כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מאבק הסייעות החרדיות: "מתעללים בנו בכוונה כדי שנתייאש"

מדוע מאלצים סייעות חרדיות מגני בית יעקב לעבור לגני עירייה? מדוע נשלחה סייעת חרדית לעבוד עם גנן ולא עם גננת? עשרות סייעות עובדות עיריית ירושלים נלחמות על הרעת תנאים שלטענתן נועדה למטרה אחת: "לגרום לנו ללכת הביתה"

גן בירושלים. אילוסטרציה. צילום: פלאש90
גן בירושלים. אילוסטרציה. צילום: פלאש90



עשרות סייעות עובדות עיריית ירושלים קיימו אמש (שני) הפגנה בכיכר ספרא נגד הרעת תנאים מחפירה ומזלזלת - כך לטענתן.

מפרטים שמגיעים ל'בחדרי חרדים', עולה כי הסיפור המלא החל כבר לפני כשלוש שנים. באחת מפסקאות חוזר משרד החינוך, נכתב כי נאסר על עובדות עיריית ירושלים לעבוד בגני בית יעקב בהן עבדו, והן חייבות לעבור לעבוד בגני עירייה. המשמעות: עבודה בגנים מרוחקים, עד שעה וחצי נסיעה, עבודה אפילו בגנים קרובים אם כי כאלו שאינם תואמים את רוח הדת של הגננות, עבודה בגנים דו לשוניים, חילונים ודתיים לאומיים ויציאה מוחלטת מאזור אליו הורגלו.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' משתפת אחת הסייעות הנסערות, ש', בתחושות: "זה סיפור עצוב של שלוש שנים. כל שנה מחדש קיבלנו אישור 'רק לשנה', והשנה נוצרה בעיה עם האישור. פשוט זרקו אותנו כחפץ ללא שימוש. זאת בושה שאין כדוגמתה. משרד החינוך ועיריית ירושלים זרקו אותנו לכלבים. אנחנו מנסות להגיע להידברות ומתחמקים מאיתנו. יש כאן סייעות עם ותק של 20 שנה ויותר, איך מתנהגים אליהן בצורה כל כך משפילה? הגיעו אלינו הביתה עם מכתבי פיטורין ואיימו שאם לא ניקח גנים ששיבצו אותנו בהם מחדש, אנחנו מפוטרות".

לדבריה של ש', חוסר הרצון הדדי ובולט: "נניח שאין לאף אחת בעיה לעבוד בגנים החדשים ששלחו אותנו אליהם, אלו ההורים מגני העירייה שלא רוצים אותנו אצלם ואף פתחנו עצומה נגדנו", היא משתפת. "מה שקרה הוא שפיטרו סייעות חילוניות והכניסו אותנו במקומן. ההורים התקוממו אז החזירו אותן וכעת אנחנו 2 סייעות בגן עם 22 ילדים סך הכל. לא ברור לי מהיכן התקן והאישור לשלם סתם ללא צורך, בזמן ששתי סייעות מאושרות לגנים שיש בהם 30 ילדים ומעלה".

ש' הנסערת מוחה על "התעללות ממש", כפי שהיא מכנה זאת. "פשוט רצו שנלך ולהיפטר מאיתנו אז מתעללים בנו. שולחים גננות לגנים של מרחק שעה וחצי נסיעה, למה? שולחים סייעת חרדית לגן שיש בו גנן ולא גננת. מה זה אם לא התעללות? אורח חייה אינו פרמטר במדד ההתחשבות? מנסים להתיש אותנו, שנתייאש ונלך הביתה מיוזמתנו".

בעקבות האירועים האחרונים, החליטו עשרות הסייעות השונות להתאגד יחד ולהילחם על זכויותיהן. אמש, כאמור, הפגינו יחדיו בדרישה מול עיריית ירושלים ומשרד החינוך שיבטלו את הסעיף שגרם להן להרעת תנאים מחפירה ושיאפשרו להן לחזור למקום עבודתן מזה שנים - ולהמשיך להתפרנס בכבוד.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים אינה מעוניינת לפטר אף עובדת. ראש העיר ניר ברקת הנחה את הדרג המקצועי, על אף הסיטואציה שנכפתה על העירייה ואינה תלויה בה, להשאיר את הסייעות הזמניות במערכת החינוך בעיר ובימים הקרובים יסוכם המתווה. יש להבהיר כי מדובר באילוץ שנכפה על העירייה. במסגרת הסכם שנחתם לפני שנה עם ההסתדרות, נקבע כי סייעות עירוניות המועסקות ברשתות חינוך פרטיות יוכלו להמשיך לעבוד ברשתות רק במידה ומשרד החינוך יאשר זאת, שכן מדובר באישור חריג ובמידה ולא מתקבל האישור ממשרד החינוך, משובצות סייעות אלו בגנים עירוניים. מאחר ומשרד החינוך, לא אישר את אופן ההעסקה הקיים לשנת לימודים נוספת שובצו סייעות אלו, שהינן עובדות עירייה, בגנים עירוניים בהתאם להסכם.
תודות להסכם כל זכויותיהן של הסייעות נשמרות"

ביקשנו את תגובת משרד החינוך - נפרסמנה לכשתתקבל.

סייע בהכנת הכתבה: איציק מן
בית יעקב סייעות חרדיות מאבק הסייעות עיריית ירושלים משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד