כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

התרגיל הגדול ביותר של צה"ל ב-19 השנים האחרונות יוצא לדרך

"אור הדגן", זהו שמו של התרגיל הגדול ביותר בצה"ל ב-19 השנים האחרונות שיוצא היום לדרך • "זה לא מספיק רק להיות חזקים - אנחנו צריכים להתאים את המענה לאתגרים העומדים מולנו", אמר מפקד הגיס

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל
צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל



השבוע ייצא לדרך תרגיל הגיס הצפוני "אור הדגן". מדובר בתרגיל הגדול והמשמעותי ביותר שמוביל צה"ל מזה 19 שנה, ונועד לשפר את המוכנות וההיערכות של הצבא למערכה רחבה בצפון.

בתרגיל, שתוכנן מראש כחלק מתכנית האימונים לשנת 2017 ויימשך כ-10 ימים, ייקחו חלק כוחות רבים: אוגדות בסדיר ובמילואים, כ-20 חטיבות (חי"ר, שריון, ארטילריה ומרחביות), גדודי איסוף, יחידות מיוחדות, יחידות לוגיסטיקה והנדסה, זרוע האוויר, זרוע הים, אגף המודיעין, פיקוד העורף ועוד.

הכוחות השונים יתורגלו לפעילות במצבי לחימה לא צפויים ומשתנים במתאר הלחימה הצפונית. "האויב מתפתח מאוד בעולם האש, הלמידה ובתפיסות הלחימה", אומר אלוף יוסי בכר, מפקד הגיס המטכ"לי ומפקד בית הספר לפיקוד ושליטה ולמטה מבצעי, "על כן יש איום משמעותי יותר לצה"ל ובעיקר לעורף".



מדובר בתרגיל ייחודי וחסר תקדים בהיקפו, המתבצע בכלל הרמות והדרגות – החל מהחיילים בשטח, וכלה בשדרת הפיקוד הבכירה. הוא מורכב מכוחות סדיר ומילואים, ובעל חשיבות גבוהה להפעלת הכוחות ברמה הטקטית והאופרטיבית, כאשר במקביל יעסקו פיקוד הצפון והמטה הכללי בתכנון אסטרטגי של המערכה ומהלכיה.

במהלך השנה האחרונה בנתה מנהלת "אור הדגן", בראשות אלוף בכר, את התרגיל בהתאם ליעדים המטכ"ליים שהוצבו בפני הגיס הצפוני ולצרכים המבצעיים ולהערכות המצב אשר להם נדרש. כמו כן, נבנה התרגיל על בסיס לקחים ומסקנות שהפיק בית הספר לפיקוד ושליטה ומטה מבצעי מאז הקמתו בתחילת השנה, ובהתאם להמלצות של מפקדי מרכזי האימונים בבסיס מל"י. "זה לא מספיק רק להיות חזקים", קובע אלוף בכר, "אנחנו צריכים להתאים את המענה לאתגרים העומדים מולנו".

במסגרת "אור הדגן" יתורגלו כוחות בזרוע היבשה ויחברו לפיקודים והאוגדות. בין היתר תבצע יחידת "רוכב שמיים" תרגיל יחידה ראשון, בו תפעיל את הצוותים ותפזר אותם בכלל המתארים, ובנוסף תיתן סיוע מודיעיני לכלל הכוחות.

לראשונה גם יתורגל דימוי אויב בעזרת ציוד תרחיש ב"מכולות האדומות", המהוות פריצת דרך בתחום דימוי האויב בתרגילים השונים. במהלך התרגיל ייצאו כלי השיט של זרוע הים למשימות הגנה, תקיפה ושמירה על עליונות ימית. שייטת הצוללות תפעל לאיסוף מודיעין בעומק האויב, ביצוע משימות מיוחדות והכוונת כוחות.

בשבוע הראשון לתרגיל תיתן זרוע האוויר מענה במתארים מוגדרים שכוללים סיוע במשימות ההגנה והסקת כוחות, ובשבוע השני יתקיים תרגיל מלא של הזרוע.

בהיבט של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, לראשונה יתורגל תפעול במצב חירום של יכולות טכנולוגיות מתקדמות ובהן משאיות ללא נהג, האמר אוטונומי, רובוטים לנשיאת ציוד ופיתוחים טכנולוגיים חדשים בתחום הציוד, האמל"ח וההיסעים באוויר, בקרקע ובעומק השטח. בנוסף יתורגלו יכולות אספקה בהיטס ושימוש בכטב"מים.

גם באגף התקשוב וההגנה בסב"ר לוקחים חלק משמעותי בתרגיל, בו יבוא לידי ביטוי הפיכתו של האגף למפקדה ראשית להפעלת כוח. בפעם ראשונה יתורגלו באופן פעיל ובעצימות גבוהה כלל היבטי "ממד הסייבר" בהקשר הרחב שלו - תקשוב (הרשת הדיגיטלית ורציפות השליטה), תהליכי לוחמה מבוססת רשת והגנה בסב"ר.

"צה"ל מאוד התקדם בעולם הטכנולוגי, עולם המודיעין, האש והתמרון", סבור אלוף בכר, "תרגיל הגיס הוא ביטוי מובהק לדבר הזה. אנחנו מתאימים את השיפורים לאתגר שאנחנו רואים בהקשר של המרחב הצפוני וחיזבאללה, שיודע שעומד מולו אויב חזק לאין שיעור".
אור הדגן תרגיל צבאי חיזבאללה צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד