י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

דיור בר השגה? אפשרי • דעה

שוק הנדל”ן בישראל, לא רק שלא הרגיש את המשבר העולמי אלא אף ייקר מחירים - והצרכן הישראלי מאבד את היכולת לרכוש דירה • פיתרון? ללמוד מצרפת ובלגיה

המחירים מאמירים. פרויקט בבניה בירושלים. צילום אילוסטרציה
המחירים מאמירים. פרויקט בבניה בירושלים. צילום אילוסטרציה



בתחילת שנות ה 2000 מחירי הדיור היו בנקודת שפל לאור המשבר הכלכלי שפקד את העולם ואשר לא פסח על ישראל. השפעותיו ניכרו היטב על חברות הנדל"ן שנפגעו מהמיתון באופן דרמטי.

גם היום פוקד את העולם משבר כלכלי, אולם, שוק הנדל”ן בישראל, לא רק שלא הרגיש את המשבר העולמי אלא נראה כאילו הוא בפלנטה אחרת לגמרי והמחירים נשארים גבוהים כשהצרכן הישראלי הולך ומאבד את היכולת לרכוש דירה והחלום הולך ומתרחק והבעיה למצוא קורת גג לו ולמשפחתו הופכת לבעיה מרכזית בחייו של האזרח הישראלי.

ובכן, יש פתרון להורדת מחירי הנדל"ן והוא יתבצע באמצעות שילוב של מספר גופים כשהגוף המוביל צריך להיות הממשלה שתעשה זאת באמצעות תקנות וחקיקה בדיוק כפי שעושים זאת במדינות בחו"ל או כפי שאומרים: 'חוכמה בגויים תאמין'.

בבלגיה יזם שבונה פרויקט מחויב עפ"י התב"ע (תוכנית בניין עיר) להקצות חלק מהשטח למגורים מוזלים כאשר מוגדר מחיר מקסימום לדירה. יתרה מכך, גם פרויקטים של משרדים או היי טק אשר מוקמים בצמוד לאזורי מגורים אזי היזם מחויב לבנות שטחי מגורים במחיר מקסימאלי המוגדר מראש ולא כפי שנהוג שהדירה נמכרת ב'החל מ' מחיר מסוים. כל יזם בלגי יודע שמלכתחילה היתר הבניה שלו מותנה בבניית דירות עם מחיר מקסימאלי.

מדינה נוספת שמצאה פתרון לדיור בר השגה היא ברזיל. שוק העבודה בברזיל גדל מיום ליום וזאת בזכות עליה ברמת החיים של האוכלוסייה. הירידה באבטלה, צמיחת התמ"ג וירידה דרסטית באחוז העניים במדינה הגדילה את כמות רוכשי הדירות במדינה אשר מונה כ200 מליון איש.

המדינה לא השאירה את שוק הנדל"ן ל"כלכלה החופשית", הנשיא בברזיל, לולה דה סילבה, הבין שהיעדר התערבות ממשלתית עלולה לגרום לשכבה שנחלצת מציפורני העוני לחזור אליו אם לא יוכלו לרכוש קורת גג משלהן. ב-8 שנים האחרונות יצאו מעל 20 מליון איש ממאגר העוני בברזיל והתווספו כ 36 מליון איש ל"מעמד הביניים", עובדות אלו יצרו עלייה בשוק הנדל"ן והמדינה הגיבה ופיתחה את תוכנית "הבית שלי החיים שלי" שעוזרת במימון רכישת דירות חדשות לציבור שיוצא משכונות העוני.

תכל'ס, מה עושים?

בלגיה וברזיל מצאו פתרון. האם ניתן לשלב זאת בישראל. התשובה היא כן.

בכדי להצליח ולהוציא לפועל תוכניות אלו יש צורך גם בהסכמת ציבור מבקשי הדיור. ציבור הכולל זוגות צעירים, סטודנטים וכו'. בזכות הקמת מוסדות גם בפריפריה ולא רק בערים המרכזיות דרישות המגורים יתפזרו בכלל הארץ. בנוסף, השיפור במערך הסעת ההמונים וברשתות התחבורה הציבורית מאפשרים כיום העתקת אזור המגורים מסמיכות למוסדות הלימוד וממוקדי התעסוקה, לשולי הערים.

לסיכום, התערבות המדינה הכרחית ושילוב כוחות של המדינה עם גורמים נוספים בשוק הנדל"ן יביא פתרון על ידי שורת הפעילויות הבאות:

1. מדינת ישראל / מינהל מקרקעי ישווק קרקעות במחיר סביר והקריטריון למכירה לא יהיה מחיר אלא הצעת היזם למחיר מקסימום של דיור מוזל.

2. היזם יבנה פרויקט משולב עם דירות במחיר מקסימום.

3. המדינה תעניק מימון לרוכשי הדירות (מי שזוכר היו בשעתו הלוואות מקום של משרד השיכון).

רן שביט מכהן כמנכ"ל 'ברזיל ישראל' וכדירקטור בחברת נדל"ן ציבורית

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד