ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

רק 47% מהקבלנים סבורים שמחירי הדירות יעלו גם ב-2018

כך מראה סקר שערכה חברת CofaceBdi • בשנה שעברה 68% מהקבלנים צפו המשך עליות מחירים • רק 39% מהקבלנים אמרו כי הם צופים גידול בפעילות ענף הבנייה בשנה הקרובה

דירות בירושלים. צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90
דירות בירושלים. צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90



פחות ממחצית מהקבלנים סבורים שמחירי הדירות בשנה הבאה יוסיפו לעלות - כך מראה סקר שערכה CofaceBdi בקרב כ-100 מנהלים בענף חברות הבנייה לקראת כנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים, שיתקיים בסוף השבוע באילת.

רק 47% מהנשאלים אמרו כי מחירי הדירות יעלו ב-2018, לעומת 68% מהקבלנים שענו כך בשנה שעברה. מדובר בשיעור הנמוך ביותר של הסבורים כי מחירי הדירות יעלו מאז 2013.

ומה עתידו של ענף הבנייה? מצד אחד, רק 39% מהקבלנים אמרו כי הם צופים גידול בפעילות הענף בשנה הקרובה, בעוד ש-46% העריכו כי הענף יישאר ללא שינוי בהיקפו ו-15% ענו כי רמת הפעילות ב-2018 תקטן. ואולם, משנשאלו על פעילות החברות שלהם, ענו לא פחות מ-72% מהנשאלים כי היא תגדל.

ייתכן כי האופטימיות הזו מקורה בנושא המימון. יותר משליש מהקבלנים העידו כי היכולת שלהם להשיג אשראי השנה השתפרה או השתפרה משמעותית בהשוואה לשנה שעברה, לעומת 14% בלבד שענו כך בסקר בשנה שעברה. בנוגע לעלות המימון ציינו 40% מהקבלנים כי זו התייקרה עבורם, לעומת 60% מהקבלנים שענו כך בשנה שעברה. שיעור הריבית הממוצע ב-2017 בבנק ישראל עמד על 0.1%, בדומה לשנה שעברה.

בדיקת החברה לגבי רווחיות הקבלנים מלמדת כי בתחום הייזום והנדל"ן המניב נהנות החברות מהרווחיות הגבוהה ביותר, כאשר הרווח התפעולי במחצית הראשונה של 2017 היה בשיעור של 41.5% לעומת 42.4% בתקופה המקבילה אשתקד. קבלני הבניין הגדולים נהנו מ-10.7% רווח תפעולי לעומת 9.7% בתקופה המקבילה, וקבלני הבניין הבינוניים והקטנים נהנו מרווח תפעולי של 5.8% לעומת 4.5% אשתקד. למרות העלייה ברווחיות קבלני הבניין, עדיין מדובר ברווחיות נמוכה המעמידה אותם בסיכון.

לבסוף הציג הסקר גם נתון מדאיג: 82% מהקבלנים העריכו כי ענף קבלנות הביצוע ימשיך לגבות קריסות של חברות שעוסקות בענף.

אייל ינאי, מנכ״ל משותף בחברת CofaceBdi, אמר כי "הנתונים שלנו וסקר ציפיות הקבלנים מבטאים מספר מגמות בשוק הנדל"ן. מחד, אנו עדים לעלייה ברווחיות הקבלנים ולעלייה בשיעור הקבלנים שטוענים שיכולתם להשיג אשראי עלתה. זה מסביר את הערכתם שפעילות חברתם תגדל בשנה הבאה למרות הקיפאון ועל אף שפחות קבלנים צופים שהמחירים ימשיכו לעלות. ההערכות שהפעילות תגדל נובעות גם ממספר גדול של קבלנים שזכו במכרזי מחיר למשתכן, שצפויים לצאת לפועל במהלך השנה הקרובה; מאידך, אנו רואים שענף הביצוע עדיין במשבר, כאשר 40% מהקבלנים מעריכים כי תהיה לכך גם השפעה על היצע הדירות וגם על איכות הבנייה בענף".

לעומתו, אבנר לוי - יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ - אמר כי "אני נותר מודאג מהנתונים. ראשית כל, העובדה שהקבלנים והיזמים חושבים שחברות הביצוע בענף עדיין בסיכון רק משקפת את המציאות. העובדות בשטח היום הן שאין מספיק קרקעות לבנייה - מזה שלוש שנים הממשלה לא משווקת קרקע לשוק החופשי כי אם רק במסגרת מחיר למשתכן. כמו כן, הענף סובל כבר תקופה ארוכה ממחסור בכוח אדם, שכמה שהמדינה מבטיחה להביא את העובדים, בפועל אנחנו לא רואים כלום. בנוסף, הפרויקטים שכן יכולים לצאת לפועל, תקועים בוועדות התכנון עם ביורוקרטיה מכבידה ומסורבלת".
מחירי הדירות שוק הדיור עליית מחירים ענף הבנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד