כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"מכת מוות למהפכה בבריאות הילדים": בוטל סימון סוכר בכפיות

רפורמת סימון המזון המזיק מתרככת: בניגוד להבטחות, חברות המזון לא יצטרכו לאייר את כפיות הסוכר במוצר • פרופ' איתמר רז: "זו מכת מוות ליכולת שלנו לעשות שינוי בציבור ומהפך בבריאות הילדים" • מנכ"ל משרד הבריאות: "מדובר במגבלות טכניות ולא בפשרה עם התעשייה"

סופרמרקט. צילום אילוסטרציה: pixabay
סופרמרקט. צילום אילוסטרציה: pixabay



בניגוד להצהרות, חברות המזון לא יידרשו לאייר על גבי האריזה את כמות כפיות הסוכר שמכיל המוצר. טיוטת תקנות סימון מוצרי מזון של משרד הבריאות, שהגיעה לידי TheMarker, מגלה שבניגוד להצהרת המשרד במסקנות ועדת אסדרת המזון - לא תחול חובת סימון ויזואלי של כפיות סוכר על גבי המוצרים.

מעיון בטיוטה עולה כי הסוכר יסומן בספרות בלבד, וזאת לעומת ההצהרה הקודמת שדיברה על איור של כפית לכל 4 גרם סוכר שבמאה גרם מוצר. טיוטת התקנות טרם פורסמה לציבור ובשבועות הקרובים צפוי משרד הבריאות להניח אותה על שולחן ועדת הבריאות והרווחה בכנסת.

בדיוני הוועדה לאסדרת תזונה בריאה של משרד הבריאות, שעל בסיסה גובשו התקנות, טענו הגורמים הבריאותיים כי על מנת שהסימון יהיה אפקטיבי יש לאייר את כמות הסוכר ולא להסתפק בספרות. כעת, גורמים מקצועיים שהשתתפו בוועדה זועמים על החלטת המשרד ואומרים כי הוטעו. לדבריהם, כשהמלצות הוועדה פורסמו בסוף 2016 נכתב בהן כי סימון הסוכר יהיה "בכפיות", מה שיצר לכאורה את הרושם כי יהיה מדובר בסימון ויזואלי.

"סימון כפיות סוכר במספרים ולא בכפיות יהווה סירוס של המלצות הוועדה וכניעה מוחלטת לאינטרסים של חברות המזון המזיק, על חשבון בריאות הציבור", אומרים באיגוד רופאי בריאות הציבור. "אזהרות גרפיות חיוניות להעברת מסר אפקטיבי להגנה על בריאות הציבור. אנו מקווים שהתקנות ינוסחו כך שיגנו על בריאות הציבור".

החשיבות באיור כפיות הסוכר על מוצרי המזון נובעת גם מכך שהתקנות הסופיות של משרד הבריאות מרוככות כלפי תעשיית המזון. בין היתר, הוחלט על רף מקל שמחייב את החברות לסמן במדבקה אדומה רק מוצרים שמכילים יותר מ-22.5 גרם סוכר ב-100 גרם ובמשקאות מעל 6 גרם סוכר ב-100 מ"ל. רק שנה וחצי אחרי תחילת הסימון יחל השלב השני, בו רף הסימון מקל פחות.

אם כן, מוצרי מזון עתירי סוכר, המכילים 5.5 כפיות סוכר למאה גרם, לא יסומנו באדום. כך למשל יחמקו מחובת הסימון מעדנים עתירי סוכר דוגמת יולו, מילקי, מו, ספלנדיד ועוד. מכיוון שפעמים רבות מעדנים מכילים למעלה ממאה גרם מספר כפיות הסוכר בגביע אפילו גדול יותר, אך הדבר לא מספיק בכדי שיסומנו.

"טובת התעשייה גוברת על טובת הציבור"

"זו מכת מוות ליכולת שלנו לעשות שינוי בציבור ומהפך בבריאות הילדים", אומר פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת שהיה חבר הוועדה לאסדרת תזונה בריאה. לדבריו, "אין לזה תחליף. להחלטה של הוועדה לסמן את כמות הסוכר בכפיות יש חשיבות קריטית להערכה נכונה של כמות הסוכר ולחינוך הציבור, ובעיקר הילדים, לצריכה נכונה של סוכר. ברור לי שהשינוי נוגע ללחצים של חברות המזון - אין הסבר אחר".

"דיברנו על נושא סימון גראפי של כפיות סוכר במספר הזדמנויות במהלך עבודת הוועדה והייתה הסכמה על כך שחשוב שיהיה סימון גראפי ברור ובולט, כדי שכל אחד וכל ילד יוכל לדעת מה יש במוצר", אומרת גם יפעת שמר, נציגת הציבור בוועדה לאסדרת תזונה בריאה. לדבריה, "זה מאכזב ומתסכל לגלות ששוב איכשהו טובת התעשייה גוברת על טובת הציבור".

שמר קובלת גם על כך שכחברת ועדה לא נחשפה לנוסח הסופי של התקנות, ולא נעשה הליך של שיתוף הציבור. "כינסו ועדה עם צוות מומחים שלכאורה התייעצו איתם, אבל אין שום רצף - מאז סיום עבודת הוועדה אפילו לא מעדכנים אותנו. אני חושבת שהטיוטה הזו היתה צריכה להגיע לפחות לידי כל חברי הוועדה והיינו צריכים לקבל את האפשרות להעיר הערות", אמרה.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שמוביל את המהלכים למאבק במזון מזיק, אומר כי לא מדובר בהתקפלות בפני התעשייה אלא בסיבות טכניות: "כשבאנו ליישם ולנסח את התקנות בפועל התגלו מגבלות טכניות, כמו היכולת להרחיב את טבלת הסימון בגב המוצר, אשר גם היום מיעוט הצרכנים קורא, משתי עמודות לשלוש, ובשל מגבלת מקום הוחלט על סימון מספר. לא הייתה כאן שום פשרה עם אף אחד אלא רק מגבלות טכניות שצצו במהלך היישום. הנושא בכלל לא עלה לדיונים עם התעשייה. המהלך החשוב הוא הסימון האדום שיהיה כמתוכנן בחזית האריזה".

הכרזות לחוד ומציאות לחוד

זאת אינה הפעם הראשונה שבה משרד הבריאות לוקח צעד אחורה ופועל באופן מרוכך כלפי התעשייה. כך, למרות שהוועדה קמה בעקבות ההכרזות של שר הבריאות יעקב ליצמן נגד תעשיית המזון המהיר ("מקדונלדס אאוט") התקנות מתייחסות רק למזון ולמשקאות בסופרמרקטים ולא יחולו על רשתות המזון המהיר, מסעדות ובתי קפה. גם התקנות לסימון ערך קלורי במסעדות, שעליהן הצהיר משרד הבריאות כבר במארס - טרם הוגשו.

בנוסף, שבוע לפני פרסום ההמלצות של משרד הבריאות הציג המשרד בפני היצרנים רף מחמיר יותר לסימון, שלפיו הם יחויבו לסמן במדבקות אדומות מוצרים שיש בהם מעל 500 מ"ג נתרן, 15 גרם סוכר ו-5 גרם שומן רווי (ל-100 גרם מוצר). אולם, לאחר שבכירים בתעשיית המזון התרעמו ואיימו "להגיע עד לראש הממשלה" הוחלט כי בשנה וחצי הראשונות יהיו חייבים בסימון מוצרים שיש בהם למעלה מ-22.5 גרם סוכר, 800 מ"ג נתרן או 6 גרם שומן רווי (ל-100 גרם).

כך נוצר מצב שבשנה וחצי הראשונות לסימון מוצרי מזון מזיקים רבים כלל לא יסומנו, כאשר התקנות גם לא כוללות מיסוי על מוצרי מזון מזיקים. משרד הבריאות מקרטע גם בעבודתו בכל הנוגע להגבלות על פרסום מזון מזיק לילדים - שטרם הוגשו. בכל הנוגע לסימון בחזית האריזה משרד הבריאות אמר שאין בכוונתו להתקפל בפני הלחצים שהפעילו היבואנים, בגיבוי משרדי הכלכלה והאוצר, שדרשו שהסימון האדום יהיה בגב האריזה.

המסקנות של הוועדה להסדרת תזונה בריאה של משרד הבריאות פורסמו כבר בסוף 2016 והיו אמורות להיכנס לתוקף בתחילת 2018. אולם מאז הנושא התעכב ומשרד הבריאות טרם הניח את התקנות על שולחן הכנסת. כעת מדברים במשרד הבריאות על כניסתן לתוקף במארס, אך כלל לא בטוח שאכן כך יהיה.
סימון סוכר כפיות הסוכר במוצר משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד