ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

האם סגולת ח"י רוטל היא לא יותר משרלטנות? טקבקו

האם יש לעודד מנהג חלוקת ח"י רוטל משקה? • הרב אליעזר קרליבך - בעד: "זו סגולה מוכחת" • הרה"ג אריאל בראלי- נגד: "הפכו מצוקת יהודים לקומבינות" • ומה דעתכם?

משקה ומירון
משקה ומירון



הרבה קולמוסים נשתברו, בדיונים אודות מנהג ח"י רוטל, מנהג שפשה לאחרונה בקרב שלומי אמוני ישראל, המבקשים להיוושע.

המנהג הזה לא היה מוכר בדורות עברו, ורק בעשור האחרון החל לצבור תאוצה.

היום העיתונות מוצפת במוקדי ישועות שונים, המבטיחים לספק ח"י רוטל לרבבות העולים מירונה, בתמורה לכמה מאות שקלים. המגוון רחב: מיץ ענבים, יין, שוקו, קולה, פטל, מים בטעמים. רק תבחרו...המחיר משתנה בהתאם.

מה שמוזר הוא שהמנהג ביסודו אינו ברור.

המקור הראשון המצוטט למנהג הוא הרה"ק רבי בן ציון מבאבוב זצוק"ל. אם כי גם הוא אינו אומר לתרום ח"י רוטל לעולים במירון אלא "לנדור שם ח"י ראטל ולכשיוושעו ישלמו נדבתם" דהיינו שהנדר יהיה על הציון, והחלוקה היכן שירצו.

יש גם שהגדילו לעשות ועיוותו את דברי הרע"ב מברטנורא המדבר על כ"ח באייר וקברו של שמואל הנביא ע"ה.

העיוות והנכלוליות מתבטאת גם בפרסומים השונים: יש מי שמציע גם ח"י רוטל שוקו ב-180 שקלים. איך? לא ברור. אם שקית חלב-גם ברשתות הגדולות-נעה במחיר של ארבעה שקלים לליטר, כאשר נכפיל בחמישים וארבע ליטר שהם סך הליטרים הזהים לח"י רוטל, נקבל עלות של 216 שקלים, אז איך בדיוק אפשר לקבל שוקו במחיר מוזל יותר?

ומי ערב לכך, שמוקד הישועות האנונימי, אכן עומד במילתו ומספק את התחייבותו, ולא גרף את הכסף לכיסו. לך תחפש אותו במעלה ההר במירון.

הגדילה לעשות עמותה שמציגה את עצמה כמי שהיא 'מיסודו של האור החיים הקדוש זי"ע'. לא פחות...

כל הגימיקים כשרים וכל האמצעים מותרים למען המטרה. והמטרה, איננה בהכרח להמציא מזור לזקוקי הישועות, כי אם לאלו הזקוקים לכספכם...

לכן יש הטוענים כי יש לתהות היטב על קנקנם של אלו שמבטיחים לחלק קנקנים של משקאות חריפים וקלים כשלא ברור מי הם ומה טיבם.

בעד • הרב אליעזר קרליבך, מנהל הכנסת אורחים מירון

הרב אליעזר קרליבך, מנהל הכנסת אורחים מירון בראשות אביו הרב מאיר קרליבך והרב שמעון פרלמוטר, טוען כי בידו עדויות מאנשים שנושעו, אך מודה כי קיימת שרלטנות המתרחבת בשוק הח"י רוטל.

"מקור הסגולה, בספר טעמי המנהגים ובעיקרו נועד לחשוכי בנים.

"אי אפשר להתווכח עם העובדות: יש כאן סגולה שעובדת. ברשותנו אין ספור מכתבים של אנשים, שמעידים כי תרמו ח"י רוטל ורשב"י ע"ה לא נותר חייב להם.

"ישנם כאלו, שמקפידים לתרום קבוע בכל שנה, שכן לטענתם, הם רואים בכל שנה מחדש את הישועות.

"בשנים האחרונות, נוצרה מודעות רבה לסגולה זו, לאחר שבמדור 'ונפלאותיו לבני אדם' בעיתון המודיע, הופיע סיפור צנוע על מספר אברכים מאשדוד, שהחליטו לנסות את הסגולה ונושעו עוד באותה שנה.

"המאמר הפנה את הקוראים המעוניינים אלינו להכנסת האורחים, ובמקביל פרסם כי אחד מיצרני היין החרדים, מוכן לשנע למירון להכנסת האורחים שלנו את הח"י רוטל לכל דורש. המאמר צבר הדים נרחבים ועד מהרה החליטו אחרים לאמץ את המודל וכיום כולנו מכירים את התופעה שבה העיתונות גדושה בהצעות אין ספור.

"למרבה האירוניה, בעוד שבעבר יכולנו לראות את הדרך לקברו של רשב"י, מוצף במשטחי מיץ ענבים ויין, הרבה מעבר לכמות השותים, צעד שהוכיח כי לפחות יש אמת בפרסום. הרי ש בשנים האחרונות, מי רק מתי מספר מחלקים ח"י רוטל. ודאי הרבה פחות מכמות הפרסומים.

"לפני מספר שנים, צעדתי במורד ההר בשעה מאוחרת במוצאי ל"ג בעומר, ונתקלתי בנהג משאית ערבי שהגיע יחד עם מספר בני מיעוטים, העמיס על המשאית שבעה משטחים של מיץ ענבים ואין פוצה פה ומצפצף. הגניבה הזו התרחשה תחת עיניהם הפקוחות של עוברים ושבים, ואף אחד לא ניסה למחות.

"אנו באופו אישי, מעדיפים שאנשים יתרמו לנו כסף עבור סעודות, או ח"י רוטל מרק ואפילו מיונז. את חלוקת היין אנו עושים כשירות לציבור בלבד. הרבנים שעומדים בראש ארגונינו, אינם מאפשרים לנו לקחת פרוטה נוספת, מעבר לעלות הבסיסית של היין או מיץ הענבים שמזמינים דרכנו.

"בשל גל הפרסומים הגואה שכבר אינו משקף את האמת, החלטנו, כי מפרסמים את ה'ח"י הרוטל', חרף העובדה שאנו מוצפים בפניות כאלו, ועדיין עושים את השירות הזה לכל פונה.

"מי שמבקש בכל זאת לתרום ח"י רוטל, ייטיב לעשות אם יתרום זאת עבור שלל מוצרי מזון, ולא בהכרח יין או מיץ ענבים.

"ולגבי המערערים על עצם הרעיון, הרי שכאמור, רשב"י כבר סיפק אלפי הוכחות, וכדאי הוא לסמוך עליו".


נגד • הרה"ג ר' אריאל בראלי, מרבני שדרות

הדיין הרה"ג ר' אריאל בראלי שליט"א מרבני שדרות, קורא תיגר נגד עצם המנהג. הוא טוען שמדובר במקור מפוקפק, וקורא לתרום את הכסף לצדקה מאשר ל'שוקו ולחמניה'
.
"אין למנהג הזה שום מקור. בדקנו גם במכתב המקורי של ה'קדושת ציון' וגילינו שלאחר המילים מי שיתרום ח"י רוטל, מופיעות שלוש נקודות, ורק לאחר מכן הוזכרה המילה 'ישועות'. כך שלא ברור כלל אם יש קשר בין הדברים.

"בכל מקרה, המכתב הזה מתייחס לתקופה אחרת לחלוטין. באותה עת, היו האנשים העולים מירונה, מתייגעים בדרכים ומכתתים רגליהם תחת השמש הקופחת שבועות רבים, וכאשר הגיעו למירון, היו מותשים, עייפים ורצוצים, רעבים וצמאים, הרי שבוודאי שמדובר בחסד גדול לאין ערוך. להחיות נפשות שכאלו, היא זכות גדולה ונעלית.

"אבל אי אפשר להשליך מכאן על ימינו. למירון נוהים רבבות אדם, שאין מחסור בכיסם, ואלו הנצרכים לישועות, מחלקים לכל הבא בשערי מירון 'לחמניה ושוקו'.

"עדיף לתת את הכסף לצדקה אמיתית מאשר למטרות אלו. שאלתי גם את הגאון רבי אשר ווייס שליט"א ר"י דרכי תורה בנידון, והוא הסכים לדעתי, כי מי שמבקש לתרום כסף למטרות וולונטריות נעלות ביום זה ולזכותו של רשב"י, מוטב שיתרום זאת לצדקה או למוסדות תורה שבה לומדים את תורתו של רשב"י וכיוצא בזה. הגר"א גם הוסיף, כי הוא מבטיח את כל הישועות שניתן לזכות בהם , עבור מי שיקצה את כספו לתכלית הרצויה.

"כל הפרסום בעניין, מפוקפק. אני רב בית הכנסת ואינני מרשה להכניס אלינו לביכנ"ס את העלונים שבהם מתפרסמות מודעות הארגונים הללו, שהפכו את מצוקתם של ישראל לקומבינות, קנוניות ומסחרות, ומנצלים את רצונם הקדוש של עם ישראל לתרום לזכות רשב"י בדרך כזו או אחרת, כדי לגרוף רווחים לכיס הפרטי, בהסתמך על סגולה שספק אם תוקפה יפה לעידן שלנו.

"בטוחני, שחלק משמעותי מהכסף הולך לקופת הארגון, למימון הגרפיקאים, המעצבים, ההדפסה ההנהלה ולא לחלוקת הח"י רוטל בעצמה. וכך לצערנו, התופעה פשטה גם בקרב קופות הצדקה השונות. לפחות ארבעים אחוז מהכסף, מוקצה לצרכי פרסום ולא למען האביון והרש הנושא עיניו לכסף זה.

"לסיכום, תורתו אכן מגן לנו, והיא מאירת עינינו. אך תורתו של רשב"י, איננה חלוקת שוקו או לחמניה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד