י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

סטנלי מטלטל את השוק • הלוואות הפריים - הסוף?

סטנלי פישר מטלטל שוב את שוק הנדל"ן הרותח, ומכריז: רכיב ההלוואה צמודת הפריים במשכנתא - לא תעלה על שליש • איך זה מסתדר עם ההודעה שהריבית תישאר על כנה?

סטנלי מטלטל את השוק • הלוואות הפריים - הסוף?
יצחק לב ארי מהיר חימה

סטנלי פישר לא מפסיק לטלטל את שוק הנדל"ן: לאחר שהודיע על הותרת ריבית בנק ישראל על כנה לחודש מאי בשיעור של 3%, ויצר תחושה על מיתון ההעלאות , מכה הנגיד שוב את השוק הרותח.

היום (ד') מפרסם בנק ישראל טיוטת הנחיה לתאגידים בנקאיים האוסרת עליהם לתת בהלוואות לדיור יותר משליש ההלוואה בריבית משתנה.

במילים אחרות, הבנק מודיע כי בכוונתו להמשיך ולהגדיל את הריבית באופן משמעותי, ולפיכך מי שיטול הלוואה צמודת פריים בשיעור גבוה עשוי למצוא את עצמו מחויב להחזרים בסכומים גבוהים מכפי יכולתו.

בהודעת הבנק נאמר: "ההנחיה מגבילה את חלק ההלוואה לדיור (המשכנתה) בריבית משתנה, לשליש מסך ההלוואה לדיור שמעמיד תאגיד בנקאי ללווה. המגבלה חלה על הלוואות חדשות לדיור בכל מסלולי הריבית המשתנה, שבהן הריבית עשויה להשתנות במהלך תקופה קצרה מחמש שנים".

"ההנחיה גם מסדירה חובת גילוי ללקוחות שנטלו בעבר הלוואות לדיור במסלול של ריבית משתנה לא צמודה על בסיס הפריים, כאשר רכיב ההלוואה שנטלו במסלול זה הוא שליש או יותר. מטרת הגילוי להגביר את מודעותם של לווים אלה להשלכות האפשריות של עלייה בשיעור הריבית על גובה ההחזר החודשי שיוטל עליהם, ועל מנת לאפשר להם בחינה מושכלת של סיכון זה ושל האפשרויות למזעורו".

עוד מוסיפים בבנק ישראל: "טיוטת ההנחיה פורסמה לנוכח המגמות הנמשכות בשוק הדיור, ובעיקר, ההיקף המשמעותי של ביצועי ההלוואות לדיור בריבית משתנה, הטומנות בחובן סיכון ללווים, וכפועל יוצא למערכת הבנקאית בכללותה. מדובר בסיכון הכרוך באפשרות שהריבית תעלה ותגדיל באופן ניכר את תשלומי המשכנתה החודשיים המוטלים על הלווים, באופן שישליך על יכולתם לפרוע את ההלוואות כסדרן. תרחיש זה מתחדד נוכח הימצאותנו בתקופה בה שיעור הריבית נמצא במגמת עלייה".

לדברי הבנק הטיוטה תועבר לדיון סופי בועדה המייעצת ובעקבותיה תוצא ההנחיה הסופית לציבור נוטלי המשכנתאות ולתאגידים הבנקאיים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד