כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"פישמן העביר 1.6 מיליארד שקל לחברה הולנדית בשליטתו" - רוב הכסף לא יחזור

החברה ההולנדית חייבת לחברה הישראלית מיליארד שקל מבלי שיש בה נכסים משמעותיים • המנהל המיוחד לנכסיו של פישמן טוען כי ההסכמים בין החברות לא מסבירים את הגורמים והסיבות להזרמת הכספים ולאיזו מטרה שימשו - וגם בני המשפחה לא נתנו לו תשובות מספקות

אליעזר פישמן. צילום: פלאש 90
אליעזר פישמן. צילום: פלאש 90



עו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד לנכסי אליעזר פישמן, הגיש היום לבית המשפט עמדה עדכנית ביחס לחברת נכסי משפחת פישמן שנמצאת בהליכי פירוק. בנקל כותב כי "החברה שימשה כ'צומת' מרכזי אחד מכמה אשר דרכו 'שונעו' סכומי כסף אדירים בהיקף כולל של מיליארדי שקלים, לא פחות בין חברות שבשליטת החייב ובני משפחתו". הוא מבקש מהשופט איתן אורנשטיין מבית המשפט המחוזי בתל אביב כי יינתן צו פירוק לחברה והוא ימונה למפרק של החברות המרכיבות את קבוצת פישמן ובהן נכסי משפחת פישמן.

לדברי בנקל, חברת נכסי פישמן הזרימה 1.6 מיליארד שקל, למבנה של מקלט מס בהולנד (חברת FTT) שהשליטה בו בידי פישמן ובני משפחתו הקרובים. לדבריו החברה ההולנדית נותרה חייבת לחברה הישראלית 1.06 מיליארד שקל מבלי שכנגד חוב זה יש נכסים משמעותיים. "ההסברים שהחייב ובני משפחתו נתנו להעברת הכספים המסיבית הזו לחו"ל היו מגומגמים לשון מנומסת והלכה למעשה סותרים אחד את השני".

בעמדה שהגיש בנקל, הוא מצטט מתוך תשובות לא מספקות שנתנו לו בני משפחת פישמן בנוגע לכספים שהועברו ל-FTT. כך למשל, הבת ענת מניפז ענתה לו כי היא מניחה שהחוב נובע מהפסדים של FTT בהשקעות מט"ח.

רענן ניר, שהוא דירקטור ב-FTT אמר שהוא לא יודע אם החברה הפסידה במט"ח והיא השקיעה בפורטוגל, ברזיל והולנד. פישמן עצמו ענה כי לדעתו ביתו צדקה כשאמרה שההפסד נובע מהשקעות מט"ח, אך הוא אינו זוכר והוא צריך להוציא את זה מהספרים. בנקל מציין כי לאחר שפנה אליו שוב לאחרונה הוא כבר קיבל תשובה אחרת לפיה מדובר בהשקעות שונות - שיתוף פעולה עם חברה אחרת בפרויקט כבל תת ימי והלוואה לחברה בת של FTT.

"יצוין כי מענה זה לא נתמך באסמכתאות כלשהן, או פירוט של סכומים, מועדי העברה, מי היחידים או החברות שהשתתפו בהשקעה בכבל התת ימי, מה עלה בגורל של אותה השקעה ועוד כהנה וכהנה סימני שאלה. גם אם יש בו ממש, אין בו כדי להסביר את מלוא היקף יתרת החוב", כותב בנקל.

בנקל מוסיף כי "עוד נמצא כי כבר בשנת 2002 התקשרה החברה בהסכם מסגרת עם FTT לפיו, החברה תזרים כספים, מעת לעת ולפי דרישה בכתב או בעל-פה של FTT כאשר לא ברורים הגורמים והסיבות להזרמת הכספים ולאיזו מטרה שימשו בסופו של יום. במהלך השנים, תוקן הסכם המסגרת לפחות חמש פעמים, כאשר עיקר התיקונים נגעו לדחיית מועד פירעון ההלוואה ושיעור הריבית הצמודה להלוואה".

לדבריו ככל שהחוב של FTT גדל והסיכויים לפרעון ההלוואה שקיבלה קטנו, כך גדלה האחזקה של פישמן עצמו עד לאחזקה של 24% ופחתה בהתאמה האחזקה של בני משפחתו. "לאמור, על פניו, מהלך ברור של הענקת נכסים, בדרך מורכבת ומתוחכמת מן החייב לאשתו וילדיו, אשר למצער מצריך בדיקות וחקירות מעמיקות".

בנקל מציין כי פישמן מחזיק בחברת נכסי משפחת פישמן בכ-54% בשרשור אחרי שהוא מחל לה על הלוואות שהוא וחברות בשליטתו העמידו לחברה כנגד הקצאת מניות. "הלכה למעשה, הזרמות הכספים לחברות בשליטת החייב, המרתן למניות בחברה ומחיקת ההלוואות במקביל, גרמה לכך כי החייב שהזרים לבדו (מבלי שאשתו וילדיו שותפים בכך) כספים בהיקף של מאות מיליוני שקלים לחברות, במזומן ועל ידי מתן ערבויות אישיות לנושי החברות, ויתר על נשייתו בהן "בתמורה " למניות החברה, ששווין שלילי במועד הקצאתן".
אליעזר פישמן הליכי פירוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד