י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הילדים רוצים להתפרנס בחופשה?

חופשת הקיץ מתקרבת • הילדים רוצים 'כמה לירות'? • חשוב שתהיי מודעת לכללים • ילד יכול לעבוד, אבל אסור להפוך אותו לעבד

מודעות דרושים בעיתון
מודעות דרושים בעיתון



החופש הגדול בפתח ועשרות אלפי בני נוער מתחילים לחפש השלמת הכנסה לדמי הכיס של ההורים או סתם להגשים חלומות ולצ'פר את עצמם.

לפני עונת העבודות המזדמנות, חשוב שגם ההורים, גם המעסיקים וכמובן גם בני הנוער ידעו את זכויותיהם בכל הקשור לתעסוקת בני נוער.

מתברר שעוד בשנות החמישים של המאה שעברה המחוקק חשב שהנושא הזה חשוב וחוקק מספר חוקים ותקנות באשר לתעסוקת בני הנוער. המחוקק גם עשה אבחנה בין העסקה של בני נוער באופן קבוע, מגיל 15 ומעלה, לבין העסקתם בחופש. "חוק עבודת הנוער תשי"ג 1953" התיר את עבודתם של בני נוער, מגיל 14 בחופשת הלימודים.

יחד עם זאת לא כל עבודה מותרת.

ככלל, החוק מציין כי מותר להעסיק נער "בעבודות קלות שאין בהן להזיק לבריאותו ולהתפתחותו". החוק מציין כי לפני העסקה, לתקופה של עד 3 חודשים, צריך רופא המשפחה לתת "אישור רפואי להעבדתו של הנוער באותה עבודה".

מהן העבודות בהן אסור להעסיק בני נוער? כנראה שהחלומות של בני הנוער בשנות החמישים היו ממש "פרועים" ולכן המחוקק נאלץ להתערב ולאסור על עבודתם במכונת גזירה, מכונת חיתוך, מכונת גיליוטינה המונעת בכוח מכני, מקצצת בשר: מקצצת ירק או תבן, מסחטה צנטריפוגלית: מכבש או מכונה לדיפוס המופעלים באופן הידראולי או פניאומאטי, שריפת סיד או גבס ועוד...

אבל אם נתייחס ברצינות לרשימה נמצא שאסור להעסיק בני נוער בעבודות שיש בהן מכשירים פולטי קרינת לייזר, למעט מכשירים המסווגים בדרגה 1, ומכשירים עם קרינה מייננת, או עם חומרים רדיואקטיביים. כמו כן, אסור להעסיק בני נוער במקומות עם חומרי הדברה או ממיסים אורגניים, במקומות עם חומרים מאכלים לרבות חומצה ובסיסים בריכוז גבוה, בייצור סיגריות וטיפול בעלי הטבק, עבודה בבתי חולים במחלקות בהן קיימת סכנת הידבקות במחלות זיהומיות, עבודה בבתי מטבחיים, עבודה במעבדה למיקרוביולוגיה, עבודה בבתי חולים ובמרפאות לחולי נפש ועוד.

אל דאגה, החוק לא אוסר על בני נוער לעשות בייבי סיטר, למכור ארטיקים או לעזור לאבא או לאמא במשרד.

הוראות נוספות קובעות כי מותר להעסיק את הנער עד 9 שעות עבודה ביום, אם כי החוק ממליץ להעסיקו לא יותר משמונה שעות עבודה ביום. בכל מקרה אסור להעסיק נערים יותר מארבעים שעות עבודה בשבוע. ביום עבודתו זכאי הנער למנוחה בת 45 דקות לפחות. אם הנער נדרש להישאר במקום עבודתו בעת ההפסקה "במקרה זה יחשב זמן ההפסקה כחלק משעות העבודה".

החוק מציין כי בדרך כלל תותר העסקת הנוער עד השעה 10 בלילה ובמקרים מסוימים גם עד השעה 12 בחצות. תחילת העבודה לא תהיה לפני 5 בבוקר. המעביד חייב לנהל רישום "פנקס" שבו ירשמו שעות העבודה של כל נער המועסק על ידו ולשלם לו בהתאם לכך.

הערה

האמור בכתבה בה לתת מידע ואין לראות בו יעוץ משפטי. בכל מקרה חשוב לבדוק את החוקים והתקנות שמתפרסמים ברשויות החקיקה כמו גם באתר המוסד לבטיחות ולגיהות.

המידע באדיבות אנדרי מטיאס, מנהל תחום הסברה, פרסום והוצאה לאור במוסד לבטיחות ולגיהות המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד