י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אביגדור יצחקי יעזוב את מטה הדיור - צפוי להתמנות ליו"ר מפעל הפיס

יצחקי כיהן בתפקיד כשנתיים, וניהל מטעמו של שר האוצר משה כחלון את מהלכי הממשלה לטיפול במשבר הדיור, ובראשם קידום יוזמת "מחיר למשתכן"

אביגדור יצחקי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אביגדור יצחקי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי, צפוי לסיים את תפקידו בעוד כחצי שנה, כך נודע ל-TheMarker. זאת לאחר קצת יותר משנתיים שבהן כיהן יצחקי בתפקיד, שבו למעשה ניהל מטעמו של שר האוצר משה כחלון את מהלכי הממשלה לטיפול במשבר הדיור, ובראשם קידום יוזמת "מחיר למשתכן". על פי מקורות שונים בממשלה, עם סיום תפקידו צפוי יצחקי להתמנות על ידי כחלון ליו"ר מפעל הפיס, ולהחליף בתפקיד את עוזי דיין.

לתפקידו הנוכחי כראש מטה הדיור במשרד האוצר נכנס יצחקי ביוני 2015, זמן קצר לאחר תחילת כהונתו של משה כחלון כשר האוצר. את מטה הדיור הקים כחלון לאחר שבמסגרת ההסכם הקואליציוני שעליו חתם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו נקבע כי יקבל לידיו את כלל הסמכויות הדרושות לטיפול במשבר הדיור, ובכלל זאת את הסמכות על רשות מקרקעי ישראל, אשר היתה כפופה עד לאותה העת לשר הבינוי והשיכון, וכן את האחריות על מינהל התכנון, שהיווה חלק ממשרד הפנים.

כניסתם של שני גופי הענק הללו אל תוך משרד האוצר הצריכה את הקמתו של גוף שינהל ויתאם מטעמו של כחלון את פעילות גופי הדיור השונים שהוכפפו לו, וכך הוקם מטה הדיור, אשר התכנס באופן קבוע. בין היתר כלל הפורום של מטה הדיור את מנהל רמ"י, מנהלת מנהל התכנון, מנכ"ל משרד השיכון, סגן ראש אגף התקציבים באוצר לנושא הדיור, מנכ"ל חברת הדיור הממשלתית "דירה להשכיר" ועוד.

כבר בסוף 2015, חודשים ספורים לאחר הכניסה לתפקיד, החל יצחקי להצהיר כי במידה שעד לסוף 2017 לא ירדו מחירי הדירות ב-15%, בכוונתו להתפטר מתפקידו. לאחר שמאז תחילת כהונתם המשותפת של כחלון ויצחקי עלו מחירי הדירות ב-12%-13% נוספים ביחס לרמתם ערב כניסת יצחקי לתפקיד, ניתן לכאורה להתייחס לסיום התפקיד מצדו של יצחקי כמימוש ההתחייבות. בפועל, נראה כי יצחקי וכחלון סיכמו כבר עם כניסתו לתפקיד כי כהונתו תארך לא יותר משנתיים-שלוש.

עוד בטרם נכנס לתפקידו כראש מטה הדיור, שימש יצחקי בשורה של תפקידים בכירים, שהבולט שבהם הוא תפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה בשנים 2004-2001, בתקופת כהונתו של אריק שרון. ב-2006 נבחר יצחקי לכנסת מטעם "קדימה" ושימש מטעמה כיושב ראש הקואליציה. בעקבות פרסום מסקנות ועדת וינוגרד שהוקמה בעקבות מלחמת לבנון השנייה קרא לראש הממשלה אהוד אולמרט להתפטר מתפקידו, ומשלא נענה התפטר בעצמו מהכנסת בשנת 2008.

בשנתיים האחרונות עמד כאמור בראש מטה הדיור, ובנוסף כיהן כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כנציגו של כחלון. בתקופה זו היה קידומה של יוזמת "מחיר למשתכן" הפרוייקט המרכזי שבו עסק, ועד כה שווקו במסלול זה קרקעות לבניית כ-40 אלף דירות מוזלות לקבלנים, וכ-25 אלף משקי בית זכאי משרד השיכון זכו במסגרת ההגרלות שנערכו בזכות לרכישת דירה מוזלת. שני מהלכים משמעותיים נוספים שהוביל יצחקי בתקופה זו היו תיקון תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש, וסיכום התנאים עם ממשלת סין על חתימת הסכם להגעתם של 20 אלף פועלי בניין סינים להגדלת התפוקה בענף הבנייה הישראלי (הראשונים שבהם צפויים להגיע לישראל כבר בשבועות הקרובים). את מחירי הדיור אמנם לא הצליחו כחלון ויצחקי לבלום, כי אם למתן את קצב עלייתם בלבד, ואלה עולים כעת בקצב שנתי של 4.5%.
אביגדור יצחקי מטה הדיור משרד האוצר משבר הדיור מחיר למשתכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד