כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

בתום חקירה סמויה: נלכדה תוכנה להעלמת מס

במחלקת המודיעין של רשות המסים נאגר מידע על העלמות מסים בהיקפים גדולים בתחומי הבידור והמסעדות • עד שנחשפה התוכנה • והמתכנת? לא דיווח על ההכנסות ממכירתה, כמובן

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

השופט יובל גזית בבית משפט השלום בתל אביב הורה אתמול על הארכת מעצרו של איש מחשבים בן 37 מאזור, החשוד שהפיץ ומכר תוכנה לניהול קופות רושמות לבתי עסק, אשר אפשרה להם להעלים הכנסות ולמחוק חשבוניות מס לאחר שאלה הונפקו ללקוח. מעצרו הוארך עד היום בשעה 19:00.

במחלקת המודיעין של רשות המסים ובמחלקת המבצעים של פקיד שומה חקירות תל אביב נאגר מידע רב בדבר העלמות מסים בהיקפים גדולים בתחומי הבידור והמסעדות, בחקירה סמויה שארכה תקופה ארוכה ביצעו חוקרי רשות המסים מעקבים וקניות במסווה, במגמה לחשוף את שיטת העלמת המס שלפי אומדנים ראשונים נאמדת בעשרות מיליוני שקלים, תוך פגיעה קשה בקופת המדינה.

החקירות הסמויות העלו כי המכנה המשותף במרבית המקרים הינה תוכנת מחשב מתוחכמת ששתולה בקופות הרושמות ומאפשרת לבעל העסק מחיקת נתונים מהפדיון היומי/חודשי בצורה מתוחכמת תוך דיווח על הסכום המונמך לרשויות המס, בניגוד להוראות ניהול פנקסים ולהוראות פקודת מס הכנסה. עוד העלתה החקירה שמאחורי שיווק התוכנה עומדים אנשי תוכנה שונים וביניהם החשוד, חוקרי הרשות התחקו אחר תוכנות המחשבים השונות, למדו על שיווקן ועל הלקוחות שרכשו את התוכנה, שייבדקו בהמשך החקירה.

ביום ראשון האחרון ניתן האות והחקירה הפכה לגלויה, עשרות חוקרים בראשות רון חכם, פקיד שומה חקירות ת"א ובשיתוף היחידה לחשיפת הונאות מחשב ומחלקת ביקורת מערכות מידע ממוחשבות ברשות המסים עצרו את החשוד, שבבעלותו בית תוכנה המפיץ את תוכנת IPOS לניהול מסעדות, ברים וכיוצ"ב וביצעו מעצרים בקרב בעלי המסעדות שהשתמשו בתוכנה. בחקירה הגלויה נתפשו עשרות מחשבים שבאמצעותם נעברו העבירות, הקבצים שנמחקו באמצעות התוכנה שוחזרו וחשפו בפני חוקרי הרשות מסכת העלמת מס מהגדולות והמורכבות שנחשפו בשנים האחרונות.

לפי הבקשה שהוגשה לבימ"ש, תוכנת IPOS מבוססת על תוכנה חוקית של חברת נט-פוס, בה עבד החשוד עד שנת 2002, והיא לפי החשד הועתקה ונעשו בה שינויים על מנת לאפשר את המחיקה. נדגיש כי בית התוכנה נט-פוס מפיץ תוכנה חוקית לניהול קופות רושמות אשר לא התגלו בה בעיות מכל סוג.

בחיפוש במחשבו של החשוד נמצאו בין היתר רשימת הלקוחות של חברת נט-פוס, אמצעי שליטה מרחוק המאפשרים גישה לנתונים של בתי עסק וצילומי מסך של חברת נטפוס, שככל הנראה בעזרתם שכפל את תוכנת IPOS. בחיפוש אצלו נמצאה רשימת לקוחות של תוכנת IPOS, אשר על פי החשד משתמשים בתוכנה להקטנת הכנסות ובמחשבו נמצאו קבצי גיבוי של לקוחותיו, שחלקם שוחזרו.

בחקירתו נשאל החשוד האם סייע לאחרים להתחמק ממס והשיב כי מכר במספר הזדמנויות תוכנה ה"מתלבשת" על בסיס הנתונים והמאפשרת מחיקת חשבוניות והקטנת מחזור לאחר שיצאו החשבוניות ולאחר ששולם עבורן. החשוד אף נשאל האם העלים בעצמו הכנסות והשיב כי בשנים 2002-2001 עבד כתקליטן, ולא דיווח על הכנסות מעיסוקו זה וכן מסר כי התוכנה המאפשרת את המחיקות נמכרה תמורת כ-20,000 שקל בממוצע, ואף הכנסות אלו לא הוצהרו.

יצוין כי בית המשפט התיר את איסור הפרסום שחל מיום ראשון האחרון על הפרשה והחשוד אך אסר לחשוף את פרטי החשודים ו/או בתי העסק הקשורים לחשודים, שעניינם מתנהל במקביל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד