א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

השבוע בו שינה אטיאס את פני הנדל"ן החרדי • דיווח מיוחד

יעקב ליצמן קיבל את חצור, ישראל אייכלר רוצה את קרית-גת, ואריאל אטיאס זכה בכל הקופה • מדוע עזר אטיאס לליצמן, איזו משימה קיבל אייכלר, ומה ענה שר השיכון לערבים? • שרי רוט מסכמת את השבוע ששינה את פני מפת הבנייה החרדית • המרוויחים, המפסידים, ומי שביניהם

ליצמן, אטיאס ואייכלר. המשולש שניצח
ליצמן, אטיאס ואייכלר. המשולש שניצח



כדי לסכם את השבוע שחלף מבחינת הנדל"ן, הכנסת והחרדים - כדאי להתבונן על האירוע הפותח את השבוע - וזה שמסכם אותו.

הפותח: ישיבת הממשלה ביום ראשון בבוקר.

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שנאלץ לאחר מסיבות משפחתיות, נכנס פנימה כחתן לחופתו רק כדי לגזור את הסרט להחלטת הממשלה הצפויה: זה חודשים שהוא יורק דם כדי להגיע לרגע הזה, מנסח סעיפים, מוחק, משנה, מתחנן בפני שטייניץ ואחר-כך גם מקשיח עמדות.

ביום סיום מושב החורף, הצליח יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, לעשות לש"ס תרגיל מארץ התרגילים ולמנוע הצבעה על חוק המשכנתאות.

אבל מיד כששבה הכנסת מפגרתה, הבינו מי שהיו צריכים להבין שעד כאן ולא עוד. אפילו ביקור אישי של שטייניץ בביתו של הגר"ע יוסף, לא הצליח להנמיך את להבות האיומים של הש"סניקים, שהבהירו שהפעם הם הולכים על כל הקופה.

הלחץ, כמו תמיד, עשה את שלו, וביום ראשון יכול היה אטיאס - לראשונה זה מספר חודשים - לנשום לרווחה. בין לבין, אגב, הוא גם ספג קיתונות מחברי מפלגת האחות, יהדות התורה, שלא כל-כך אהבו את ההישג שלו, שלא כלל את חוק המשכנתאות שלהם - 'החוק של מוזס'. חלקם התראיינו וגימדו את הישגו, אחרים נהגו בחכמה ושתקו.




אטיאס נואם בכנסת על משבר הדיור • צילום: יעקב כהן

חוכמת ליצמן השתלמה

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בחר בדרך שלישית: מול כל מיקרופון הוא דווקא שיבח את אטיאס על הישגו, בלי שום הסתייגויות, בלי שום 'אבל'.

השבוע קיבל את הפרס המגיע לו: זה ימים ארוכים שהוא מדבר על ליבו של אטיאס ומבקש ממנו לעשות משהו למען חסידי גור, המתגוררים בערד ובחצור הגלילית. שניהם יודעים שזה לא פשוט, שהדרך לארנקו של שטייניץ רצופה בקוצים ודרדרים, אבל אטיאס הבטיח לעשות מעשה.

ביום ראשון, עוד קודם שנכנס לישיבת הממשלה, סיפר לי כי ערד וחצור 'הולכות לעבור'. אמנם, בשלב הזה, עוד ארוכה הדרך. אבל אטיאס מילא את הבטחתו לליצמן וכבר הכניס אל תוך החלטת הממשלה שורה נוספת, שנוסחה בזהירות ובקפידה, ואשר מסמיכה את הקבינט החברתי-כלכלי, שהעומד בראשו הוא שר האוצר, יובל שטייניץ, לכלול תמריצים ו/או מענקים לאזורי עדיפות א' על פי קריטריונים, לרבות דירה שניה!

שטייניץ, כמובן, מאוד לא רוצה שזה יקרה, אבל אטיאס מבחינתו הצליח, למרות הכול, להכניס את השורה.

תוך שבוע הוא גם יביא לליצמן קריטריונים, שייבחרו בצורה מושכלת וזהירה. זה לא פשוט, כי אם נניח ייבחר קריטריון של עיר שיש בה מעל 10% מסתננים זרים - תיכלל גם אילת ברשימה, ולזה אין סיכוי שהאוצר יסכים. וכך הלאה, כל קריטוריון חייב להיות שוויוני. כך שברגע שהוא כולל את שתי הערים הנ"ל, הוא אוטומטית כולל גם ערים נוספות, ועליהן להיות ערים שהאוצר יכול 'לחיות איתן בשלום'.

לא פשוט. אבל כאן ייכנס ליצמן לתמונה. על כתפו, לביצוע, מונח השלב הבא: לשכנע את נתניהו, שישכנע את שטייניץ.

למרבה ההפתעה החברים ב'יהדות התורה' קיבלו את הבשורה הגוראית, בלי לשחרר נגדה קיתון של 'למה רק הם'. הפעם הם נהגו בבגרות מפלגתית ופרגנו.

קרית גת גם מקבלת

ח"כ ישראל אייכלר עם ראש עיריית קרית גת, אבירם דהרי צילום: ח"כ ישראל אייכלר עם ראש עיריית קרית גת, אבירם דהרי
ח"כ ישראל אייכלר עם ראש עיריית קרית גת, אבירם דהרי


בתמורה, אגב, פרגן גם הוא להם.

ביום ד', בשעות הצהרים, אירע האירוע הנדל"ני הסוגר את השבוע. הוא התקיים בחדר הסיעה, אליה הוזמנו כל ששת הח"כים, כלומר כל החמישה כולל מאיר פרוש. משה גפני ואורי מקלב לא הגיעו. "היו עסוקים", כדבריהם. אבל כל השאר ישבו שבת אחים גם יחד לדיון רציני.

אל הדיון הוזמן ראש עיריית קרית גת, אבירם דהרי. המטרה: הרחבת העיר בעוד כ-8000 דירות המיועדות לציבור החרדי, כאשר חלקם יועד לחסידות בעלזא.

יו"ר הסיעה, ח"כ הרב ישראל אייכלר, הודיע, כי מנכ"ל משרד הפנים, עמרם קלאג'י, הודיע לו שהקיפאון בנושא הוספת 8000 הדירות לקרית גת מטופל נמרצות, מתוך כוונה להפשיר את התכנית בקרוב.

בנושא הכללת העיר במפת אזורי עדיפות לאומית שיאפשר סיוע ממשלתי לדיור, הוחלט לזמן לפגישה את נציג משרד ראש הממשלה לישיבת הסיעה הבאה.

ראש העיר אבירם דהרי ציין את רצונו ונכונותו לקלוט אלפי זוגות צעירים, שיהיו לברכה לפיתוח העיר קרית גת, וביקש כי כל חברי הסיעה יפעלו אצל ראש הממשלה ומשרד הפנים והשיכון, להכליל את קרית גת בכל פתרונות הדיור והוד"לים (ועדות דיור לאומית), כדי לקדם ולפתח את קרית גת ולהביא לפתרון משמעותי למצוקת הדיור.

חריש כבר בפנים

אטיאס, מצידו, מאוד ישמח לכלול את כל מדינת ישראל במפת הישובים הזכאים למענק, אבל הוא מסתכל על הדברים בראייה מפוקחת וריאלית.

לדעתו, אין שום סיכוי ששטייניץ יסכים לכך. לכאורה, מה ההבדל בין ת"א לבין קרית גת, מבחינת אזורי עדיפות? הכללת קרית גת ברשימה תגרור אחריה באופן מיידי, ועל פי כללי השוויון, ערים נוספות, ויש גבול למידת נדיבותו של האוצר.

בשיחה עם השר אטיאס הוא מספר לי כי ביקש מח"כ אייכלר להביא רעיון ישים, של עיר מסוימת: "אמרתי לו 'אדאג לך, רק תביא רעיון חדש, של עיר שאינה כלולה ברשימה, אבל משהו מעשי וישים". עד כה, לא נמצאה עיר כזו, ולדעת אטיאס קרית גת לא תתאים להתנחל בתוך הרשימה.

העיר חריש, אגב, כבר בפנים. אטיאס הצליח לכלול אותה בהגדרה מתוחכמת של עיר שגדלה בהיקף מסוים. מאחר ויש בה היום כמה מאות בודדות של משפחות, כבר בשיווק הראשונה היא תענה להגדרה. אז נכון שכרגע היא תקועה בוועדות הערר של משרד המשפטים, אבל גם ההליך הזה יסתיים בסופו של דבר והזוגות שיבחרו לגור שם יוכלו ליהנות מצ'ק נכבד ע"ס 60 אלף שקל, שיירד מההון העצמי אותו הם צריכים 'להביא מהבית'. לא כולל מענקי פיתוח.

גם ביתר עילית, אגב, ברשימה באופן לא רשמי. אי-אפשר להכניס אותה פיזית כבר כעת, כי אין בה שיווקים, אבל ברגע שיהיו, היא תיכלל. מודיעין עילית, לא בפנים, מאחר ואינה נכללת ברשימת אזורי עדיפות א'.

איך אירע המהפך?

בלי מוטיבציית יתר? נתניהוצילום: בלי מוטיבציית יתר? נתניהו
בלי מוטיבציית יתר? נתניהו


בין האירוע של ראשון לאירוע של רביעי, נרשמו עוד אירועים רבים, וביניהם, למשל, גם הצעת אי-אמון נגד הממשלה, כמקובל בימי שני אחה"צ.

מעניין היה לראות איך ח"כ יואל חסון, שעלה לדוכן כדי להלין על מצוקת הדיור, סיים את נאומו כשהוא טופח לאטיאס על השכם.

איך אירע המהפך?

ובכן, הנאום התחיל במשפטו של חסון לפיו, "קשה מאוד היום לזוג צעיר, למי שבתחילת דרכו - אפילו לזוג שהוא לא כל כך צעיר - לקנות דירה במדינת ישראל.

מכאן, פנה לאטיאס, הסתייג והסכים שהוא הפך לשר שיכון כשמשבר הנדל"ן כבר בעיצומו, אבל טען כי "מה שאני הייתי מצפה, מה שאנחנו היינו מצפים בקדימה, זה שממשלת נתניהו, דבר ראשון שהיא תעשה ותוביל זו תוכנית לאומית להתמודדות עם משבר הנדל"ן ועם עליית מחירי הנדל"ן".

מכאן עבר לתקוף את טיפולה של הממשלה בנושא: "לא ראינו תוכנית לאומית. ראינו בעיקר הצהרות, רפורמות מדוללות, תוכניות של טלאי על טלאי - כל אחד קם בוקר אחד עם תוכנית. שום הכוונה - שנתיים הלכו לאיבוד.

"אדוני שר השיכון", פנה ישירות לאטיאס. "אתה יושב כאן, ואני מעריך שבאת לדיון הזה, ובוודאי תתגאה בתוכנית שנלחמת עליה". אבל, המשיך והצליף בו, "גם התוכנית שהולכת לעבוד שבועיים מהיום, גם אותה העברת בלחץ פוליטי. לא היו לראש הממשלה מוטיבציות יתר, וזה גם אתה בוודאי לא תכחיש, אדוני השר - לא הייתה לנתניהו מוטיבציית יתר לסייע לזוגות הצעירים במדינת ישראל. אתה פשוט הצבת לו תנאי; אמרת לו, או שתיפול הממשלה שלך או שאתה תעביר את ההצעה שלי לטיפול בבעיה הזאת".

"כל מי שמאיים מקבל", צעק שלמה מולה מ'קדימה', וגם הוא צדק...

אין בנייה מספקת

לגופם של דברים המשיך חסון ואמר, כי הוא מבין את אטיאס על שהוא גאה בתוכנית שלו, אבל יש גם את שאר אזורי הארץ.

"אין בנייה בפריפריה. אין פרויקטים שמתחילים בפריפריה. הרי תקן אותי אם אני טועה, אדוני השר, התוכנית הזאת היא רק לדירות חדשות. ודירות חדשות זמינות בשוק יש היום באזורים הללו כ-1,500 דירות, לא יותר, אז אולי תגיד לי 3,000 – עדיין זה טיפה בים, וזה לא עושה את השינוי.

"היום אפילו זוג צעיר שאומר לעצמו: בסדר, לא יכולתי לקנות בתל-אביב, אני ברמת-גן כבר לא יכול, בגבעתיים, בראשון לציון אני גם כבר לא יכול, אז אולי אני אדרים לנס-ציונה, אבל אני גם לא יכול, אז אולי אני אדרים לרחובות, אבל אני גם כבר לא יכול, אז היום כבר מדרימים ליבנה, וגם ביבנה כבר לא יכולים, כי במעט הקרקעות שאתם מפשירים כל בנייה ביבנה, כל דירה מתחילה שם במינימום ב-1.2 שקל.

"ולכן", סיכם את דבריו, "בשורה התחתונה שר השיכון יציג לנו תוכנית שהיא חשובה, אבל היא חלק קטן. היא עדיין לא משפיעה על רוב האנשים, היא לא עושה שינוי מציאות ברוב חלקי הארץ, היא לא תשפיע במהרה גם במקומות שבהם היא אמורה לצאת לדרך, כי אין שם בנייה חדשה מספקת".

הפתרון לא יבוא מסיסמאות

סיעת יהדות התורה עם האורח מקרית גתצילום: סיעת יהדות התורה עם האורח מקרית גת
סיעת יהדות התורה עם האורח מקרית גת


כשעלה השר אטיאס כדי להשיב על הדברים, הוא היה ישר כדי להודות כי הם צודקים, ברובם.

כפי שכבר כתבתי, אטיאס היה שמח לו נכללה כל ארץ ישראל ברשימת המענקים שלו: "נושא מצוקת הדיור לזוגות צעירים עולה בצדק בדיון של מליאת הכנסת פעם אחרי פעם, ואני חושב שמפעם לפעם אנחנו יכולים להציג את השינויים שקורים, אומנם לא בקצב כפי שאנחנו היינו רוצים, בוודאי לא כפי שהזוגות הצעירים בישראל היו רוצים, אבל הנושא המרכזי הזה הוא על סדר יומה של הממשלה, הוא בוודאי על סדר יומי, כשר הבינוי והשיכון ויושב-ראש מועצת מקרקעי ישראל, הוא על סדר יומו גם של ראש הממשלה".

מכאן עבר להסביר ממה נובעת מצוקת הדיור, איך נוצר החסר הגדול, ומה הוא עושה כדי להשלים פערים. לא נחזור כאן על הנתונים, ואטיאס בהחלט אלוף בשליפתם, לא בקריאה מהדף אלא בשליפה מזיכרונו.

הוא הזכיר לחסון את השנים בהם הייתה במשק ריבית אפסית, שהביאה משקיעים לרכוש דירות: אנשים לקחו הלוואות, "קחו לכם כלל אצבע – כל 100 אלף שקל הלוואה שווה ל-20 שנה 680 שקל בחודש. אתה יודע כמה קוטג'ים אפשר לקנות ב-680 אלף שקל?"

אטיאס הבהיר כי אינו אוהב את העלאות הריבית האחרונות, וכי לדעתו היה צורך לפצל בין ריבית למשקיעים לבין ריבית של רוכשי דירה ראשונה.

הוא הסכים כי האוצר לא עושה מספיק, וכי כדי להגיע להישגים יש צורך בעבודה סיזיפית וממושכת: "זה לא בא כתוצאה מסיסמאות, זה לא בא כתוצאה ממסיבות עיתונאים, זה לא בא כתוצאה מכותרות ותוכניות".

ואם ש"ס תקבל מזה קולות...

טפיחת השכם של חסון לאטיאס, עם סיום נאומו של האחרון, הבהירה לכל הנוכחים כי יש ויש לאופוזיציה טענות נגד ממשלת נתניהו, אבל מבחינתם, השר אטיאס 'הוא בסדר'.

אפילו יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, נחלץ להגנתו של אטיאס.

היה זה כאשר התפרץ ח"כ מגלי והבה מ'קדימה' לדברי אטיאס בשאלה: "למה אתה דואג רק ליהודים, מה עם האוכלוסיות האחרות?"

אטיאס לא התחמק, והשיב לו: "איך ייתכן שאתה לא ראית את התוכנית ויש לך מה להגיד? לא מתאים לך, חבר הכנסת מגלי והבה, אתה בדרך כלל יסודי ויודע על מה אתה מדבר".

"אני אגיד לך", הסביר לו והבה, "אין לנו בנייה רוויה, אין לנו בנייה על קומות, איפה אגור, על הירח? העיקר לבקש קולות לש"ס, זה כן אתה יודע לעשות".

"אם ש"ס תקבל מזה קולות, זה גם בסדר", החזיר לו אטיאס 'בלי להתבלבל'.

ואז עבר לגופה של טענה.

הגיע הזמן שהערבים יגורו בקומות

"לא יישארו לכם יותר קרקעות". אטיאס במליאת הכנסתצילום: "לא יישארו לכם יותר קרקעות". אטיאס במליאת הכנסת
"לא יישארו לכם יותר קרקעות". אטיאס במליאת הכנסת


"אני אענה לך, חבר הכנסת והבה", אמר אטיאס. "ב-30 היישובים שנבחרו יש שמונה יישובים של בני מיעוטים, בדואים, ערבים ודרוזים. בכל המקומות האלה יש טבעות של לפחות 250 יחידות דיור לבנייה רוויה, שנצא למכרזים.

"עכשיו, אתה יודע שחלק גדול מהיישובים לא רוצים בבנייה רוויה, רק צמודי קרקע. אמרתי כאן בתשובה להצעה לסדר של חברת הכנסת חנין זועבי, בשבוע שעבר - חברים יקרים, הגיע הזמן שתתחילו לגור בקומות כמו כל הציבור הכללי בישראל. אין לנו קרקע בלתי מוגבלת, הקרקע היא משאב מוגבל. אם מסתכלים כמה שנים קדימה או עשרות שנים קדימה, אי אפשר לתת לכולם צמודי קרקע. כמו שהזוגות הצעירים בישראל חיים בבנייה לגובה, גם אתם, רוצים – טוב, לא רוצים, גם טוב, לא תקבלו מענק. זה הכול. יש לכם תביעות, אתם יכולים לגור שם, אנחנו נוציא את זה למכרזים".

"אתה עכשיו מתחכם", לא ויתר והבה, "כבר 62 שנים אין בנייה רוויה, אתה רוצה עכשיו בנייה רוויה?"

אבל אטיאס עמד על דעתו: "כמו שהציבור היהודי גר בבנייה רוויה, תואילו גם אתם לגור בבנייה רוויה. אם תרצו לגור לנצח בצמודי קרקע, לא יישארו לכם יותר קרקעות וזו תהיה בעיה שלכם".

כאן בא לעזרתו גם ריבלין: "ברגע שעדתכם תזכה, תפרח ותתרבה, נצטרך גם למצוא דרך לבנייה רוויה", אמר לו.

ואין ספק, שאת השבוע האחרון, יכול השר אטיאס לסמן לעצמו, ביומנו האישי, ב'וי' ענק.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד