י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בלי כסף ועם עתיד לוט בערפל: אגד זכה בהפעלת הרכבת הקלה בגוש דן

אגד ושותפיו הסיניים הפתיעו את חברת דן, וחוזרים לפרויקט שממנו נסוגו לפני עשור, כשנמנו על הזכיינית MTS • הזכייה מותנית באישור הממונה על ההגבלים, ועדת הריכוזיות – וכן בחתימה על הסכם סובסידיה מול הממשלה

הדמיית הרכבת הקלה בגוש דן. צילום: יח"צ
הדמיית הרכבת הקלה בגוש דן. צילום: יח"צ



ועדת המכרזים של חברת נ.ת.ע הממשלתית הודיעה אתמול כי היא צפויה להכריז על קואופרטיב אגד כזוכה במכרז להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. זאת, בכפוף לחוות דעת הממונה על ההגבלים העסקיים – ובכפוף לאישור ועדת הריכוזיות.

אגד, שמחזיק בנתח של 37% משוק התחבורה הציבורית בישראל, התמודד במכרז בראש קונסורציום תבל (51%), שבו שותפות שנזן מטרו הסינית (30%) ו-CCECC הסינית (19%). כך, למרבה האירוניה, זכו במכרז חברות ממשלתיות סיניות שחברו לחברת אוטובוסים מקומית שמסובסדת אף היא בידי הממשלה.

בהודעת נ.ת.ע נמסר כי מבדיקת ההצעות זכתה קבוצה זו בניקוד הגבוה ביותר. זאת, תוך שהיא גוברת במפתיע על קבוצת דן – שניגשה ביחד עם בייג'ין מטרו מסין, ועל חברת דרך ארץ – שניגשה למכרז בשיתוף מפעילה סינית אחרת, גוואנז'ו מטרו.

עבור דן מדובר במכה קשה לנוכח האפשרות כי החברה תאבד את ליבת פעילותה בענף התחבורה הציבורית – מה עוד שדן מפעילה כיום את "הקו המקדים" בתוואי הרכבת הקלה (קו 1).

קואופרטיב אגד כבר צבר ניסיון בפרויקט הקו האדום, כשהיה שותף (20%) בקונסורציום MTS שזכה ב-2007 במכרז להקמת הקו – אך כשל בנסיון לגבש את המימון. ב-2010 ביטלה המדינה את זיכיון MTS והרפתקה זאת גבתה מאגד כ-55 מיליון שקל.

ואולם הבעיה העיקרית שעמה נדרש להתמודד קואופרטיב התחבורה הציבורית היא העובדה שמעל המשך דרכו רובץ ענן כבד של חוסר ודאות. זאת, מכיוון שהוא לא מחזיק בהסכם סובסידיה חתום מול המדינה – ולמעשה ניצב על סף קריסה פיננסית.

בחודשים האחרונים מנהל אגד משא ומתן מול משרדי התחבורה והאוצר באשר להמשך מימון פעילותו. זאת, לאחר שדרש מהמדינה חבילת סובסידיה גבוהה יחסית – ומנגד סירב לדרישת הממשלה לוותר על קווי אוטובוסים נוספים שהפעיל ללא מכרז.

מפעיל הקו האדום של הרכבת הקלה יהיה אחראי לכל מערך התפעול השוטף של הרכבת הקלה – החל מהכשרה והשמה של נהגים וכרטיסנים ועד לניהול קבלני התחזוקה שיבצעו את הטיפול בקרונועים, במערכות ובתשתיות הרכבת. ההסכם שייחתם עמו יהיה לעשר שנות הפעלה עם אופציה להארכה לשש שנים נוספות. על מנת להבטיח את רמת השירות, הגדירה נ.ת.ע 17 מדדי שירות שבהם יידרש המפעיל לעמוד.
רכבת הקלה גוש דן אגד תחבורה ציבורית קבוצת דן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד