ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הציבור צורך יותר חלב - ומשרד החקלאות מגדיל את המכסות ל-2018

שר החקלאות החליט כי מכסת החלב תגדל ב-68 מיליון ליטר • במסגרת התוכנית להצערת הענף יחולקו מכסות לבתי ספר חקלאיים וליצרנים חדשים בענף הצאן

פרות במחלבה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
פרות במחלבה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



שר החקלאות אורי אריאל חתם אמש (א') על צו תכנון משק החלב לקביעת היקף היצור בישראל ל-2018, והגדיל את מכסות החלב ב-68 מיליון ליטר. החלטה עולה בקנה אחד אחד עם הגידול בצריכת חלב ומוצריו, ועם העניין הממשלתי בכניסתו של דור צעיר לחקלאות בכלל ולענף הרפתות בפרט. הגדלת המכסות גם עשויה לתמרץ התייעלות ברפתות הקטנות.

מכסת חלב הבקר תגדל מ-1,500 מיליון ליטר ב-2017 ל-1,568 מיליון ליטר ב-2018. מכסת חלב הכבשים תגדל מ-11.15 מיליון ליטר ל-13.15 מיליון ליטר, ומכסת חלב העיזים תגדל מ-21.2 מיליון ליטר ל-22.2 מיליון ליטר.

אופן חלוקת המכסות ייקבע בתקנות מיוחדות - שיובאו לאישור ועדת הכלכלה בקרוב. שלב חלוקת המכסות מעורר, על פי רוב, מחלוקת בין הממשלה לחקלאים בנוגע להקצאת התוספת – כאשר הקיבוצים ובעלי הרפתות הגדולות והיעילות עומדים מול המיגזר הכפרי שבו פועלות רפתות משפחתיות ויעילות פחות.

הצו גם מעגן את המשך שיטת המכסות הקיימת, על רקע מגעים לשינוי מתווה לוקר ברפתות שיפקע בסוף 2018. משרד האוצר נוטה לבטל את המכסות בהדרגה, אך ספק אם יוכל להתגבר על התנגדות הרפתנים ועל לחצי הלובי החקלאי בכנסת.

במסגרת התוכנית בכוונת משרד החקלאות להקצות כמיליון ליטר לבתי ספר חקלאיים - חדשים וקיימים - ולחלק מכסות ליצרנים חדשים בענף הצאן. זאת בהתאם להחלטת משרד החקלאות לפעול להצערת הענף, שהגיל הממוצע לעוסקים בו גבוה מ-60.

שר החקלאות אמר היום כי "עידוד הדור הצעיר לעסוק בחקלאות הוא יעד, ובכוונתנו לחזק בתי ספר שבהם יש מגמת לימוד לענף החלב. דבר זה יאפשר לדור הצעיר ללמוד באופן מעשי את תחום החקלאות - וזה ערך שיש להשקיע בו. במקביל, המשרד מקדם תוכנית ביחד עם משרד האוצר לעידוד הדור הצעיר לעסוק בחקלאות, ולפיה חקלאים יקבלו מענק של כ-40% על ההשקעה בהקמת עסק חדש בחקלאות, וכן יחולקו מענקים מיוחדים לחקלאים ותיקים שישתמשו בחקלאות מדייקת, ובטכנולוגיה או מיכון חדשים, ויגדלו גידולים חדשים".
שוק החלב מכסות חלב משרד החקלאות בתי ספר חקלאיים ענף הצאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד