א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

שטייניץ מפשיל שרוולים • "פטיש 5 קילו נגד מצוקת הנדל"ן"

לשטייניץ נמאס מההתיקרויות בנדל"ן והוא החליט להנחית רפורמת מיסוי נדל"ן חריפה • פטור לדירות עסקים, ביטול פטור לדירות השקעה • ואיפה היה שר השיכון?

שטייניץ מפשיל שרוולים • "פטיש 5 קילו נגד מצוקת הנדל"ן"
יוסי פורמנסקי



כמו בתזמון ידוע מראש התקבלה ההודעה בסלולארי של הכתבים: עוד מסיבת עיתונאים בנושא הדיור.

"נמאס", היו שהפטירו. אולי בצדק.

במהלך החודשים האחרונים הוזמנו שוב ושוב למסיבות עיתונאים מתוקשרות, בכל פעם נזרקה לפתחנו 'בשורה' מהפכנית כזו או אחרת.

בשטח, עדיין אין תוצאות, ולכולנו מתחשק להתחנן: אנא, קראו לנו כשיצוץ הדבר האמיתי. שמענו על סופרטאנקרים, על הנחות במכירה ותוספות בקנייה, על וד"לים, על שיטות אריק שרון ועל סבסודי משכנתאות כך או אחרת.

איך הגדיר זאת שר האוצר, יובל שטייניץ, במסיבת העיתונאים שלו היום? "אנחנו מוציאים מהתיק פטיש של 5 ק"ג כדי לתת מכה רצינית למחירי הדיור כבר במחצית השנייה של 2011".

תהיו בטוחים שזהו לא הפטיש הראשון, מן הסתם גם לא האחרון. אבל המסמר, מה לעשות, עדיין לא ננעץ בקירות הפרויקטים, והזוגות הצעירים עדיין 'מחפשים את עצמם'.

"כל הצעדים שנקטנו בשנה האחרונה לעצירת מחירי הנדל"ן אינם מספיקים", הודה, ועבר ל'בשורה' החדשה: החל מ-2013 יבוטל הפטור ממס שבח על דירה להשקעה אז רוצו ותמכרו את הדירות שלכם ותסייעו להגדלת המלאי, וקבלו פטור מלא ממס שבח אם תמכרו דירת עסקים שלכם עד תחילת 2013.
הכול, כדי להביא לכך ש"כל צעיר וצעירה יישאר כאן ויבנה כאן את ביתו".

איש לא שאל אותו למה לא בחר להביא עמו אל מסיבת העיתונאים שלו גם את שר הבינוי והשיכון, שהגזירות החדשות נוגעות גם למשרדו הוא.

תודה על ההישג אבל...

רק יממה חלפה מאז כינסה סיעת 'יהדות התורה' את עצמה לדון בדיוק באותו נושא: דיור. ליו"ר התנועה, ישראל איכלר, יש ציווי חד משמעי מהאדמו"ר מבעלזא לעשות הכול כדי להביא לפתרון בנושא, ומאז נכנס לתפקידו הוא מנסה לעשות הכול כדי להתקדם.

לפני כשבועיים, לאחר הפשרה שהושגה בנושא חוק המשכנתאות, נותרה 'יהדות התורה' בתחושה כי מישהו דילג עליה, אולי בלי כוונה.

מבין המילים התקבלה התחושה כי בוחרי התנועה לא ממש נלקחו בחשבון כשהופקה רשימת הישובים הזכאים לקבל את התמיכה מהאוצר. אין שם ערד, אין שם חצור, גם לא ביתר עילית, מודיעין עילית או אחיסמך. ובעיקר: אין שם דירות יד שניה.

אך בעוד בשעות הראשונות נשמעו קריאות של כעס אל מול הצעת האוצר ואל מול מתנת המאה אלף שקל שהוא ניאות לתת, ככל שחלפו הימים נרגעו הרוחות והצלחתי לשמוע יותר ויותר קולות של "תודה על ההישג, אנחנו מעריכים", אבל...

אל הישיבה אתמול התבקש כל ח"כ להביא עמו 'מהבית' מומחה או שניים בתחום הנדל"ן. אבל אם ציפיתי למצוא שם מומחים אקדמיים כאלו ואחרים עמדתי חיש מהר על טעותי.

אל חדר הסיעה התקבצו ובאו בעיקר עסקנים ידועי שם, חברי עמותות כאלו ואחרות ושאר מבינים. שנים מהם, הרב שבתאי מרקוביץ והרב מנחם שפירא, הציגו בפני מסמך כתוב, אותו גיבשו לאחר סדרת פגישות שלהם עם קבלנים ואישי נדל"ן.

ההצעות המופיעות שם על הניר מעניינות למדי: הפחתת ההיטלים על העובדים הזרים (כפי הנראה לבנייה בלבד, ש.ר.), היתרי בניה לפלשתינאים (לא מסוכן? ש.ר), מחיר קרקע אחיד ללא מכרז (האוצר לא יאהב...ש.ר), מענקי מקום גם לדירות יד שנייה (האוצר ממש לא יאהב ש.ר.) ועוד ועוד.

אגב, אהבתי במיוחד את ההצעה הבאה: שינוי ייעוד והיתרים כמו באנגליה, כל פקיד שלא עונה עניינית תוך 30 יום, המסמך אוטומטית יאושר (קיים בחוק המנדטורי). ההצעה הזו, אגב, יכולה לחנך לא רק פקידים, הייתי מעתיקה אותה גם לגבי אישי ציבור ושאר מיני נבחרים. שילמדו לענות עניינית גם אם אתה לא בא מהקליקה שלהם.

ביום שני הקרוב אמורה החמישייה להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נקווה בשבילם שמכל ההצעות הצליחו לגבש לעצמם עמדה ברורה, אחידה וחד משמעית. מהיכרות קודמת, לא מן הנמנע שיהיו שם מי שירימו טלפון ויבקשו 'פגישה אישית'.

מי כמו נתניהו יודע שלסגור דברים עם הסיעה זה רק אחרי פגישה אחת של כ-ו-ל-ם ועוד רסיסי פגישות אישיות כמו שנוהגים מורים לערוך לילדי כיתתם. אגב, יש עוד משהו שהוא כבר יודע היטב. שגם האיום של כ-ו-ל-ם לא שווה הרבה לפני שכל רסיס מאיים בנפרד. להביא למצב בו כל הרסיסים מאיימים פה אחד? אם להערכתי תשמעו, קל יותר לגרום לאבו מאזן להיפרד חגיגית מהחמאס.

למגינת ליבו של איכלר, שמאז נכנס לתפקידו כיו"ר המפלגה, חלומו הגדול ביותר (אחרי מציאת פתרון לדיור) הוא לאחד את השורות.

אפרופו אחדות, לאיש אין ספק בדבר: אילו רק הייתה התנועה משכילה לשמור על אחדות עם ש"ס, ההישגים היו הרבה יותר גדולים. יש שיאמרו שהיא אינה מעוניינת, אחרים יטילו את האשם בש"ס, כך או כך, נכון לעכשיו, שתי הסיעות שרות בשני קולות באוזניים של נתניהו, גם של שטיניץ.

וליתר בטחון, אם בכל זאת יביאו בשני מסר תקיף של עזיבת קואליציה, תמיד יש ברקע את הדיבורים על ממשלת אחדות עם 'קדימה'.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד