ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ליצמן מציג: טיפול סיעודי חינם לכולם‏

ומה בתוכנית? הגדלת תקציב הבריאות לצד התייקרות מס הבריאות • היעד: הרחבת הזכאות לטיפול סיעודי רפואי לכל שכבות האוכלוסיה • הסוכריה: חיסכון ברכישת ביטוחי בריאות

האוצר התנגד בעקשנות. ליצמן
האוצר התנגד בעקשנות. ליצמן



סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, קיים היום (א') מפגש פתוח לתקשורת, יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, ובמהלכה הציג את עיקרי רפורמת ביטוח הסיעוד הציבורי.

מדובר ברפורמה שנועדה להרחיב את הזכאות לטיפול סיעודי רפואי לקשישים בכל שכבות האוכלוסייה, לצמצם את הבירוקרטיה הקיימת בטיפול בקשיש (שכיום מטופל על ידי 6 משרדים ממשלתיים וגופים נוספים) ולשפר את איכות הטיפול הרפואי-סיעודי, תוך יצירת רצף טיפולי במסגרת אחת.

מחד, כוללת הרפורמה הגדלת התקציב מצד המדינה, ומאידך, ייקור של מס הבריאות ל-5.5% במקום 5%כיום.

לדברי סגן השר ליצמן, התוכנית שלו כוללת אמנם ייקור של המס הבריאות, אולם מדובר בתוספת מזערית שתקל על מרבית הציבור, ותחסוך ממנו רכישה של ביטוחי בריאות יקרים. לדבריו, הוא פנה למשרד האוצר כדי שזה ייבחן מקורות מימון חלופיים לייקור המס.

נזכיר כי ליצמן הציג את תוכניתו כבר בדצמבר 2010, אלא שהאוצר התנגד לה בעקשנות. על רקע המחאה החברתית הגוברת והולכת נוטה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתמוך ברפורמה נגד עמדת האוצר.

מימון ציבורי לאשפוז סיעודי

על-פי הרפורמה, כלל הקשישים יהיו זכאים למימון ציבורי עבור אשפוז סיעודי, ולא רק מי שהכנסתם אינה עולה פי-1.5 מהשכר הממוצע, כפי שנהוג כיום. למעשה, כיום 30% מהקשישים הסיעודיים אינם זכאים למימון עבור שירותי סיעוד למרות שהם זקוקים לכך. אלה נאלצים לשלם כיום 12-15 אלף שקל בחודש עבור אשפוז סיעודי, בעוד שאחרים משלמים השתתפות עצמית של 2,350 שקל בממוצע, ועד 9,000 שקל בחודש בחלק מהמקרים. לאחר הרפורמה, ההשתתפות העצמית לא תעלה על 7,000 שקל.

אחת מגולות הכותרת של הרפורמה קובעת כי מבחני ההכנסה יחולו רק על הקשיש עצמו, ולא על ילדיו. כיום, בחלק מהמקרים, גם החתנים או הכלות של ילדי הקשישים נאלצו לעבור מבחני הכנסה.

לפי מחקר שהזמין משרד הבריאות לצורך גיבוש הרפורמה, עולה כי 13% מבני המשפחה המסייעים כיום לקשיש סיעודי נאלצו להחליף מקום עבודה, 33% נאלצו לפרוש מוקדם יותר לפנסיה ו-71% נמצאו בקבוצת סיכון לדיכאון. המשמעות המיידית של הרפורמה הזאת היא שהנטל הכבד על המשפחות יפחת באופן משמעותי, בעוד שהמדינה תישא יותר באחריות.

גם לקשישים סיעודיים שממשיכים להתגורר בביתם יש בשורה של ממש: מספר השעות המקסימאלי שלהן זכאי קשיש (רמת מוגבלות 3) לעזרה באמצעות מטפל סיעודי יעלה עד כדי 33 בשבוע, לעומת 22 שעות כיום. מקבלי השלמת הכנסה יזכו לתוספת של 11 שעות בשבוע, קשישים עם הכנסה עד השכר הממוצע יקבלו תוספת של 9 שעות שבועיות, קשישים עם הכנסה שבין הממוצע ועד 1.5 פעמים הממוצע יזכו לתוספת של 4.5 שעות שבועיות, ואילו קשישים עם הכנסה הגבוהה פי-1.5 מהשכר הממוצע שלא היו זכאים היום כלל למימון שעות סיעוד, יזכו ל-15.5 שעות סיעוד שבועיות.

גם קשישים המוגדרים כ"רמת מוגבלות 2" יהיו זכאים לתוספת שעות לפי מתווה שונה.

הרפורמה תאפשר גם להעדיף שעות סיעוד שבועיות על פני מטפל זר צמוד ובכך לתמרץ העסקה של ישראלים. הרפורמה תכלול גם סיוע למשפחות של קשישים סיעודיים, הן באמצעות "הבראה לצורך רענון" והן באמצעות תמיכה נפשית.

"זהו צדק חברתי ותיקון עוול היסטורי לאוכלוסייה המתבגרת בישראל. אנו נחושים להעביר את הרפורמה הזאת בממשלה ובכנסת כבר במושב הבא של הכנסת", אמר ליצמן, והוסיף כי "מעבר לענין החברתי יש כאן ענין ערכי מדרגה ראשונה, איזו צורה יש לנו שאנו לא דואגים לדור הקודם? היכן הכבוד שלנו לזקנים ולחלשים? אנשים שעברו מיטב שנותיהם בעמל רב, לעת זקנה הם נדרשים לעבור קשיים שאין בכוחם לסובלם. העול נופל על הילדים, ורבבות משפחות נתונות ללחץ איום, רפואית וכספית. את המצב הזה יש לשנות ולהפסיק".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד