1. עמוד הבית
  2. תוכן מקודם
  3. תוכן מקודם

דרך האמצע בצריכת הסוכר

האם אתם מודעים לסכנות שבצריכת יתר של סוכר, עבורכם ועבור ילדיכם? ● האם אתם מודעים לסכנות שבצריכת משקאות ומזון המכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל? ● ידועה גישת הרמב״ם לפיה אין ללכת בקיצוניות אחת או אחרת, אלא יש לבחור בדרך האמצע ● ליקטנו עבורכם כמה אפשרויות הנוקטות בדרך זו: צמצום כמות הסוכר מבלי לפגוע בהנאה
מאת: אפרים פינטשאווערט"ו אלול תשע"ז 06/09/2017 16:05

Shutterstock קרדיט: shutterstock





בשנים האחרונות מוביל משרד הבריאות בראשות השר ליצמן מאבק לצמצום כמות הסוכר ושאר חומרים מזיקים שאנו צורכים. במוקד המאבק שם המשרד למטרה מעבר למשקאות קלים בריאים יותר, המכילים פחות סוכר, חומרים משמרים, מווסתים וצבעי מאכל וריח. אך על הכוונת נמצאים גם מאפים, ממרחים, חטיפים ואפילו קרקרים של קידוש.

הסכנות האדירות שבהפרזה בסוכר הוכחו באינספור מחקרים: השמנת יתר, סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם, בעיות שיניים וחניכיים והתמכרות. ישנם אפילו חוקרים שמצאו ירידה ביכולות הקוגניטיביות בעקבות אכילת הסוכר.

בכדי לקיים את הציווי ״ונשמרתם מאד לנפשותיכם״, אין ספק שעלינו להפחית את כמות הסוכר שאנו ובוודאי ילדינו צורכים. ואפילו עבור מצב הרוח כדאי לעשות את הצעד – שכן מיד בתום האכילה, סוכר אכן מגביר את תחושת האנרגיה, אך כעבור זמן קצר משתלטת עלינו תחושת עייפות ואפילו דכדוך. הדבר נכון לילדים ולמבוגרים כאחד.


זה רק נראה בריא. קרדיט: Shutterstock



הסוכר הנסתר מן העין

עיקר הבעיה היא בכך שאנו משוכנעים שסוכר יש בעיקר בממתקים, גלידות ועוגות. בפועל, הוא נפוץ בכל כך הרבה סוגי מזונות נוספים ואנו אפילו לא מודעים לקיומו. למשל: בימות השבוע, עמוד תווך בתזונת הילדים הוא הסנדוויצ׳ים. ברור מאליו שממרח שוקולד הוא לא הבחירה הבריאה, אך האם למשל חמאת בוטנים טובה בהרבה? התשובה: כן, אך יש לשים לב לבחור כזו ללא תוספת סוכר.

בין ממרחי הבוטנים ישנם כאלה המכילים 9 גרם סוכר בכל 100 גרם, לצד כאלה עם מחצית הכמות בלבד! בעמדכם בסופר-מרקט, קראו את טבלת הרכיבים שעל האריזה. ובכל מקרה מומלץ לשלב בתפריט הכריכים השבועי גבינה, טונה וביצים שאינם מכילים סוכר, חומרי טעם וצבע ובקושי חומרים משמרים.

אגב, גם הלחם עצמו הינו מוצר מסוכר וכדאי לשים עליו דגש ולנסות להכניס לתפריט היומי לחמים מקמח מלא ומופחתים בסוכר. על החלה של שישי לא נוותר, חלילה! אבל כדאי לאכול ממנה קצת פחות.

עשר כפיות סוכר בכוס תירוש

היצרנים מצדם אינם ששים לפרט את כמויות הסוכר שמכיל כל מוצר ולעיתים קרובות יעדיפו להשתמש בשמות אחרים כגון גלוקוז/ גלקטוז או גם פשוט סירופ תירס.
שווה לשים לב ואף לשנן את המילים שנועדו להסוות את הסוכר וללמוד לקרוא את רשימת הרכיבים ובעיקר לדעת לקרוא בין השורות:



בשבת ילדים חשופים לסוכר באופן מיוחד. גם אם נחליט שאנחנו לא מחשיבים את הסוכריות שהם טורפים בבית הכנסת ואת עוגות ועוגיות הקידוש, הרי שרק במיץ ענבים ״תירוש״ 100% טבעי יש כ־20 גר׳ סוכר לכל 100 מ"ל, כלומר למעלה מ-10 כפיות סוכר בכל כוס! אני חוזר: עשר כפיות סוכר בכל כוס מיץ תירוש. ענב הוא פרי מתוק ומסוכר במיוחד.

נשר מאלט: עשוי מחמישה רכיבים בלבד, יותר טוב לילדים שלכם>>


הלאה, קרמל (סוכר מותך) הוא רכיב מרכזי בקוגל האטריות האהוב (לאקשען קוגל). וודאי שלא נמליץ על הוצאתו מהתפריט באופן גורף, אך בהחלט כדאי ללכת בשביל הזהב ולהעדיף לפעמים קוגל תפוחי אדמה. אפילו גפילטע פיש או קרקר ״תמים״ עם הרינג או מכילים פעמים רבות תוספות סוכר משמעותיות, לצד כמויות גבוהות מאוד של מלח וכדאי לקרוא על האריזה על החומרים המייצבים והמשמרים המצויים במוצרים הללו.

אז מה שותים?

משקאות קלים הם אחד המוקדים העיקריים אליהם יש להפנות את תשומת הלב בכדי להפחית בכמות הסוכר שאנחנו צורכים וכאן המקום להזכיר שחוץ מסוכר הם מכילים גם חומרים משמרים, צבעי טעם וריח וכשבמשקאות קולה עסקינן, גם חומצה זרחתית, שנמצאת גם בדשנים ובחומרי ניקוי.

משקאות קולה משפחתיים ממותגים ומסוגים שונים, מכילים כ־30 כפיות סוכר, כארבע כפיות בכל כוס לצד צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוד.


שימו לב אילו משקאות אתם לוקחים מהמדפים בסופר.קרדיט: Shutterstock



מעבר למים בלבד עלול לפגוע בעונג שבת או לגרום לשתייה מועטה. לכן דרך האמצע תהיה לעבור למשקאות עם כמות סוכר פחותה אך אותה רמת הנאה, כמו למשל ״נשר מאלט״ המכילה חמישה רכיבים בלבד, הרבה פחות סוכר ממשקאות ממותקים אחרים ואינה מכילה בכלל חומרים משמרים או צבעי מאכל.

״שתי קצוות הרחוקות זו מזו שבכל דעה ודעה אינן דרך טובה ואין ראוי לו לאדם ללכת בהן… הדרך הישרה היא מידה בינונית שבכל דעה ודעה… והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שווה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו. לפיכך צוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד ומשער אותם ומכווין אותם בדרך האמצעית כדי שיהא שלם בגופו...״ (רמב"ם הלכות דעות א׳, הלכה ג׳–ד׳)

נשר מאלט, יותר טוב ממה שהילדים שלכם שותים עכשיו







הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. כשהרמבם דיבר על דרך האמצע הוא לא התכוון אמצע יחסית לרעל התעשייתי  (ל”ת)

    בן תורה

;