ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הקשר בין וויסקי, הרבנות הראשית - והמחירים הגבוהים שאנחנו נמשיך לשלם

קשיים ביישום רפורמת היבוא המקביל: בעוד היבואן הרשמי של ג'ק דניאלס מקבל את אישורי הכשרות הנדרשים - היבואן המקביל של המשקה נתקל בסירוב • הרבנות: הרפורמה מחייבת סמכויות וכוח אדם נוסף - בלעדיהם לא נוכל לתת הכשר למוצרים

מאתר החברה
מאתר החברה



הרבנות הראשית לישראל מעכבת חלק מהיבוא המקביל שנועד להוריד את יוקר המחיה בדרישות לאישורי כשרות. ברבנות טוענים כי היא לא נגד היבוא המקביל, אך צריכה לקבל תוספת של תקנים וסמכויות ענישה כדי לטפל בביקוש הגובר לאישורי כשרות ליבוא. לפי הרבנות, יבואן שלא מצליח להוכיח כי יש בידיו אישור כשרות מגוף מוכר על ידה בחו"ל, אינו יכול לצרף מדבקת הכשר למוצר המיובא.

עמדת הרבנות הראשית הוצגה במכתב התשובה שקיבלה באחרונה חברת פאנקו, המשווקת משקאות אלכוהוליים באינטרנט. לפני כשנה שללה הרבנות הראשית את היתר ההכשר של בקבוקי הוויסקי ג'ק דניאלס שהחברה מייבאת, בטענה שהחברה לא המציאה מסמכים המעידים על כשרות הייצור. החברה עירערה לבית המשפט העליון, וזה הורה לה להגיש תחילה את הערר לרבנות הראשית. בסוף יולי קיבלה החברה מכתב תשובה מהרבנות שבו נדחה הערר. פאנקו צפויה עתה לשוב לערער בבג"ץ בעניין.

מתשובת הרבנות הראשית עולה כי הסיבה העיקרית לדחיית הערר היא המחלוקת שבין הממשלה לרבנות הראשית על סמכויות ותקנים נוספים שהרבנות מבקשת כדי לא לפגוע ביבוא המקביל.

ועדת היבוא מטעם הרבנות ציינה במפורש כי "הערר נוגע לסוגיה רוחבית, שאינה מאפשרת מתן מענה ספציפי למוצר (הוויסקי; א"ק) שבגינו הוגש הערר הנדון". במקום אחר ציינה כי "בהיעדר סמכויות ומשאבים ראויים, אין בידי הרבנות הראשית כלים כדי לדעת אם אכן המוצר הנדון מיוצר במפעל אחד, ואם מיוצרים לצדו מוצרים נוספים שאינם כשרים. גם אם הרבנות היתה משתכנעת שהמוצר כשר — צריך פיקוח כשרותי על הליך הדבקת סימני הכשרות כדי לוודא כי רק המוצר הזה מסומן ככשר".

בתשובת הרבנות למנכ"ל פאנקו, אורי צרור, נכתב כי "מועצת הרבנות הראשית מאשרת את המלצת ועדת היבוא לדחות את הערר בנדון, עד שיגובשו ההסדרים הדרושים — לרבות חקיקה, והקצאת כוח אדם — שיבטיחו שציבור שומרי הכשרות לא יוטעה כתוצאה מרפורמת היבוא המקביל". על המכתב חתום מזכיר מועצת הרבנות הראשית, רפאל פראנק.

ברבנות ציינו כי הממשלה אישרה את רפורמת הקורנפלקס כאמצעי להורדת יוקר המחיה ולאפשר יבוא מקביל. ואולם בעוד שלמשרד הבריאות הוקנו בחקיקה תקנים וסמכויות רגולציה נרחבות — לא נעשה מהלך דומה מול הרבנות.

"למרבה הצער, הגורמים הממשלתיים שהובילו את הרפורמה לא ראו לנכון לשתף את הרבנות הראשית בהליך זה, תוך מתן כלים ופתרונות שיאפשרו לוודא את כשרותם של מוצרי היבוא המקביל", נכתב בהחלטת הרבנות. עוד נכתב כי "מציאות זו גורמת לכך שהרבנות נתקלת בבקשות של יבואנים מקבילים בתחום כשרות המזון, בלי שהיא מצוידת בסמכויות ומשאבים שיאפשרו לה להתמודד כראוי עם בקשות אלה ולהבטיח את מניעת הטעיית הציבור בתחום הכשרות".

ברבנות ציינו גם כי כשמדובר ביבואן רשמי, הכשרות מוטבעת על המוצר. לעומת זאת, כשמדובר ביבוא מקביל, הכשרות נוספת בהדבקה. מכיוון שלעתים אותו מוצר מיוצר בכמה מפעלים, נדרשת בדיקת כשרות של המפעל המייצר הספציפי. "היבוא המקביל מחייב לעתים פיקוח של הרבנות הראשית בחו"ל באמצעות נציגים מטעמה, שיבקרו באתרי הייצור השונים ויקבלו תמונה מלאה", נכתב.

מוכנה להעניק אישור כשרות רק ליבואן הרשמי של המוצר

פאנקו מייבאת משקאות אלכוהוליים ומשווקת אותם באמצעות האינטרנט. באוגוסט 2016 הודיעה הרבנות הראשית כי היא מבטלת את היתר הכשרות לוויסקי ממותג ג'ק דניאלס שהחברה משווקת, לאחר שהתברר כי חברת או קיי לא הנפיקה לה אישור כשרות. או קיי היא גוף שפועל בחו"ל, שתעודות הכשרות שהוא מנפיק מוכרות על ידי הרבנות הראשית, שהיא עצמה אינה מעניקה כשרות בחו"ל.

פאנקו טענה בערר שלה כי המוצר מיוצר באתר ייצור אחד בלבד בארה"ב, בקו ייצור הפועל יותר מ–100 שנה. המוצר נושא סימון (מספר אצווה) מקורי המונפק על ידי המפעל ומאפשר לזהות שמדובר במוצר מקורי, והוא מוצג ככשר בכל העולם ונצרך על ידי יהודים שומרי מצוות. החברה הציגה אישור של הרב דוד שטייגמן מחברת או קיי, שלפיו ניתן לשתות את הוויסקי כל עוד הוא מיוצר במדינת טנסי ואינו בטעמים. ברבנות הראשית השיבו כי לא ניתן להוציא היתר כשרות על סמך אמירה זאת.

עוד טענה פאנקו, כי או קיי מוכנה להעניק אישור כשרות רק ליבואן הרשמי, וכי החברה היצרנית אינה מאפשרת לגורם כשרות אחר להיכנס למפעל. החברה הוסיפה כי כשפונים גורמים מחו"ל לאו קיי ושואלים על המוצר, הם מקבלים תשובה שהוא כשר. ואולם כשהפנייה מגיעה מישראל, התשובה שלילית. עוד טענה פאנקו כי במדריך שהוציאה רבנות ירושלים מוצג המוצר אפילו ככשר למהדרין.

החברה ביקשה מהרבנות הראשית להורות לאו קיי לאשר כשרות ליבוא המקביל שלה מאותו פס יצור תמורת תשלום כמקובל, ולקבוע כי הימנעות גוף פרטי מפעולה כזאת מנוגדת לעקרונותיה. לחלופין דרשה פאנקו מהרבנות הראשית לקבוע כי בנסיבות שבהן מסרב גוף כשרות פרטי להעניק אישור בנסיבות כאלה — תישלל ההכרה בו מצד הרבנות.

לפי תשובת או קיי, שמצטטת הרבנות הראשית, הקשר של או קיי ליצרן הבינלאומי מחייב אותו לדווח לה על שינויים בקו הייצור המיועד ליבואן הראשי. לכן, טוענת או קיי, אין לה מידע על הנעשה במפעל כשהוא מייצר עבור יצרנים אחרים שמהם נרכש היבוא המקביל.

"ההתנהלות הזאת פוגעת בתדמית הרבנות הראשית"

ברבנות סבורים כי לצד הורדת יוקר המחיה, מגדיל היבוא המקביל את פוטנציאל הטעיית הצרכנים בתחום הכשרות. לדבריהם, מצב זה מחייב מתן משאבי פיקוח והסדרת סמכויות הרבנות הראשית להטיל סנקציות, כמו עיצומים כספיים, על יבואנים שיבצעו הטעיה בכשרות.

"הרבנות הראשית מברכת על הרפורמה שנעשתה בתחום היבוא המקביל במטרה להוריד את יוקר המחיה ולהקל על הצרכנים", נכתב בתשובת הרבנות. עוד נכתב: "אף שמשמעות הרפורמה היא מורכבות בתחום הנפקת תעודות הכשר למוצרי יבוא, הרבנות הראשית צריכה להיות נכונה לאתגר זה — במטרה להקל על הציבור ולהפחית את המחירים".

הרבנות הראשית אישרה כי יצרנים, יבואנים בלעדיים וגופים המעניקים כשרויות בחו"ל "עושים לעתים, לכאורה, יד אחת כדי למנוע תחרות והורדת יוקר המחיה, בכך שהם מונעים דה פקטו מיבואנים מקבילים את האפשרות לקבל תעודות הכשר למוצריהם".

לפי הרבנות, "אין לנו אלא להצטער על כך שנעשה שימוש בכשרות למען אינטרס כספי של הגדלת רווחים על חשבון הצרכן. התנהלות זו פוגעת בסופו של דבר בתדמית הרבנות, ומוציאה שם רע למערך הכשרות בכללותו, שגם כך, לדאבוננו, אינו זוכה לאהדה ציבורית, בלשון המעטה". הרבנות הראשית הוסיפה כי התנהלות זאת של גופי כשרות פרטיים ראויה לביקורת נוקבת.

עם זאת, הרבנות קבעה, כי "כל עוד לא יועמדו לרשות הרבנות הראשית לישראל הסמכויות והמשאבים הדרושים כדי להתמודד בהצלחה עם היבוא המקביל — לא ניתן יהיה להבטיח את מניעת הטעיית הציבור כתוצאה מרפורמת היבוא המקביל".
ויסקי הרבנות הראשית לישראל חברת פאנקו כשרות יוקר המחייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד