י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

סכנה ושמה: עקיפה על קו לבן

שמואל אבואב, מנכ''ל 'אור ירוק' על חשיבותו של הקו הלבן, המסר הטמון בו והפעלת שיקול הדעת של הנהג שהוא מצריך

סכנה ושמה: עקיפה על קו לבן
איחוד הצלה ביתר

החיים המוסריים מזמנים לאדם רצף יומיומי ואינסופי של דילמות התנהגותיות. כמעט בכל תחומי החיים, קורץ מעת לעת הפיתוי לעשות לטובת עצמך בכל זאת מעשה שלילי כלשהו, במיוחד כאשר הסיכויים להיתפס או להיפגע נמוכים. מפני הפיתוי הזה הזהירה המשנה במסכת אבות את היהודי המאמין כי "עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים", כלומר – גם כאשר האדם חושב שהוא לבדו ושאין עדים, או השלכות, למעשה השלילי שהוא עומד לעשות, ראוי שיזכור כי יש עין שרואה כל מעשה שהוא עושה, ואוזן ששומעת כל דבר שהוא אומר, וכל מעשיו נכתבים בספר.

בזמן שחלף מאז נכתבה אזהרה זו במסכת אבות, השתנו התנאים הפיזיים מקצה לקצה, אך לא כן טבע האדם, שעדיין מתמודד עם אותם הפיתויים. אחד הפיתויים המובהקים של הזמן המודרני, המכיל בתוכו פרדוקס קיצוני בין חומרת המעשה מחד, והפיתוי הגדול לעשותו בכל זאת מאידך, הוא חציית קו לבן בעת נהיגה.

חציית קו הפרדה רצוף היא אחת מעבירות התנועה הקטלניות ביותר, היא הרת אסון ומידי שנה מוצאים בעטייה את מותם עשרות נהגים ונוסעים. בחמש השנים האחרונות תפסה המשטרה כ 37,000 נהגים, כלומר למעלה מ 20 נהגים מידי יום, בעת חציית קו הפרדה רצוף. כמובן שלצד ה 20 הנתפסים מידי יום, עוברים את העבירה מידי יום עוד מאות רבות, אם לא למעלה מזה, שאינם נתפסים. דומה כי אין קו הפרדה רצוף שאין רכב שיחצה אותו בכל רגע.

חציית קו הפרדה רצוף היא הימור פרוע על החיים. הקו הלבן לא מסומן שרירותית, אלא רק כתוצאה ממסקנה הנדסית מקצועית, לפיה במקום אין שדה ראיה, ואין אפשרות לצאת לעקיפה ולהשלימה בבטחה.

על פי תקנות התעבורה הנוגעות לקו ההפרדה הרצוף, אסור לנהוג משמאל לקו ויהי מה! זאת למרות שעל פי רוב משאיר המחוקק לנהג שיקול דעת נרחב האם לבצע עקיפה או לא, ובכל זאת, במקומות בהם קבעו מהנדסי התנועה שאין שדה ראיה, מסומן קו לבן שמשמעותו, כפי שמלמדים מורי הנהיגה את התלמידים, היא חומת בטון בלתי עבירה.

חציית קו לבן היא המחשה טובה לחשיבותם של שיקול הדעת ושל האחריות של כל נהג, שאין להם בסופו של דבר תחליף. כל החוקים, התמרורים, והסימונים על הכביש, יעצרו לבסוף לפני שיקול הדעת של הנהג ברגע היציאה לעקיפה, ושיקול הדעת הזה עלול להיות שגוי עד כדי אסון.
הדרך להתמודד עם הפיתוי לחצות קו לבן, משלבת כמה גורמים:

• טיפול נקודתי בקטעי הכביש המסוכנים. ב 43 קטעי כביש שאורכם הכולל 267 ק"מ, עולה נפח התנועה היומי על 10,000 כלי רכב. שיפור התשתית בקטעי כביש אלו, יחסוך כ 21 הרוגים בשנה בממוצע.

• התקנת הפרדה פיזית, (מאלומיניום או מבטון), שתסכל אפשרות לחצות קו הפרדה רצוף במקומות המסוכנים.

• הצבת מצלמות תנועה בקטעי קו הפרדה רצוף מועדים לפורענות, שירתיעו נהגים מהפיתוי לחצות את קו ההפרדה.

• ונטייה מחמירה בענישת נהגים שפצעו או הרגו כתוצאה מחציית קו הפרדה רצוף.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד