י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

שיפור חד באיכות התוצרת האורגנית בישראל

בסקר שערך משרד החקלאות נמצא שאיכות המוצרים האורגניים החקלאיים עלתה • חלה גם ירידה בהיקף הההונאות בשוק • הבעייה היא: מה זה בעצם אורגני?

שיפור חד באיכות התוצרת האורגנית  בישראל



אחוז החריגה בשאריות חומרי הדברה במוצרים האורגניים, עמד בשנת 2010 על 8.6%, זאת לעומת 24% חריגה בשנת 2009. מרבית החריגות נמצאו בלחמים.

הפירות והירקות שנבדקו נמצאו כולם נקיים משאריות חומרי הדברה.

התוצרת החקלאית האורגנית מפוקחת על פי חוק משנת 2008, עת נכנסו התקנות להסדרת הייצור והמכירה של תוצרת אורגנית מן הצומח לתוקף.

על צרכן המעוניין לצרוך תוצרת אורגנית, לחפש את הסמל האורגני האחיד על המוצרים האורגניים, על מנת לדעת בביטחון כי המוצר שהוא רוכש אכן מפוקח על ידי אחד מגופי האישור והבקרה שהסמיך משרד החקלאות.

במסגרת זו מפרסם משרד החקלאות סקר לבדיקת התוצרת האורגנית בישראל והמוצרים שנבדקו כללו תוצרת טרייה ומעובדת, ביניהם: עגבניות, תבליני עלים, פלפלים, חסה, לחמים, פסטות, קטניות, ריבות, דברי מאפה, פירות יבשים ועוד.

לאור תוצאות הסקר, הנחה משרד החקלאות ופיתוח הכפר את יצרני הלחמים האורגניים לבצע בדיקות מעבדה מקדימות לגלוטן טרם השימוש בו לייצור לחם אורגני. ואכן בדיקות שערך משרד החקלאות בסוף שנת 2010 מראים באופן ברור ירידה משמעותית באחוז החריגות בלחמים אורגנים.

עוד נמצא בסקר כי עיקר החריגות בשימוש בסמלי החוק הינו במוצרים מעובדים.

בשנת 2010 מחצית מהמוצרים בשוק (48%) מסומנים כנדרש בסמלי החוק, כך שבתווית המוצר מופיעים הסמל האורגני וסמל הפיקוח, אשר מאפשרים לצרכן לזהות כי מדובר במוצר אורגני מפוקח. בסקר הקודם בשנה שעברה (שנת 2009) 9% בלבד מהמוצרים סומנו כנדרש. השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות דרשו מגופי הפיקוח לאשר תוויות חדשות, שיסומנו בהתאם לחוק כנדרש.

שרת החקלאות אורית נוקד מסרה כי "המשרד מקדם בימים אלו שינויי חקיקה שיבטיחו שכל התוצרת האורגנית בישראל תישא את סמלי החוק. בנוסף, בכוונתנו להקים מאגר מידע בו ניתן יהיה לפרסם את רשימת המגדלים/יצרנים שלא יעמדו בדרישות החוק".

מה זה בכלל אורגני?

בשנים האחרונות חודרת לשווקים התעשייה האורגנית. אלא שכבכל תחום פרוץ ונטול פיקוח – רבו בו הרמאים והנוכלים בתחום ונפוצו מגוון רחב של הונאות.

החקלאות האורגנית בישראל מהווה כ-1.5% מכלל התוצרת החקלאית המיוצרת בישראל וכ-13% מכלל הייצוא החקלאי.

בענף מועסקים כ-760 אנשים, מתוכם כ-500 חקלאים.

כ-70,000 דונם מכילים גידולים אורגניים לפי הפילוח הבא: גידול בשטח פתוח – 65%, פירות – 18%, הדרים – 7%, ירקות (בבתי גידול) – 6%, תבלינים – 4%.


מיום החלת החוק הוסדר נושא התוצרת האורגנית במדינת ישראל – באילו רכיבים אסור ומותר להשתמש במוצרים אורגניים, איך יש לגדל תוצרת אורגנית ובאילו הגבלות

אז מה צריך לחפש?

יש לחפש את הסמל האורגני האחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות) על אריזת המוצר (פירות, ירקות, מוצרים ארוזים) ואת סמל הפיקוח של אחד מגופי האישור והבקרה המוסמכים לתת למגדל וליצרן האורגני את ההיתר לסמן בסמל האורגני.

תוצרת חקלאית בכלל ואורגנית בפרט נושאים סמלים וולונטריים נוספים וביניהם סמל "טוב השדה" של הארגון לחקלאות אורגנית אשר מצביע על כך כי המגדל והיצרן מלווה על ידי מדריך אורגני מוסמך לאורך כל תהליך הגידול/הייצור.

התוצרת האורגנית צריכה להיות מופרדת באופן ברור מהתוצרת הרגילה.

כלומר, אם חנות מוכרת גם תוצרת אורגנית וגם תוצרת רגילה, הן חייבות להיות מופרדות האחת מהשנייה על מנת למנוע בלבול.

בכל חנות צריך להיות אזור נפרד למוצרים האורגנים, בין אם מדובר בפירות וירקות ובין אם מדובר במוצרים מעובדים, כדוגמת: פסטה, קטשופ, רטבים וכו'.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד