י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"מי שישחוט את הבראקל לא ישמש כשוחט"

עוד ראש ועד כשרות מצטרף לאוסרים את העוף המוזר • הגר"א רובין נחרץ לגביו ומזהיר את כלל המשחטות שבהשגחתו שלא להכניס כלל את העופות הללו; "משחטה שתכניס את עופות ה'בראקל' אפילו בשוגג תצטרך להכשיר ולהגעיל הכל מחדש" • וגם: זנים נוספים נכנסו לשוק - הכירו את ה'בארעד-ראק והקארניש-ראק'

הגאון רבי אברהם רובין
הגאון רבי אברהם רובין



סערת עופות ה'בראקל' לא יורדת מסדר היום ואף עולה שלב: לאחר שרוב חברי בד"ץ 'העדה החרדית' אסרו את העוף ובראשם הגר"מ שטרנבוך וכן הגרמי"ל לנדא רבה של בני ברק כעת הגאון רבי אברהם רובין מכשרות בד"ץ מהדרין אוסר את העוף מכל וכל.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הגאון הרב רובין הורה לכלל המשחטות אשר תחת השגחתו ולכל צוות השוחטים בהוראה חד משמעית, כי משחטה שתכניס את עופות ה'בראקל' אפילו בשוגג תצטרך להכשיר ולהגעיל הכל מחדש.

בנוסף הורה הרב רובין, כי שוחט שישחט את העוף החדש ייפסל מלשמש כשוחט בהכשר של הרב רובין מכאן והלאה.

הרב רובין הוסיף כי אין פה בעיה של מסורת אלא מדובר בעוף טמא ממש.

לדברי מקורבי הרב רובין, גם לפני עשרים שנה כאשר היתה את הסערה בעופות ה'פטם' שכולנו אוכלים עד היום, יצא הגר"ש וואזנר זצ"ל במכתב כי יש חשש של הכלאה בעופות וביקש שהמשגיחים יבדקו אם יש הכלאות בעופות, כמו כן כינס הרב וואזנר אסיפה בהשתתפות הגר"נ קרליץ והגר"א רובין, שלאחריה שיגר את הרב רובין לחו"ל כדי לבדוק את הנושא, וכשהגיע הגר"א רובין לשם, בדק וגילה כי אין בעיית הכלאה בעופות שלנו שאנו אוכלים היום, ולאחר שבירר את כל הנתונים, חזר הרב רובין עם הדברים לרב וואזנר שסמך על בדיקתו והמשיך לאכול את העופות עד יומו האחרון.

הצטרפותו של הגאון רבי אברהם רובין, גם אם לא במכתב פומבי, לאוסרים מכל וכל את ה'בראקל' - מכניסה משוואה חדשה לסיפור. הרב רובין, שעומד בראשות כשרות חוצה מגזרים ועדות, מקפיד להתנהל על פי הוראות מורו ורבו הגר"ש וואזנר זצ"ל, ועדותו על שליחותו מטעם הרב וואזנר בעניין ההכלאות וכשרותן הברורה - שומטת את הקרקע מתחת טענת המצדדים ב'בראקל'.

בתוך כך, בשבת האחרונה נשא דברים הגאון רבי יוסף קדיש ברנדסדורפר בעל ה'אורה ושמחה' ורב ואב"ד 'קהילת החסידים' בטבריה, ותקף במהלך סעודה שלישית בבית מדרשו בטבריה עילית את אלו המכשירים את עוף ה'בראקל'.

הרב ברנדסדורפר אמר, שכל המתירים יש להם מכנה משותף של 'איפכא מסתברא', בכל תחום בנושאים העולים על הפרק ביהדות החרדית ומי לנו גדול כרב לנדא שראה את העוף ואסרו מאכילה. כמו כן הוסיף, כי שמע מרבה של טבריה, הגאון רבי אברהם דב אויערבך שכל עוף שיש בו תערובת גנים אחרים הרי הוא טריפה לגמרי וכי לא יאכל ממשחטה ששחטו בה עוף 'בראקל'.

גם גאב"ד קארלסבורג הגה"צ רבי יחזקאל ראטה נוטה לאסור את העופות. לדברי נכדו, הוא לא בכוחו לצאת עכשיו במכתבים, אך בנו הגאון רבי משה ראטה כתב מאמר, בו הוא לא מכריע בדין עוף הבראקל אלא מתייחס לעוף אחר בשם 'בארעד-ראק' שהוא גם כן זן חדש ואותו הוא מכשיר כמו גם את העוף הישן ה'קארניש-ראק' כפי שנהגו לאוכלו עד היום.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בהתאחדות הרבנים רצו להתחיל לשחוט את הזן החדש ה'בארעד-ראק', אלא שרבני OU החליטו שהוא לא כשר והמשחטה לא יכולה להתקיים רק על השחיטה של התאחדות הרבנים ולכן בינתיים לא התחילו לשחוט את העופות הללו. לעומתם, במשחטה פרטית וקטנה בווילאמסבורג כבר התחילו לשחוט את העוף החדש ה'בארעד-ראק' והפסיקו להשתמש בעוף 'קארניש-ראק'.

גם הנגיד ר' בערל וייס מלוס אנג'לס שמימן את ה'בראקל' אמר לגאב"ד קארלסבורג כי הוא החליט לסגור את הלולים ולא לשווק את העופות, למרות שנגרם לו הפסד כספי רב כתוצאה מכך.
עופות הבראקל סערה הרב אברהם רובין עוף טמא קארלסבורג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד