י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

80% הצלחה: טיפול חדש למחלת הסרטן

מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לאחרונה שני טיפולים חדשים לחולים • הניסוי הביא הצלחה של כ-80% במקרים של לוקמיה לימפובלסטית בחולים שגססו מהמחלה והטיפולים הקונבנציונליים לא הועילו

80% הצלחה: טיפול חדש למחלת הסרטן
אילוסטרציה צילום: pixabay



מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לאחרונה שני טיפולים חדשים לחולים ילדים ובגירים שסובלים מלוקמיה לימפובליסטית, שעמידה בפני טיפולים קיימים, הטיפול החדש הוא שילוב כימותרפי דו-תרופתי בשם "ליפוסומס".

הניסוי הביא הצלחה של כ-80% במקרים של לוקמיה לימפובלסטית בחולים שגססו מהמחלה, וכל טיפול קונבנציונלי לא גרם לנסיגה של המחלה. אחד המקרים בהם קצרו הטיפולים הצלחה מסחררת, היה כשבוצעו על ילדה שגססה מלוקמיה. שנתיים לאחר הטיפול החדש לא הופיעו אצלה סימני מחלה.

גם במידה והטיפול יאושר, הוא אינו אמור להחליף טיפולים קונבנציונליים, אלא לייצר פתרון נוסף במקרים שבהם הטיפולים הקונבנציונליים נכשלו.

האישור התקבל ב-3 באוגוסט, עבור מטופלים עם סיכון גבוה, ולאחר בדיקה שאושרה על ידי ה- FDA ואשר מחלתם חזרה שוב, לאחר טיפול מוקדם יותר, או לא הגיבה לטיפולים.

כ -10% -15% מהבוגרים עם סובלים מסרטן דרך הפה, וזה תרופה שנקראת IDH והראשונה שאושר על ידי ה- FDA.

ה- FDA אישר גם מבחן אבחון לזיהוי מוטציות IDH2 למטופלים שיכולים להפיק תועלת מהתרופה.

אישורם של התרופות התבסס על תוצאות של ניסוי קליני, על 199 מטופלים.

ה- FDA ביסס את אישורו על שתי תוצאות: תגובה מלאה ותגובה מלאה עם התאוששות חלקית, כלומר אין סימנים של לוקמיה, אבל כמה ספירות דם, לא חזרו לרמות הנורמליות, הסוכנות ציינה גם את הממצא כי 34% מהחולים, שבניסוי נזקקו לעירויי דם, לא נזקקו עוד לעירויי דם בלפחות 56 יום, לאחר שקיבלו את הטיפול החדש.

תופעות לוואי שכיחות של התרופה כללו צהבת ובחילות, תופעת לוואי חמורה הידועה בשם תסמונת בידול, הכוללת חום ומוות נשימתי ויכולה להיות קטלנית אם אינה מטופלת, התרחשו ב -14% מהחולים.

הגישה לטיפולים ניסיוניים, נערכת רק במסגרת ניסויים קליניים עם בקרה ובהשגחה קפדנית של רשויות הבריאות, ובשל אי-הוודאות של הניסויים הקליניים, אין בשלב זה ערובה לכך שהתרופה תימכר באופן מסחרי, הטיפול, יש להדגיש, אינו מיועד לטיפול בגידולים מוצקים, אלא רק לסרטן הדם.
תרופה טיפול חדשני סרטן לוקמיה מנהל המזון והתרופות האמריקני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד