ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

מחקר קובע: הירידה במספרי הנפגעים בתאונות בזכות שיפור התשתיות

ממחקר שביצעו המכון לחקר התחבורה בטכניון ומרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים נמצא קשר ישיר בין הירידה במספרי ההרוגים והנפגעים בתאונות לשיפור תשתיות התחבורה של ישראל

מחקר קובע: הירידה במספרי הנפגעים בתאונות בזכות שיפור התשתיות


עמותת אור ירוק מדווחת, כי ממחקר שביצעו המכון לחקר התחבורה בטכניון ומרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים, עולה כי בנקודות זמן חשובות, בהן בוצעו התערבויות בתחום הבטיחות בדרכים – חל גם שיפור מהותי במגמות ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים בישראל.

במחקר, שבוצע ע"י ד"ר ויקטוריה גיטלמן, ד"ר אטי דובא, גב' לימור הנדל ופרופ' שלמה בכור, נבחנו התפתחויות חשובות שחלו בבטיחות התחבורה בישראל לאורך זמן, על מנת לזהות את נקודות הזמן בהן חל שינוי לטובה – ירידה במספר ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים, ובמספר התאונות הכולל. במחקר נמצא, כי השיפורים במגמות ההרוגים/נפגעים/תאונות בישראל, מזוהים עם התערבויות הבטיחות הבאות:

1. 1975 ו-1987 – חוק חובת השימוש בחגורות בטיחות וחיזוקו – השפיע על סך ההרוגים בתאונות.

2. 1991 – הקמת משטרת התנועה הארצית – השפיעה על כמות התאונות הקשות עם רכב יחיד בדרכים לא עירוניות.

3. 1995 ואילך – תחילת עידן השינויים בתשתיות העירוניות והשיפורים בטיפול בנפגעי תאונות דרכים – השפיע על סך ההרוגים בתאונות, על מספר ההרוגים בתאונות בדרכים עירוניות, מספר הרוגים הולכי רגל וסך הנפגעים קל ברכב.

4. 2003-2005 – שיפורים בתשתיות הכבישים כגון – הגברת שימוש בהתקני בטיחות בצידי הדרכים, הגברת שיפורים טכנולוגיים ברכב, הגברת התקינה והפעילות בנושא נהגים חדשים וצעירים, הגברת המודעות לבטיחות בדרכים – כל אלה השפיעו על תהליכים רבים. בין תהליכים אלה ניתן למנות את – סך ההרוגים והנפגעים בתאונות, סך הנפגעים באורח קשה וקל, סך התאונות עם נפגעים, מספר הרוגים בדרכים לא עירוניות ועירוניות, מספר הרוגים הולכי רגל, מספר הרוגים ומספר פצועים קשה נהגים צעירים, תאונות קטלניות עם רכב יחידי בדרכים הלא עירוניות, תאונות קשות עם רכב יחידי בדרכים לא עירוניות, ועוד.

מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב: "השנים 2003-2005, כעולה מן המחקר, מזוהות עם ירידות ניכרות בהרוגים, נפגעים ותאונות דרכים. המסקנה היא לכן, כי יש להתערבויות הבטיחות שיושמו בשנים אלה השפעה ניכרת וחיובית על רשימה ארוכה של נושאי בטיחות. כבר הוכח בעשרות מחקרים, בארץ ובעולם, כי השקעה בתשתיות בטיחות מוכיחה את עצמה ומחזירה את עצמה לאורך זמן."

אבואב מוסיף, כי "ירידה במספר ההרוגים בתאונות מיתרגמת באופן ישיר לחיסכון כלכלי. על פי דו"ח אור ירוק, העלות שנחסכה למדינת ישראל כתוצאה ממגמה זו עמדה על כ-180 מיליון ₪ בשנת 2005, וגדלה מדי שנה עד לכ-400 מיליון ₪ ב-2007. בסך הכל, נחסכו למשק הישראלי קרוב ל-900 מיליון ₪ בשנים 2005-2007 עקב הירידה בכמות ההרוגים בתאונות דרכים. לא נותר אלא לקוות, כי יישומה של התכנית הלאומית המחודשת למאבק בתאונות יחזיר אותנו שוב אל המסלול הנכון, שאבד בשנתיים האחרונות."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד