כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הכריזו מלחמה • הקרב על המוות בין מד"א ל'הצלה'

במד"א החליטו למדר את ארגוני ההצלה, ולא להפיץ מידע מדוייק על אירועי חירום • 'איחוד הצלה': "מד"א מסכנת חיי אדם. אנחנו סרטן בגרון שלהם. נלחם בהם בכל הכח"

הכריזו מלחמה • הקרב על המוות בין מד"א ל'הצלה'



מד"א מכריזה מלחמת חורמה נגד ארגוני 'הצלה'.

היועץ המשפטי של מגן-דוד-אדום, עו"ד אורן בלושטיין, שיגר חוזר למנהלי המרחבים במד"א, ובו הוראה על נוהל חדש להפצת מידע במערכות הביפרים והמירס המחוברות למוקד מד"א.

לפי הנוהל ידווח אירוע רק בציון האזור, ללא כתובת מדוייקת. מתנדב המצוי באיזור, עליו להתקשר למוקד הכוננים, ורק אחרי שיזוהה ויאושר, יקבל אם בכלל, את הכתובת המדוייקת.

הנוהל - שהופעל בשם ההגנה על זכויות החולה ושמירה על פרטיותו - יקשה על מתנדבי ארגוני ההצלה לפעול.

מ"מ דובר מגן דוד אדום זכי הלר מסביר בשיחה ל'בחדרי חרדים', את ההיגיון שמאחורי הנהלים החדשים: "חסיון רפואי הוא מעל הכל, יש אנשים המבקשים בעת חירום שלא להוציא ביפר לכוננים, על מנת שלא כל השכונה תדע על מה שקרה להם. אנו אמונים על הצלת חיים ושמירה על חסיון רפואי, ואנו נעשה הכל למען כך".

אך בארגוני המתנדבים רואים בנוהל הכרזת מלחמה. לדבריהם גם אם יואילו במוקדי מד"א לשתף את מתנדביהם במידע, כל דקה בה המתנדב מתעכב, משמעותה סכנה לחיי אדם. בעוד המתנדב מתקשר למוקד, ובעוד המוקדנים במד"א מתחקרים אותו - הוא כבר היה יכול לטפל בחולה ולהציל את חייו.

"בחיי אדם, כל שניה קובעת אם לחיים אם למוות", אומר נשיא 'איחוד הצלה', אלי ביר, ל'בחדרי חרדים', "אך מגן דוד אדום מנסה להצר את צעדי 'איחוד הצלה' ומתנדביו בכל צורה אפשרית.

"יש להם מטרה", הוא קובע חד משמעית: "רוצים לחסל את ארגוני המתנדבים בכל מחיר. במד"א יושבים שעות ארוכות לתכנן איך אפשר למנוע ממתנדב להגיע, לטפל בחולה, ולהציל את חייו. מה שמעניין את מד"א הוא הקרדיט, שבאמצעי התקשורת ידווחו על הטיפול שלהם ויראיינו אותם".


"נלחם בכל הכח"

שלא לציטוט טוענים בארגוני המתנדבים שמדובר בקרב על כסף: כל פינוי של חולה מכניס לקופת מד"א 400 ש"ח והמתנדבים שמתערבים ולעיתים מפנים חולים בכוחות עצמם גורמים להם הפסדים.

"מעל 120,000 קריאות חירום טופלו במהלך שנת 2010 על ידי מתנדבי 'איחוד הצלה' ברחבי הארץ", מוסיף אלי ביר, "הצרת רגליהם היא סכנת חיים ממשית. הנזק של השינוי גדול הרבה יותר מהחלק המבורך.

"אני התנדבתי במד"א מעל 20 שנה, תקופה הארוכה שימשתי כאחראי כוננים ארצי, אני רק יכול לרמז כי ראיתי מה חשוב להם שם, איך מתייחסים למתנדבים. מתנדב עם קוד כונן שפותח את הפה על אחד אחד הבכירים במרחב, קוד הכונן ישלל ממנו מיידית.

"ארגון איחוד הצלה קיים רק בגלל שמד"א לא עושים את המוטל עליהם. אם היו עושים זאת לא היינו פותחים את הארגון בכלל. הלוואי שלמד"א היה אכפת 10 אחוז מהצלת חיים, במקרה כזה הייתי מוכן להתפשר איתם".

ביר דוחה את הניסיון לייחס את שינוי הנוהלים לחיסיון הרפואי: "זה מגוחך. "אם על ספק פיקוח נפש מותר לחלל שבת, על ספק חסיון רפואי מנסים למנוע מאנשים להציל חיים? למעשה
זה כבר כמה שנים שביקשנו לערוך מידור מידע מאנשים לא-מקצועיים, אך מד"א לא עשו דבר בעניין. למד"א לא מפריע חסיון רפואי, לא מפריע חוסר מקצועיות, לא מעניין אותם הצלת חיים.

"'איחוד הצלה' הוא כמו סרטן בגרון של מד"א", הוא אומר, "הם רוצים בכל דרך לחסל את הארגון. אנחנו נלחם במגן דוד אדום בכל הכוח, באמצעות הכנסת ובכל הדרכים האפשריות כדי שיאפשרו למתנדבים להציל חיים, אלפי אנשים נמצאים בסכנה בעקבות השינוי שבוצע היום.

גורמים ב'איחוד הצלה' טוענים כי הנוהל החדש כבר גבה את קורבנו: בפארק המדע ברחובות איבד בן 42 שאיבד את הכרתו, אמבולנס מד"א הגיע למקום ואנשי צוותו פתחו בפעולות החייאה, לאחר שהתעייפו יצאה בביפר בקשה לכוננים להגיע ולסייע, אך הכוננים הגיעו מאוחר מידי ומותו נקבע".

"אין שינוי בשיטת ההזנקה"

למרות הדברים הקשים, במד"א מתעקשים שהנוהל אינו פוגע בפעילות ההצלה.

"אין כל שינוי בשיטת ההזנקה של כונני מד"א. כל מי שטוען על שינוי אינו נמנה על צוותי מד"א", אומרת דוברות מד"א, "את הפרטים האישיים והחסויים הנוגעים לחולה ספציפי, מקבל הכונן שנמצא בסמוך למקום הקריאה באמצעות מוקד הכוננים ובאמצעות מערכת הקשר מהמתקדמות בעולם המאתרת ע"י GPS את הכוננים הקרובים למקום האירוע".

כך גם 'הצלה גוש דן' אינה משתתפת בקרב ומקבלת עליה את הדין: בשיחה ל'בחדרי חרדים' אומר יו"ר הצלה גוש דן אושי שלומוביץ: "אין לנו בעייה עם התקנה החדשה, כל המתנדבים שלנו עומדים בתקני מד"א עם מספר כונן.

"הפרטים המדוייקים מועברים אלינו במערכת המירס של מד"א והצלה גוש דן, לאחר שהכוננים מדווחים על יציאה למקרה המוקד מדווח את הפרטים המלאים לכוננים".



יו"ר הצלה גוש דן אושי שלומוביץ מגיב לעניין ואומר כי להצלה גוש דן אין שום בעייה עם התקנה החדשה, כל המתנדבים שלנו עומדים בתקני מד"א עם מספר כונן, הפרטים המדוייקים מועברים אלינו במערכת המירס של מד"א והצלה גוש דן, לאחר שהכוננים מדווחים על יציאה למקרה המוקד מדווח את הפרטים המלאים לכוננים.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד