י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שנה של אכזבה: מחירי הדירות עלו בקצב של 4%

באוצר קיוו כי הגרלות הענק של מחיר למשתכן - התותחים הכבדים ביותר שהממשלה השתמשה בהם עד כה כדי ללחוץ לירידות מחירים - ישפיעו בצורה מובהקת על הנתונים. בפועל, לדאבונם, זה לא קרה

דירות בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
דירות בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



מדד קטן לציבור – מכה גדולה לאוצר: מחירי הדירות באוגוסט-ספטמבר הוסיפו לעלות, הפעם ברמה חודשית של 0.4%. ברמה שנתית מדד מחירי הדירות מוסיף לעלות בקצב של יותר מ-4%. העלייה אמנם מתונה יחסית, ונמוכה מ-1% לחודש, ואולם המגמה ברורה: מחירי הדירות עולים - גם אם מספר העסקות יורד. ואם לא די בכך, בלמ"ס מצאו כי ממוצע מחירי העסקות ברבעון השלישי של השנה עלה ב-0.5% לעומת הרבעון השני.

הנתונים הנומינליים אמנם אינם מרשימים, אולם במהלך הרבעון השלישי של השנה בוצעה ההגרלה הגדולה הראשונה של מחיר למשתכן, ובסוף אותו רבעון נערכה ההגרלה השנייה, זו שתוצאותיה יתקבלו מחר או בתחילת השבוע הבא. בשבוע הבא מתוכננת גם לצאת לדרך ההגרלה השלישית בתוכנית.

בדיקה גיאוגרפית של הנתונים מלמדת כי בירושלים ובחיפה רמת העסקות שבוצעו ברבעון השלישי של השנה עלתה ב-2.9% לעומת הרבעון השני; בצפון ובקריות היא עלתה ב-2.7%; ובתל אביב היא עלתה ב-2.3%. לעומת זאת, נרשמו ירידות של 2.1% באזור המרכז, של 0.3% באזור הדרום, ושל 2% באזור השרון.

באוצר קיוו כי הגרלות הענק, שהן התותחים הכבדים ביותר שהממשלה השתמשה בהם עד כה כדי ללחוץ לירידות מחירים - ישפיעו בצורה מובהקת על הנתונים. בפועל, לדאבונם, זה לא קרה.

הנתונים מורים כי כמות העסקות, גם של דירות מקבלן, יורדת, ורמת המחירים הממוצעת של העסקות, שברבעון הראשון של השנה הגיעה לשיא של 1.49 מיליון שקל, ירדה ל-1.466 מיליון שקל ברבעון השני. ואולם, ברבעון השלישי - רבעון ההגרלות כאמור - היא כבר הספיקה לעלות ל-1.473 מיליון שקל.

מבחינת מחירי השכירות, אלה עלו באוקטובר ב-0.1%, ומתחילת השנה ב-2.5%. זאת, לאחר שבמחצית השנייה של 2016 הם רשמו ירידות כמה פעמים.

נתוני האוצר מראים כי מאז יוני 2016 מלאי הדירות להשכרה ירד בכ-7,000. בענף הנדל"ן חששו כי מכירת הדירות האינטנסיבית של המשקיעים - בעקבות המיסוי הגובה, התשואות הנמוכות שהם מקבלים על הדירות והאיום החוזר ונשנה לאשר את חוק מס ריבוי דירות ("חוק הדירה השלישית") - יובילו לעליית מחירים בשוק השכירות.
מחירי הדירות מחיר למשתכן משרד האוצר דירות חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד