כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

זעם בבריטניה: מגדל השעון ידום לארבע שנים

הבריטים זועמים בעקבות השתקת קולו של מגדל השעון - ה'ביג בן' למשך ארבעת השנים הקרובות, זאת למרות שהמהלך יצא לדרך באישור הפרלמנט הבריטי • גם העיתונים במדינה מביעים זעם בכתבות ומאמרים נגד השבתת ההיסטוריה לאחר 158 שנים

הביג בן בלונדון. צילום: pixabay
הביג בן בלונדון. צילום: pixabay



מי חלם שתיקון שעון יכול לעורר זעם כזה? אבל זה לא רק מקרה של השתקת שעון עתיק, שצובר אבק במסדרון, זהו המגדל הידוע בכינויו "ביג בן", המגדל נבנה לפני 158 שנה, והוא נמצא השבוע במרכז סערה ארצית.

כמה מהפוליטיקאים והעיתונים הבריטיים רותחים מזעם, אחרי שהתברר כי הפעמון הגדול ישתתק היום (שני) ויטיל את ה"דונג" האחרון שלו עד שנת - 2021, כשבזמן הזה פועלים יבצעו תיקונים בסכום של כ-29 מיליון ליש"ט (כ -37 מיליון דולר).

המגדל כאמור נבנה במאה ה-19, גובהו 96 מטר ובראשו ארבעה לוחות שעל כל אחד מהם שעון, קוטר כל לוח שבעה מטרים והם מכוונים לארבע רוחות השמיים.

הבניין מעוטר באלמנטים מיוחדים, וקצהו העליון נראה כמו מגדל פעמונים של קתדרלות המעוטרות בצריחונים קטנים ומחודדים.

הפעמון במגדל שוקל 13 וחצי טון, ומופעל ידנית עד היום. הפעמון מצלצל רבע שעה אחרי שעה עגולה, נעימה בת ארבעה צלילים ולאחר כל רבע אחר כך הוא מנגן את הקטע הקודם וארבעה צלילים נוספים. כל שעה עגולה הוא מנגן את הנעימה המלאה בת 16 צלילים ובסיומה הפעמון מצלצל עד 12 פעמים נוספות בהתאם לשעה.

ב-2 ביוני 2012 החליט פרלמנט בריטניה לשנות את שם המגדל ל"מגדל אליזבת'" ע"ש אליזבת' השנייה לכבוד שנת ה-60 להמלכתה. השינוי הוצע בפרלמנט הבריטי בו התקבל ברוב קולות.

באוגוסט 2015, התגלתה תקלה שגורמת לכך שהשעון מקדים את צלצוליו בכשש שניות. הדבר הביך במיוחד את רשת החדשות הבריטית המפורסמת - BBC, שמשדרת את צלצוליו ברדיו מדי שעה. שענים שבדקו את התקלה אינם יכולים להצביע עליה במדויק, ואומרים שזה קשור, ככל הנראה, לגילו של השעון.

כאמור באוגוסט 2017 החליט בית הנבחרים הבריטי להפסיק את פעילות השעון עד לשנת 2021 עקב עבודות שיפוץ חיוניות.

המגדל שופץ לאחרונה לפני יותר מ-30 שנה, המגדל עכשיו זקוק מאוד לתיקון מקיף, גורמים רשמיים בפרלמנט אומרים שזה לא יכול לקרות כאשר ביג בן יצלצל, כי הרעש יפגע בשמיעה של העובדים.

פעמון ששוקל 13.5 טון ו-7 מטרים, מחריש אוזניים וכפול מהמשקל של פיל אפריקאי, וגבוה כמו כוכב הכדורסל הסיני לשעבר יאו מינג, שהתנשא לגובה של 2.26 מטר.

"כאשר הביג בן מרעיש לידך, אתה תרגיש את זה", אומרים בקונגרס האיגודים המקצועיים, המייצגים 5.6 מיליון עובדים ברחבי בריטניה. "כמעט 120 דציבלים, שזה כמו לשים את האוזן ליד סירנה משטרתית".

חלק מהבריטים לא אהבו שהפעמון יפסיק להרעיש, וברגע שהתוכניות של השיפוץ התפרסמו בציבור, התקשורת הבריטית החלה לפרוק את העצבים שלה.

"אפילו פצצות נאציות לא יכלו להשתיק את הסמל המפורסם של הבריטים", זעק העיתון "דיילי מייל", עיתון ימני פופולרי, עם נטייה לכותרות בובמסטיות.

ועד מהרה התערבו כמה מחוקקים בולטים, דוד דייוויס, שר בממשלה שאמר כי ההחלטה "מטורפת" והתלונן כי אין כמעט "טיעון בריאותי ובטיחותי" להשתקת הפעמונים.

כמה מחבריו המחוקקים טענו שבעוד שהם אישרו את התוכניות, לא נאמר להם כל פרטים, והיו חושבים פעמיים אם לאשר את התוכניות אם היו יודעים שהשתקת הפעמון היא חלק מהשיפוצים.

ביום רביעי שעבר, ראש הממשלה תרזה מאי התערבה בנושא "המסעיר" ואמרה "כמובן שאנחנו רוצים להבטיח את הבטיחות של האנשים בעבודה, אבל לא יכול להיות שהפעמון ידום במשך ארבע שנים", היא קראה למנהלי העבודה לחשוב מחדש.

ועדת בית הנבחרים אמרה כי היא תבחן את התוכניות ולראות אם העבודה יכולה להיעשות מהר יותר.

"השתקתו של הביג בן היא כמו לעצור את פעימת הלב של הדמוקרטיה שלנו", נאמר במאמר מערכת חריף בעיתון "דיילי טלגרף", עוד עיתון ימני.

לא רק לונדונים עלולים להתרעם על התוכניות. גם - 19 מיליון תיירים שיבקרו בבריטניה בשנים הקרובות ודאי יתאכזבו שלא יוכלו לשמוע את הפעמון.

היו תקופות שבהן הפעמון דמם, בעיקר במהלך מלחמת העולם השנייה, ובהלוויותיהם של ראשי ממשלה לשעבר וינסטון צ'רצ'יל ומרגרט תאצ'ר, מנגד התוכנית הנוכחית מאפשרת לפעמון כל לצלצל מדי פעם באירועים מיוחדים כמו ערב ראש השנה הלועזי ויום הזיכרון הבריטי.

בעוד המחוקקים והפוליטיקאים אמרו שהם יבדקו איך אפשר להאיץ את קצב העבודות, הפעמון יפסיק לצלצל, כמתוכנן, היום בשעה 12:00 בצהריים (שעון לונדון).

לסיכום, אם אתם תכננתם לבקר במגדל השעון המפורסם בעולם כדי לשמוע את צליליו, תדחו את הטיול בארבע שנים.
ביג בן לונדון מגדל השעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד