכן, אין משהו מיוחד שמארגנים לציבור שרובו ככולו לא נמצא בעיר. מה שכן, בבתי כנסת מסוימים יש דרשן שדורש ומספר על מגילת איכה, במדרשים ובסיפור של קמצא בר קמצא .

גם בבורו פארק, פועל ארגון "חפץ חיים" שכמידי שנה מקהיל את כל מי שרוצה ללמוד על נושא חורבן הבית, כמו בלונדון ובשאר העולם היהודי. מדובר בהקרנות וידיאו מכמה רבנים מפורסמים, ואפשר לצפות בזה, ברחבי ארה״ב. בכל עיר יש אולמות שם אפשר לראות את ההקרנה בעלות של 15$ לנפש.

בעיירה היהודית לייקווד, בה יושבים אלפי אברכים והוגים בתורה יומם וליל, מתקיים לימוד בכל בתי הכנסת על עניני דיומא. בישיבה המפורסמת - בית מדרש גבוה, אין סדר מיוחד, מלבד לילדים, עבורם מועבר שיעור מיוחד, כל אחר הצהריים במשך שעות רבות על ידי הרב קלמן קראהן מלייקווד. במוצאי הצום יש דרשה מיוחדת מאת ראש הישיבה הגאון רבי ירוחם אולשין, לכלל התושבים.

בסקווירא, מגיעים כולם למנחה בערב תשעה באב, יחד עם האדמו"ר. אחריה כולם מתפזרים לביתם לאכול 'סעודה המפסקת', לאחר מכן כולם מגיעים לתפילת ערבית, מכבים את האורות למינימום האפשרי, וקוראים 'איכה'.

אחר קריאת איכה, מתקיימת דרשה של אחד מראשי הכוללים, בנושא חורבן בית ראשון וחורבן בית שני, הדרשה נמשכת לתוך הלילה, ומי שמסוגל נשאר כמה שיותר. לאחר תפילת שחרית בבוקר, המשך הדרשה בענין חורבן בית ראשון ושני.

בסביבות השעה 4.30 אחר הצהרים מתחילים מנייני המנחה, ואז דרשה על שנות השואה האיומות, עד קרוב לצאת הצום. דקות אחדות לפני צאת הצום, כולם הולכים לטבול במקווה, מאחר ולא הלכו בבוקר הצום, ברגע שאפשר מעדיפים החסידים שלא להתפלל ללא מקווה, ומיד אחרי הטבילה מתפללים ערבית.

האדמו"ר עצמו לא נמצא בשנה זו בקריה, מאחר והוא עדיין מחלים מהניתוח שעבר לפני מספר שבועות. האדמו"ר שוהה בדירה הקבועה שנמצאת לא רחוק מהקריה, שם הוא שוהה למנוחה, ומחלים מהניתוח. לקראת שבת הקרובה צפוי הוא לחזור והחסידים נרגשים.

בקרית יואל מונרו, היכן שממוקמת ממלכת האדמו"ר מהר"א מסאטמר, ביותר מעשרה בתי הכנסת של החסידות - מתפללים ערבית בכניסת הצום, בזמן, מיד לאחר מכן קוראים מגילת איכה, ועד חצות מתקיימות דרשות בעניני דיומא, על חורבן הבית הראשון והשני.

האדמו"ר עצמו לא נמצא בקריה, הוא שוהה במדינת ניו המפשייר, בעיר בעטלעם, לכל אורך שלושת השבועות - למעשה, האדמו"ר עזב את ביתו בקרית יואל מונורו בצום שבעה עשר בתמוז, ונמצא שם עד יום ראשון שאחרי תשעה באב.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' מספר אחד העסקנים הבכירים בחסידות, "יש ענין כבר מעל 200 שנה, שאדמו"רים לא נמצאים בביתם בתשעה באב, מאחר והקב"ה לא נמצא בביתו בבית המקדש, גם האדמו"רים רוצים להרגיש את צער השכינה, ולכן הם מרחיקים לכת מביתם לשלושת השבועות".

אחר חצות היום בקרית יואל, מועברות דרשות לכל המתפללים בבתי הכנסת של החסידות, מדברים על נושא חורבן הבית ושאר עניני דיומא. וכן, יש תוכניות ושיעורים מיוחדים לילדים. לקראת השקיעה מתפללים מנחה, ולאחר מנחה ישנן דרשות עד ערבית.

בדרשות בין מנחה לערבית, מדברים על היסטוריה יהודית, ומזכירים את משיחי השקר לדורותיהם. לאחר תפילת ערבית הקהל טועם 'לקח' (מיני מזונות) ומשקה חריף לשבירת הצום, אחר כך הקהל הולך למקווה, מאחר ולא טבלו בבוקר הצום עקב האיסור לטבול בתשעה באב.





הקהילה החרדית באמסטרדם שבהולנד, מאד מקפידה על היום הזה כיום ללא שום פעילות חוץ מלקונן על חורבן הבית, ולכן אף אחד לא מקיים שום פעילות לילדים, כל משפחה דואגת לתעסוקה לילדים שלהם לבד, הדבר היחיד שיש בקהילה זה את ההקרנה של ארגון "חפץ חיים" אותו ארגון שמקיים הקרנות של רבנים מרחבי העולם שנואמים על נושאים שקשורים לחורבן הבית, וכמו בשאר מקומות, תמורת תשלום סמלי כל מי שרוצה מוזמן להגיע ולשמוע, מי שחייב ללכת לעבודה, הולך אחרי חצות כמובן, אבל את היום הזה בקהילה מציינים כיום מאד שקט ורגוע, ולא מקיימים שום פעילות שלא קשורה לתשעה באב עצמו, כמו ברוב מדינות אירופה, הצום יוצא בשעה מאוחרת, בסביבות השעה 23 בלילה.



בצרפת הקהילות בעצם מתחלקות לכמה קבוצות, בעיר הבירה פריז רוב המשפחות החרדיות, עוזבות את ביתם לעבר האלפים הצרפתיים, המשפחות נמצאות כבר מראש חודש אב בכמה מקומות שונים באלפים הצרפתיים, כשהמרחק ביניהם יכול להגיע לשעתיים נסיעה ואפילו יותר, בליל תשעה באב כל ריכוז חרדי באלפים עושה מנין אחד גדול ומרוכז, כמובן ככל שהמקום מאפשר זאת, יש מנינים קטנים יותר, אבל העיקרון הוא לאגד כמה שיותר אנשים ביחד לקונן על החורבן, לאחר מכן אנשים יושבים בקבוצות ומדברים על חורבן בית המקדש, אין מישהו קבוע שמדבר בפני האנשים על עניני דיומא, לפעמים מתנדב מהנופשים מדבר בפני הקהל, לקראת חצות כולם הולכים לישון, למחרת היום גם מנסים לארגן מנין אחד גדול לתפילת שחרית, לאחר חצות היום מתקיימות קייטנות מיוחדות לילדים ברחבי הערים, ההורים יושבים יחד ומשוחחים על שנאת חינם, ומתמקדים בנושא של קמצא ובר קמצא, הצום יוצא בסביבות השעה 23 בלילה, כשעד אז משפחות משפחות יחד ומדברות בנושאים שקשורים לתשעה באב.



במכסיקו סיטי לדוגמא כמעת בכל בית כנסת יש שיחה בליל ט' באב אחרי תפילת ערבית, שיחה לא ארוכה מדי בעניני דיומא, למחרת היום אחרי תפילת שחרית יש שיחות בנושא השואה והאינקווזיציה מספרד, ושאר רדיפות נגד העם היהודי לאורך כל הדורות, השיחות מתנהלות עד חצות היום שזה קרוב לשעה 2:00 בצהרים, לאחר מכן הרבה אנשים הולכים למוזיאון השואה במקסיקו סיטי, בחלק מבתי הכנסת מדברים גם על מוסר, ועל בין אדם לחבריו, שנאת חינם.
תשעה באב ט באב בעולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד