ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

מחקר מגלה: חרדה גורמת לתאונות

מחקר שבחן כיצד נהיגה מסוכנת מושפעת מתכונת החרדה אצל הנהג מצא: רמות חרדה קיצוניות – נמוכות או גבוהות מאד – מגדילות את מספר הטעויות שמבצעים נהגים

מחקר מגלה: חרדה גורמת לתאונות
הייד פארק

עמותת אור ירוק מדווחת, כי במחקר שנערך בשנת 2009 נמצא, כי קיים קשר בין רמות גבוהות של חרדה ועליה במספר טעויות הנהיגה והתנהגויות חריגות בנהיגה.

המחקר ניסה לבדוק כיצד נהיגה מסוכנת, כפי שמעריכים אותה הנהגים בעצמם, מושפעת מתכונת החרדה. במחקר, שערך עמית שחר מאוניברסיטת בר-אילן והמכון לבטיחות בדרכים של פניקס, אריזונה, נבדקו 120 גברים בני 22-50, שהתנדבו להשתתף במחקר ולכולם רישיון נהיגה.

הנבדקים היו צריכים להעריך ולדווח באמצעות שאלון על תדירות התנהגויות חריגות בנהיגה שלהם, שהוגדרו בשלוש קבוצות: עבירות - סטיות מכוונות מהתנהגויות בטיחותיות (כמו התעלמות מהמהירות המותרת); טעויות - כישלון להבחין במה שנראה מסוכן לאחרים (כמו אי בדיקת המראה האחורית לפני החלפת נתיב או נסיעה לאחור). טעויות כללו גם פעולות מתוכננות שלא משיגות את מטרתן המקורית (כמו בלימה מהירה מדי על כביש רטוב או היגוי בכיוון הפוך בעת החלקה); "ריחופים" - התנהגויות בהיסח הדעת שבפועל אינן מסכנות אחרים (למשל, תחילת נסיעה בהילוך שלישי).

במחקר נמצא קשר מובהק בין חרדה לבין כל סוגי ההתנהגויות. נמצאה השפעה שלילית של חרדה על יעילות הביצוע ובמיוחד על יעילות ביצוע הנהיגה. ככל שרמת החרדה הייתה גדולה יותר, כך גדלו גם מספר הטעויות המדווחות, ה"ריחופים" והעבירות. הדבר מעיד על כך שדאגות גוזלות מיכולת עיבוד המידע ויוצרות עומס על תהליך זה על חשבון ביצוע המשימה (הנהיגה). כלומר, למרות שאנשים חרדים לא מתכוונים לבצע עבירות תנועה, הם עושים זאת בתדירות גדולה יותר מאשר אנשים בעלי רמת חרדה נמוכה כתוצאה מחוסר ריכוז הנובע מהעומס המחשבתי בו הם נתונים.

במחקר נוסף, שבדק את השפעות האישיות על התנהגויות נהיגה מסכנות ומעורבות בתאונות בקרב מתבגרים בנורבגיה נמצא, כי גם רמות מאד נמוכות וגם רמות מאד גבוהות של חרדה משפיעות באופן שלילי על הבטיחות: חרדה נמוכה מעודדת רוגע המגיע עד ביטחון מופרז ואילו חרדה גבוהה יוצרת מתח מוגבר.

גם במחקרו של עמית שחר נמצא גידול בהתנהגויות נהיגה חריגות ככל שרמת החרדה הייתה גבוהה יותר, אבל גם, ובחלק מהמקרים אפילו יותר, כאשר רמת החרדה נמוכה במיוחד. ההשפעות הכלליות השליליות של החרדה על הנהיגה משקפות הסחת דעת כתוצאה מעומס על תהליך עיבוד המידע, על חשבון המשימה שיש לבצע.

מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב, אמר כי "אחד הגורמים שעשוי להיות מעורב בתהליך הפחתת ההתנהגות המסוכנת בקרב נהגים חרדים הוא תפיסת סכנות. כיוון שחרדה קשורה בתפיסת סכנות מוגברת, נהגים התופסים סיכוי קטן לתאונה ינהגו בצורה רשלנית יותר, בעוד אלו שתופסים סיכוי גדול באותה סיטואציה, ינהגו בזהירות."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד