י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

האבא של אירופה היהודית • הרב אברהם משה (אבא) דונר ז"ל

לונדון התעטפה באבל • הלך לעולמו לאחר מחלה קשה וממושכת - הרב אברהם משה (אבא) דונר ז"ל • בכיר עסקני יבשת אירופה ומנכ"ל 'ועידת רבני אירופה' • בשנים האחרונות פעל רבות למען אסירי יפן • הלוויתו תצא מרחבת בית הכנסת הגדול 'עדת ישראל' בלונדון

הרב אבא דונר ז"ל
הרב אבא דונר ז"ל

ברוך דיין האמת: בלונדון נפטר אמש (א) הרב אברהם משה (אבא) דונר ז"ל, מבכירי אנשי הציבור באירופה ומנכ"ל ועידת רבני אירופה.

המנוח ז"ל חלה במחלה ממארת, והיה בן 74 בפטירתו.

הוא נולד בעיירת קניגסברג שגרמניה, בן בכור לאביו, הגה"צ רבי יוסף צבי הלוי דונר זצ"ל ראב"ד לונדון, בעל ה'מקדש הלוי'.

כבר מצעירותו היה מקורב לגדולי ישראל בארץ ובעולם. בעשרים השנים האחרונות היה בכיר עסקני אירופה היהודית. בין היתר, פעל רבות למען אסירי יפן.

בנה למעלה משלושים מקוואות בכל רחבי העולם, והיה ממשפצי ציונו של מייסד תנועת המוסר - רבי ישראל סלנטר זצ"ל.

לפני מספר שנים, שיכל את בנו, הנגיד הרבני ר' בן ציון דונר ז"ל, בתאונת דרכים קשה.

אמו, הרבנית איטה דונר ע"ה, נפטרה בערב יום כיפור האחרון.

בשלושת החודשים האחרונים התדרדר מצבו.

בסוף השבוע האחרון כשמצבו החמיר, הורו הגרי"ש אלישיב והגר"ח קנייבסקי להוסיף לו את השם רפאל. אך הערב נגזרה הגזירה והוא השיב את נשמתו ליוצרה.

ליד מיטתו, שהו אחיו הגאון רבי אהרן דוד דינר, והגאון רבי חנוך ארנטרוי.

הותיר אחריו שלושה בנים ובת, וכן תשעה אחים, ביניהם הגאון רבי אליעזר, רב קהילת 'עדת ישראל' וחבר בד"ץ שארית ישראל, רבי אהרון דוד מלונדון, ורבי יהודה אריה, רב ביהמ"ד דברי שיר.

ועידת רבני אירופה פירסמה הודעת אבל מיוחדת:

"חבל על דאבדין ולא משתכחין.

בצער רב עד דכדוכה של נפש אנו מבקשים להביע את רגשי כאבנו על פטירתו של האי גברא יקירא. אוד מוצל מאש. ראש וראשון לכל דבר שבקדושה. איש האשכולות שעמד כצור לביצור גדרות כרם ישראל בגיור כהלכה במזרח ומערב אירופה ובבניית עשרות מקוואות טהרה כמפעל חייו. יקירנו ואהובנו. נעים ההליכות. שלחם בחירוף נפש להאדרת התורה הרבנות והיושבים על מדין. עסק בצרכי ציבור באמונה ומסר ליבו ונפשו יומם ולילה למען קדושת ישראל ולהרבות תורה ודעת בכל תפוצות הגולה ה"ה הרב אברהם משה (אבא) הלוי דונר זצ"ל, מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה' וספרא דדיינא דביה"ד ד'אירופה, בן ראב"ד ד'קהילות היראים באנגליה, רבינו יוסף צבי הלוי דונר זצוק"ל.

נחם ה' אלוקינו את האלמנה ובני המשפחה הכבודה יבדלח"א שעמדו לימינו במסירות ובאהבה בכל מפעליו הכבירים בתוך שאר אבלי ציון וירושלים.

על כן ציון במר תבכה ועולם התורה הדיינות והרבנות ייתן קולו. יהי נא חסדך לנחמנו, טרם נקרא איליך, עננו, כי אתה ה' העונה בעת צרה, פודה ומציל בכל עת צרה ומצוקה ובהמשך מפעליו הקדושים ננוחם.

המשתתפים בצער מקרב לב, נשיא הועידה, יו"ר וחברי הוועדה המתמדת, ורבני 'ועידת רבני אירופה'"

גם הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל 'מרכז רבני אירופה', פרסם הודעת אבל מיוחדת: "בשם מועצת רבני אירופה, ובשם מאות רבנים מכל רחבי היבשת, אני רוצה לשלוח את תנחומינו למשפחה החשובה. הרב אבא דונר ז"ל היה מעמודי התווך של רבני וקהילות אירופה, להם הוא הקדיש את חייו, את כוחו ומרצו. תנצב"ה".

הלוויתו תצא היום (ב') מרחבת בית הכנסת הגדול 'עדת ישראל', בלונדון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד