כ"א אייר התשפ"ד
29.05.2024

הענן הטכנולוגי • כל מה שרציתם לדעת > פרויקט מיוחד

יש לכם מחשב ביתי, מחשב בעבודה אייפון ואייפד? • מסתדרים עם העברת החומרים בין המכשירים? • שמואל דרילמן יצא לבדוק את ה'ענן' החדש של גוגל, וחזר עם כתבה מרתקת

צועדים לעבר הענן הטכנולוגי
צועדים לעבר הענן הטכנולוגי




השבוע הכריזה גוגל על הכרומבוק (Chromebox) - מחשב הענן הראשון, שבו לראשונה יעברו כל השירותים והאחסון לענן, והמשתמש יוכל פשוט לשכור מחשב מגוגל כאשר העבודה בפועל תהיה מול שירותי הענן השונים, שבהם גם יאוחסן החומר עצמו.



מעבר למהפכה החשיבתית זהו נדבך נוסף במעבר מישומים המותקנים על מחשב אחד, לעבודה מול שירותי רשת מקוונים הנגישים מכל מקום ובכל זמן, לשירותכם מוגש המדריך המלא להעברת העבודה לענן.



אישית, כשמצאתי את עצמי מתמרן ביו מחשב בעבודה, למשרד הביתי, בין עבודה מהדרך על גבי האייפד, והסמרטפון התורן (בלקברי כרגע), הבנתי שאני בבעיה.



בעידן הנייד שלנו, כאשר כל אחד מחזיק כמה וכמה מכשירים חכמים, שמסוגלים לגשת לאינטרנט ולפתוח מסמכים, האתגר להיות זמין לכל דבר, מכל מקום, התחיל להעסיק ולאתגר אותי, ולפתע מצאתי את עצמי בודק שרותי רשת שונים, עומד על חסרונותיהם, ובוחר בבודדים שאכן אפשרו לי להיות זמין לכל דבר, מכל מקום, את מסקנות המסע שלי סיכמתי עבורכם לפי נושאים.


מסמכים


לאחר עשור של עבודה בסביבת אופיס, נתקלתי בקושי לעבוד על מסמך מכמה מקומות בו זמנית, וכן לשתפו בין עמיתים, עובדים, ולקוחות, את כל אלה ועוד מטלות רבות אחרות פתר עבורי השירות גוגל מסמכים.



בגוגל מסמכים ניתן ליצור ולערוך מסמכים און ליין, כאשר בכל כמה שניות נשמרת גרסה אוטומטית, שתמיד ניתן לצפות ולשוב אליה (יעריך את זה מאוד, כל מי שעבר לילה ללא שינה לאחר ששכח לשמור או דרס קובץ חשוב בטעות)



את המסמכים ניתן לשתף ברמות הרשאות שונות הנעות בין מסמך פומבי המשותף בגוגל, דרך מסמך הזמין דרך לינק יחודי (שניתן לשנותו בלחיצה), ועד אפשרויות צפיה או עריכה למשתמשי גוגל ספציפים.



לאחר סיום הכנת המסמך ניתן להורידו בכל סוגי הפורמטים הנפוצים, מוורד ועד לסגירה ב-Pdf, וכן ניתן לשולחו ישירות למייל אחר באמצעות קובץ מצורף בכל פורמט רצוי, או כהטמעה בגוף המייל.



בנוסף אפשר לשמור מסמכים כתבנית למסמכים אחרים, וכל אפשרויות העריכה הנפוצות המוכרות מוורד, כן ניתן להעלות את המסמכים וקבצים אחרים לשרתי גוגל.



אפשרויות אלו בצד שיקולי גיבוי ושרידות המידע, הביאו אותי להעביר את כל מסמכי המשרד לגוגל מסמכים, וכיום כל הצעות המחיר, ההסכמים, והטפסים מוכנים ונשלחים ישירות ממערכת זו, כאשר באפשרותי להכינם ולצפות בהם מכל מכשיר הקיים ברשותי.



אפשרות חילופית היא לאחסן את מסמכי הוורד בשירותי אחסון ענן כגון דרופקס ומקביליו.


תזכורות ופתקים


לאחר שעומס המטלות הכריע אותי הכרתי בצורך לנהל את רשימת המטלות והפרוייקטים באמצעות כלי חיצוני, בדקתי מספר כלים קיימים אולם חלקם לא היו נגישים מכל מקום כראוי, חלקם נפסלו בשל מורכבות וחוסר נוחות וחששתי שהקטגוריה תישאר ריקה, אולם בשבועות האחרונים עודכנה המערכת של GQueues וגדלה הנגישות ממכשירים ניידים באמצעות שימוש ב-html5 כך שכיום ניתן גם להוסיף ולצפות במטלות גם כאשר אין חיבור זמין לאינטרנט.



המערכת זימנה בגירסה חינמית מלאה הכוללת ניהול משימות נוח ופשוט במערכת המשתמשת בטכנולוגית הפיתוח של גוגל, והיא גם דומה לה מבחינה עיצובית.



הכל מבוצע באמצעות "גרור ושחרר" ובגרסה המתקדמת בתשלום ניתן גם לחלק משימות בין מספר חשבונות ולצפות במצב הטיפול של כל אחת מהם.



בנוגע לפתקים הגעתי די מהר למסקנה שאפליקציית הפתקים המובנית בווינדוס 7 אינה מספקת, ויוצרת עומס גדול מדי על שולחן העבודה, לעומתה ממש התחברתי למקבילה ב-ipad השומרת את כל הפתקים ברשימה הניתנת לדפדוף, בתוך חלון אחד בלבד.



מכיוון שהמטרה הייתה גם נגישות מכל מקום אני עובד כיום עם Evernote (שבה גם נכתב המאמר כרגע).



בנוסף לנגישות מכל מקום, הם מציעים גם אפליקציות מצויינות לאייפון ודומיו, ולמכשירים סלולרים, בצד התקנה על המחשב האישי, כאשר מבוצע סנכרון בין כל המקומות.



יש לשים לב כי בעוד חלק מן היישומים, כמו זה של המחשב האישי, מבצע סנכרון אוטומטי הרי שבחלקם יש ללחוץ על כפתור הסנכרון על מנת לעדכן את המסמכים בשירות.


תמונות


לאחר שחוויתי נזקים כבדים כאשר גם כונני הגיבוי קרסו, עברתי כרגע לשירות פיקאסה, גם הוא של גוגל, אמנם חבילת החינם מוגבלת לגיגה, אולם חבילה מורחבת של עשרים גיגה עולה רק 5 דולר לשנה.

טיפ חשוב! במידה והינכם מתכוונים להעלות את מאגר התמונות מהמחשב, כדאי להשתמש בתוכנת הפיקאסה למחשב, ולא באפשרות העלאה באתר, ההבדל במהירות הינו עצום.


מסרים מיידים


כשפיסבוק הציגה את שירות ההודעות החדש ניבו המומחים כי זהו התחלת עידן שבו נחליף את התכתבות המילים וההודעות, ביצירת קשר מיידית וזמינה ישירות עם בן שיחנו, כאשר הממשק החדש ירכז עבורנו את כל אמצעי הקשר המידיים.



אז אמנם בפייסבוק זה לא קרה, ולשרות האייסיקו, מסנגר, סקייפ, וגוגל צאט הצטרף גם הצאט של פייסבוק, ושוב מצאתי את עצמי מחפש שירות שירכז את כולם, ויאפשר נגישות לכולם ביחד, ומכל מקום.



ישנם מספר תוכנות שמבצעים זאת אבל בסוף בחרתי ב-im plus  בעיקר בגלל הממשק הנקי והפשוט לכאורה, שמחזיק מאחוריו יכולות מרשימות במיוחד.



לא רק שהתוכנה מציגה את אנשי הקשר מכל יישומי המסרים המיידים, היא גם שומרת את היסטוריית השיחות בכל אחד מהשיחות, גם כאלו שלא התבצעו דרכה.


גיבויים וקבצים אחרים


קיימים מספר שירותי אחסון קבצים בענן, כאשר הגדול והמוביל שבהם כיום הינו דרופבוקס (Dropbox)
, המאפשר גם הגדלת גודל החבילה על ידי מילוי מטלות, כהזמנת חברים וצפייה בסרטון הדרכה.



השירות נגיש מכמעט כל מכשיר כולל אייפונים וסמרטפונים אחרים, וכן גישה ישירה באמצעו אתר היישום.



ניתן גם לשתף את הקבצים וליצור להם קישורים פומביים שיהיו נגישים לגולשים אחרים, מה שיכול להתגלות כשימושי למדי לשליחת קבצים גדולים. דרך האינטרנט.



בסיס השימוש הוא סביב תיקייה המותקנת על ידי התוכנה במחשב, וכל הקבצים המונחים בה יגובו בענן.



למרבית הצער התוכנה לא מאפשרת גיבוי תיקיות אחרות, אולם כבר פורסמו מספר פתרונות לכך.



שירות מקביל מבית מיקרוסופט מאפשר אחסון של עד 25 גיגה! אולם אפליקציית הגיבוי מאפשרת שימוש בעד 5 גיגה מהמקום, כמו כן לא ידועה לי על התאמה למכשירים ניידים.



גם גוגל מציעה עד 5 גיגה אחסון במסגרת השירות גוגל מסמכים, אך שם אין כלל אפשרויות גיבוי

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד