כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן הורידה מחירים

ההגרלה השנייה של מחיר למשתכן הוציאה את המשתתפים בה מהשוק החופשי למשך כמעט חודשיים, מה שלחץ על בעלי דירות בכמעט מחצית מהמדגם להוריד מחירים

צילום: הדס פרוש, פלאש 90
צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הירידה בכמות העסקות ומבצעי מחיר למשתכן גורמים לבעלי דירות להתגמש יותר במחירים. כך עולה ממדד yad2-TheMarker לאוקטובר. במדד זה נמצא כי ב–47% מהערים המשתתפות במדגם, 17 במספר, מחירי הדירות המוצעים על ידי בעליהן ירדו.

מדד yad2-TheMarker מתבסס על חוכמת המונים. במקרה שלנו ההמונים הם אלפי בעלי הדירות שמציעים אותן למכירה בלוח yad2, ומשנים את מחירי הדירות, בהתאם להערכותיהם על מצב השוק ובעיקר — הרוכשים.

מדד yad2-TheMarker שונה ממדדי המחירים השונים, שכן מדובר במדד התנהגותי, המתבסס על הציפיות וההערכות של בעלי הדירות למחירי הדירות בעתיד הקרוב, וזאת מתוך הנחה שבסופו של דבר הן יתגשמו במידה כזו או אחרת, או לכל הפחות ישפיעו על המציאות. זאת באמצעות בחינת המודעות שבהן הם מפרסמים את דירותיהם למכירה בלוח yad2.

המדד בודק מדגם של 36 ערים, שבהן נבחנים מחירי הדירות הממוצעים הנדרשים, בניכוי נכסים ונתונים חריגים. בסיכום הסקירה אנו בודקים את היחס בין מספר הערים שבהן נרשמו ירידות מחירים נדרשים לבין מספר הערים שבהן נרשמו עליות מחירים.

כשבעלי הדירות מצפים לירידת מחירים, או שהם מגיעים למסקנה שלמחירים המקוריים שבהם הם נוקבים אין קונים — הם מתגמשים ומתפשרים בדרך לקביעת המחיר הסופי של הדירה; כשיש אווירה של עליית מחירים והתנפלות של רוכשים, בעלי הדירות נוקטים צעד הפוך ומעלים את המחירים המוצעים על הדירות.

במשך תשע שנות קיומו של המדד, קרה מעט מאוד פעמים שביותר ממחצית מהערים המשתתפות במדגם המחירים ירדו. הפעם הראשונה היתה בשיא המחאה החברתית של 2011, הפעם השנייה היתה בעת ששר האוצר לשעבר יאיר לפיד קידם את חוק מע"מ 0% ב-2014, ובפעם השלישית זה אירע ביוני השנה, כשנערכה ההגרלה הגדולה הראשונה של מחיר למשתכן. אז, ב–19 מתוך 36 ערים נרשמו ירידות מחירים.

בשלושת החודשים שלאחר מכן, יולי, אוגוסט וספטמבר, ירדו ירידות המחירים אל מתחת לרף ה–50%, ואולם באוקטובר, כאמור, נרשמו ב–17 ערים ירידות מחירים, וזה כבר דומה לנתון מיוני.

הרצליה מובילה בעליות המחירים

מה קרה? נראה כי בעלי הדירות חשו שבמציאות הנוכחית הם יתקשו למכור את דירותיהם אם ימשיכו לנקוב במחירים הקודמים. חלק חשוב מזה יש, להערכתנו, להגרלה השנייה של מחיר למשתכן, שחלה אמנם בספטמבר, אולם תוצאותיה ייוודעו רק החודש — מה שהותיר את המשתתפים בה מחוץ לשוק גם באוקטובר וגם בחלק ניכר מהחודש הנוכחי, שבמהלכו (אתמול, ליתר דיוק) אמורה לצאת לדרך ההגרלה השלישית גדולה.

מכירה והשכרת דירות בהרצליהמכירה והשכרת דירות באשדוד
האזור הבולט ביותר בירידות שלו בחודש שעבר היה חיפה, שבכל ארבע הערים הכלולות במדגם נרשמו ירידות מחירים. אמנם מדובר בירידות שכולן נמוכות מ–1%, אבל כאמור, עצם סימן ה"מינוס" מראה על השתנות המגמה בערים האלה.

רוב השינויים שנרשמו באוקטובר, יחסית לקודמו, היו קטנים מ–1%, אבל היו כמה מקומות שבלטו מעל ומתחת ליתר: עליית המחירים הגבוהה ביותר בחודש שעבר נרשמה בהרצליה, שם עלו המחירים הממוצעים המבוקשים על דירות ב–3.7%, ל–1.93 מיליון שקל לדירות 3 חדרים ול–2.72 מיליון שקל לדירות 4 חדרים; בנתיבות נרשמו עליות מחירים של 2.7%, ל–733 אלף שקל לדירות 3 חדרים ול–1.03 מיליון שקל לדירות 4 חדרים.

בהוד השרון נרשמה ירידת המחירים הגדולה ביותר בחודש שעבר — 2.3% יחסית לספטמבר. מחירי דירות 3 חדרים בעיר מגיעים ל-1.44 מיליון שקל בממוצע ושל דירות 4 חדרים ל-2.03 מיליון שקל; באור יהודה, אחת הערים המבוקשות ביותר בהגרלה הגדולה השנייה של מחיר למשתכן, ירדו המחירים ב–1.5%, ל–1.29 מיליון שקל לדירות 3 חדרים ול–1.82 מיליון שקל לדירות 4 חדרים; בבאר שבע, שבה נרשמו יותר דירות ממשתתפים להגרלת מחיר למשתכן השנייה, המחירים ירדו ב–1.4%, ל–807 אלף שקל לדירות 3 חדרים ול–1.14 מיליון שקל לדירות 4 חדרים.

בתל אביב ירדו המחירים בשיעור של 0.3%, ל–2.57 מיליון שקל לדירות 3 חדרים ול–3.62 מיליון שקל לדירות 4 חדרים; בירושלים הם עלו בשיעור מינימלי של 0.1%, ל–1.88 מיליון שקל לדירות 3 חדרים ול–2.64 מיליון שקל לדירות 4 חדרים.
מחיר למשתכן הגרלה מחירי הדירות מצוקת הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד