כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

המשטרה הושתקה: חוק ההמלצות אושר טרומית

לאחר דיון סוער אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק שמתמנע מהמשטרה לפרסם המלצות להעמדה לדין

המשטרה הושתקה: חוק ההמלצות אושר טרומית
יצחק הררי: דוברות הכנסת.



לאחר דיון סוער אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - איסור המלצה או חוות דעת של רשות חוקרת), של חבר הכנסת דוד אמסלם. בהצבעה שמית תמכו 52 והתנגדו 42. ח"כ רחל עזריה מכולנו הצביעה נגד.

לפי החוק, מוצע לקבוע כי בעת העברת חומר חקירה מן הרשות החוקרת לרשות התובעת, לא תצרף הרשות החוקרת את חוות דעתה או המלצתה בשאלה האם הראיות מספיקות לאישום. מוצע כי העובר על הוראה זו, דינו מאסר שנה.

בדברי ההסבר נכתב: "תפקיד המשטרה הוא לחקור עובדות ואילו המלצה היא פרשנות סובייקטיבית המשיגה את גבולה של הפרקליטות שהיא המוסמכת להחליט בעניין העמדה לדין ולא המשטרה. בהמלצת המשטרה אם להגיש כתב אישום ואם לאו יש משום הטיית המשפט שכן על הפרקליטות, ולאחריה – אם יוגש כתב אישום – על בית המשפט להיוותר סוברניים בבואם להחליט האם הראיות מוצקות, מבוססות, יצוקות בבטון או שמא אין בהן די כדי לבסס הרשעה. המשטרה איננה בעלת ידע וכלים לשפוט את מידת תקפותן של הראיות, קל וחומר כאשר בסיומה של חקירה ממושכת ומאומצת אין די ראיות לביסוס הרשעה או לזיכוי.

"במקרים רבים בהם החלטת המשטרה להמליץ על הגשת כתב אישום התפרסמה, החשוד הפך באופן אוטומטי לנאשם וזאת גם אם התיק נדון בפרקליטות במשך תקופה ארוכה ובטרם התקבלה ההחלטה הסופית. לפיכך, כאשר המשטרה ממליצה על הגשת כתב אישום היא למעשה כובלת את ידי הפרקליטות מלקבל החלטה שונה וזאת על אף שהפרקליטות רשאית לקבל החלטה שונה מזו של המשטרה. הלכה למעשה, כאשר המשטרה מצרפת לממצאים שהיא מעבירה לפרקליטות בסיום חקירתה את המלצתה יש בכך כדי להטות, אולי אף להשפיע במידה מסוימת, על החלטת הפרקליטות".

ח"כ אמסלם: "היום המצב הוא לא חוקי ולא חוקתי. שאלתי את עצמי למה המשטרה ממליצה? הרי ממילא הפרקליטות מחליטה. בעצם המשטרה אומרת לציבור, אנחנו תפסנו את הגנב והפרקליטות סגרה את תיק אז תפנו את הטענות אליהם ולא אלינו. קחו את גיל שפר כדוגמה. יש כמעט 15,000 גיל שפר בשנה ועליהם אני מדבר. ברור לכם שאם נוציא את ראש הממשלה מהעניין אני מניח שרבים מיכם היו תומכים. יש פה תופעה מדאיגה שחייבת להיפסק ועכשיו. אני בא מהזווית האזרחית, ראש הממשלה הוא חלק מעם ישראל, הוא לא מהחיזבאללה ומותר שיהיו לו זכויות כמו כל האזרחים. אתכם לא מעניין האזרחים אלא רק להפיל את ראש הממשלה".

שר החקלאות אורי אריאל השיב בשם שרת המשפטים: "המתווה הנוכחי מעורר מספר קשיים ועלול לגרום להתמשכות מיותרת של החקירה ולעינוי דין ועבודת הפרקליטות עלולה להיפגע. הצעת החוק תוביל לכך הזמן עד החלטת הפרקליטות יוארך משמעותית. לאחר דין ודברים עם המציע הוסכם שההצעה תתקדם בהסכמת משרדי המשפטים ובט"פ ותחזור לוועדת שרים לפני הקריאה הראשונה ושהמתווה ישתנה".

ח"כ יאיר לפיד התנגד: "ח"כ אמסלם תענה על שאלה אחת – למה עכשיו? איך שהוא החוק הזה מגיע דקה לפני שחקירות ראש הממשלה מגיעות לשלב ההמלצות. ח"כ אמסלם אתה שליח, כי חקירות ראש הממשלה מגיעות למיצוי ואמורות להיות המלצות. האמת היא שאתם מנסים להציל את ראש הממשלה. את מי אתה מרמה? את עצמך? ראש הממשלה פוחד מהמלצות ושלח אותך".

ההצעה תועבר לוועדת חוקה להמשך דיון.
חוק ההמלצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד