ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

האו"ם והאיחוד האירופי משיקים: "עשור למען בטיחות בדרכים"

מטרת התכנית: הצלת חייהם של 5 מיליון בני אדם מתאונות דרכים במהלך עשר השנים הקרובות • נשיאים וראשי ממשלות הביעו את מחויבותם לתכנית וישיקו תכניות לאומיות לבטיחות בדרכים במדינותיהם

האו"ם והאיחוד האירופי משיקים: "עשור למען בטיחות בדרכים"



היום, 11 במאי 2011 ישיקו ממשלות, סוכנויות בינלאומיות, ארגונים אזרחיים וחברות פרטיות ביותר מ-100 מדינות את תכנית "עשור למען בטיחות בדרכים 2011-2020", יוזמת ארגון הבריאות העולמי, האו"ם והאיחוד האירופי. מטנזניה ועד סרי לנקה, מנמיביה ועד מקסיקו, נשיאים וראשי ממשלות הביעו את מחויבותם לתכנית וישיקו תכניות לאומיות לבטיחות בדרכים במדינותיהם לעשור הקרוב.

מטרת התכנית - הצלת חייהם של 5 מיליון בני אדם במהלך עשר השנים הקרובות, בין היתר באמצעות עמידה ביעד להפחתת 50% ממספר ההרוגים בתאונות דרכים, יעד עליו הכריז האיחוד האירופי עוד ביולי 2010.

מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב: "סקירת ביצועי בטיחות בשבע ממדינות ה-OECD מוכיחה, כי הצבת יעדים כמותיים קשורה ישירות לירידה שנתית ממוצעת במספר ההרוגים. לצערנו, על פי המצב כיום, ישראל לא תעמוד ביעד העולמי לעשור הקרוב, אך עדיין עלינו לעשות את כל המאמצים על מנת להתקרב אליו. בסופו של דבר מדובר בהצלת חיי אדם, והמשמעות של הפחתת 50% ממספר ההרוגים בתאונות בישראל היא ירידה אל מתחת ל-200 הרוגים בשנה. עדכון התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, המתבצע בראשותו של ד"ר יעקב שיינין בימים אלה, הוא צעד ראשון בכיוון הנכון, שלאחריו חייבת הממשלה לוודא גם יישום מלא שלה."

מה כוללת התוכנית

התכניות אותן ישיקו מנהיגי המדינות, ועל התקדמותן הם מתחייבים לדווח בהמשך הדרך, כוללות, בין היתר:

• היעד הראשי: הפחתת מספר ההרוגים בתאונות דרכים בעשור הקרוב.

• הגברת השימוש באמצעי בטיחות וטכנולוגיות חכמות ברכבים.

• טיפול בתשתיות והתניית חלוקת תקציבי תשתיות על בסיס עמידה בתקני בטיחות.

• חיזוק מערך החינוך והכשרת הנהגים.

• פיתוח תוכניות אכיפה לאומיות.

• מיקוד הטיפול באוכלוסיות בסיכון גבוה, כגון רוכבי דו גלגלי.

מנתוני דו"ח השוואתי של ישראל מול העולם שערכה אור ירוק ב-2010 עולה, כי: ההפחתה במספר ההרוגים בישראל בשנים 2001-2008, הייתה מתחת לממוצע האירופי. ישראל נמצאת במקום ה-17 מבין 25 מדינות במספר דוחות לאלף תושבים. בישראל חלה בשנים 2004-2008 עליה של 8% בממוצע שנתי במספר התאונות הקשורות לאלכוהול, לעומת ירידה שנתית ממוצעת של כ-6% באיחוד האירופי.

מתוך "תכנית העשור למען בטיחות בדרכים 2011-2020" עולה כי בשנת 2009 נהרגו למעלה מ-35,000 אנשים בכבישי האיחוד האירופי, כמיליון וחצי נפצעו והעלות של תאונות הדרכים בשנה זו הוערכה בכ-130 מיליארד אירו. מידי שנה מתים 1.3 מיליון בני אדם כתוצאה מתאונות דרכים – מעל ל-3,000 מקרי מוות ביממה, כאשר יותר ממחצית מהם אינם נוסעים או נוהגים ברכב. בין 20-50 מיליון בני אדם נפצעים בתאונות. 90% מהתאונות מתרחשות במדינות שהכנסתן הלאומית בינונית עד נמוכה. במדינות אלה מצויה פחות ממחצית צי הרכב העולמי. עוד עולה כי פציעות מתאונות דרכים הן בין שלושת הגורמים המובילים למוות בקרב בני אדם בני 5-44.

אם לא תינקט פעולה מיידית ויעילה בנושא, תאונות דרכים יהפכו לגורם המוות החמישי בעולם, המתבטא ב-2.4 מיליון מקרי מוות בשנה. הנזק הכלכלי העולמי הנגרם מתאונות דרכים מוערך ביותר מ-500 מיליארד דולר בשנה.

לתכנית העשור למען בטיחות בדרכים מתוך אתר ארגון הבריאות העולמי לחצו כאן



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד