י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

קלסטרופוביה מצבית - כך היא משפיעה קשות על חיינו

מדוע בפגישה השלישית הזקן של הבחור התחיל להפריע לרינה? מדוע שרון נתקפה בחרדה רגע אחרי שאמרה כן לשידוך? מסתבר שיש חרדת מצבים סגורים - כן, בדיוק כמו פחד ממקומות סגורים. כך משפיעה קלסטרופוביה מצבית על חיינו. מזדהים?

pixabay
pixabay



מילה על שידוכים... בעצם שתיים. והן שתי מילים עצובות: קלסטרופוביה מצבית.

כולם יודעים מהי קלסטרופוביה, נכון? חרדה ממקומות סגורים. אנשים רבים סובלים מרמות שונות שלה והם יודעים להגיד שנסיעה במעלית, במטוס או דלתות סגורות - עושים להם רע. הסובלים מקלסטרופוביה מצבית בדרך כלל אינם יודעים מכלום. וכשלא יודעים מכלום, ובכל זאת יש תקלה במערכת - וזה עשוי להיות מסוכן.

"כל הצרות מתחילות אצלי מהדייט השלישי", אומרת רינה, בחורה בת 27. "פתאום דברים שלא הפריעו, צצים. למשל, שאלו אותי אם אסכים לצאת עם בחור מזוקן. אמרתי, לכתחילה מעדיפה מגולח אבל אם הבחור טוב, זה לא כזה מהותי. ואכן, בשתי פגישות ראשונות זה לא הזיז לי. בשלישית, כבר כשראיתי אותו מרחוק הפריע לי הזקן שלו! מאותו רגע, אני 'דייט' נוראית, בסוף המפגש אני אומרת לא ולפעמים גם הבחור אומר לא, הוא הרגיש את הדחייה שלי".

שרון, היום באמצע שנות השלושים לחייה, נשואה ואמא לילדים, מספרת:

"בלילה שאחרי אירוסיי, התעוררתי שטופת זיעה. הלב דפק חזק הרגשתי שאני מתעלפת, חנק. הבנתי שעשיתי דבר שאין ממנו חזרה. פתאום לא הייתי בטוחה בבנאדם שאיתו התארסתי. הצטערתי שאמרתי 'כן'. הרגשתי לכודה. לא שברתי את האירוסין, פשוט לא היה לי אומץ. בדיעבד, נס גדול. אנחנו נשואים למעלה מעשור וחצי באושר גדול. בהמשך חיי, הייתי נתקפת תחושה דומה כל פעם כשגיליתי שאני בהריון. ההריונות שלי היו תמיד מבחירה ובתכנון ובכל זאת, כשגיליתי שאני בהריון הייתי נתקפת תחושה של מלכוד נוראי. אין דרך חזרה, אין מוצא וכולי מצוקה גדולה ותחושת מלכוד".

רינה ושרון מתארות מצבים של מה שאני מכנה 'קלסטרופוביה מצבית'. או במילים פשוטות: חרדה ממצבים סגורים.

אירוסין הוא מצב שקובע עובדה מוגמרת - ויש אנשים שהמצב הזה מאיים על תחושת החירות שלהם.

מה עושים?

ראשית, טוב להיות מודעים לקושי הזה. ברגע שרינה תזהה את הקושי שלה, זה יפסיק להיות הזקן של הבחור. היא תבין שמה שגורם לה עכשיו לרצות לברוח זה קושי רגשי שלה - ותוכל להפעיל שיקול דעת נקי יותר כדי לקבל החלטה: להמשיך או לחתוך. בהמשך, היא תוכל 'לקפוץ למים' מתוך הבנה שזה הדבר הנכון לעשות, שזה מה שהיא רוצה לעשות ושהדחייה היא משהו שאינו קשור לבחור הנחמד שהרגע הציע לה נישואים.

מוגש לתועלת הכלל ועל קצה המזלג.

מירי פסח, טיפול רגשי - עו"ס קלינית

קלסטרופוביה מצבית חרדות מצבים סגורים שידוכים טיפול רגשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד