י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הניצחון המתוק של אטיאס: לא עוד סחר בקרקעות

השר המליץ על כמה סעיפים לקריטוריונים חדשים • משפחות עם 3 ילדים – עד 45% מהדירות • לא עוד קרקע המוקצית לכל המרבה במחיר • ויהיו גם תמריצים ליזמי דיור להשכרה

מבסוט. אטיאס
מבסוט. אטיאס



המפגינים ברוטשילד ובשאר ערי הארץ אולי לא יקפלו את המאהלים שלהם, אבל בשורות טובות בהחלט עלו בשעות האחרונות מדיון שנערך במשרדי מנהל מקרקעי ישראל, משם יצא שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כשהוא בהחלט מרוצה מההישגים עליהם הוא יכול כבר לסמן וי.

במקור, אמור היה הדיון להיערך במשרדי משרדו, אלא שקבוצות מוחים, בת כמה עשרות איש, שבחרה להפגין ולהפריע את הסדר, גררה את העברת הדיון למשרדי מנהל מקרקעי ישראל. אולם מי שחלם שגם הקריטריונים לזכאות ייקבעו במנהל, לא זכה לקבל זאת, והמלצות השר אטיאס הן אלו שתועברנה למשרד המשפטים לבחינה ואישור. אטיאס גם מתכוון לקבל את עצתה הטובה של ועדת טרכטנברג בנושא.

אין זה סוד כי במהלך הימים האחרונים התנהלה בחלק מכלי התקשורת הסתה נגד השר. גורמים בכירים במשרד האוצר צוטטו, כביכול, כאילו אמרו כי קביעת קריטריונים בידי שר השייך למפלגת ש"ס לא תיטיב עם הסטודנטים, למשל.

עם תום הדיון התייחס אטיאס גם לשמועות הללו. "הקריטריונים למכרזי קרקע בהישג יד נתקלו בימים האחרונים בחוסר בהירות או במסרים מגורמים אינטרסנטיים שרצו לגרום לפילוג בימים אלה. מכרזי מחיר למשתכן התקבלו בימי ממשלת רבין. ומאז, במשך 17 שנה, הצוות המקצועי של משרד הבינוי והשיכון קבע אותם. אני שיניתי אותם לראשונה לפני כשנה, וכרגע אנו מביאים קריטריונים חדשים שיגובשו בתוך כחודש בשיתוף עם משרד המשפטים".

אגב, כל המבקשים להכניס בסעיף הקריטריונים הקשר של יוצאי צבא עלולים היו להיתקל בהתנגדות מצד משרד המשפטים, באשר מדובר, לכאורה, בסעיף בלתי שוויוני המפלה בני מיעוטים: חרדים, ערבים ועוד.

המלצות השר לקריטריונים

אלו הן המלצות השר לקריטריונים החדשים:

משפחות ללא ילדים – עד 20% מהדירות

משפחות עם 1-2 ילדים – עד 35% מהדירות

משפחות עם 3 ילדים – עד 45% מהדירות

בקריטריונים שהומלצו נקבע כי לא תינתן עדיפות ושריון למשפחה עם למעלה משלושה ילדים.

בקבוצת משפחות ללא ילדים יכללו גם זוגות "עומדים להינשא".

בנוסף לפי המלצתו של שר הבינוי והשיכון בכל אחת מהקבוצות האמורות יינתן ניקוד על פי מספר חודשי שירות צבאי, לרבות חודשי מילואים בנוסף לניקוד הניתן על פי וותק הזכאות (כגון וותק נישואין, וותק עליה וכו').

לאחר התעקשות של האוצר נקבע כי הקריטריונים לקביעת הזכאים במחיר למשתכן יובאו לאישור מועצת מקרקעי ישראל, לאחר תיאום עם משרד המשפטים.

הגם שבנושא הקריטריונים הוא לא יקבע באופן מוחלט, הרי שהשמחה של השר לא הועבה, והיא נוגעת לשינוי ההיסטורי בכך ש"קרקע המדינה לא תשמש עוד כאמצעי להפקת רווחים אלא תשרת את האזרחים", כדבריו.

במהלך הדיון היום הובאו שלוש החלטות הנוגעות כולן לשינוי מדיניות במכרזי הקרקע שמוציא המנהל, במטרה לתת פתרונות חדשים דיור בר השגה לצעירים, סטודנטים, שוכרי דירות ולמחוסרי דיור.

ראשית, לא עוד קרקע המוקצית לכל המרבה במחיר. הקרקע תשווק כדי לקדם מטרות חברתיות ולסגור פערים, תוך ויתור מצד האוצר על הכנסות. "בזכות השינוי ההיסטורי ניתן לתת הנחות גדולות בקרקע ולקבל החלטות כמו בניית מעונות סטודנטים בקרקע במחיר אפס. אנו ניתן קרקעות לאוניברסיטאות וליזמים שיוכלו לבצע מכרזים בהם הזוכה יהיה מי שיציע את המחיר הנמוך ביותר ולא למרבה במחיר. נוכל להציע ליזמים מכרזים בפריפריה ובמרכז, אנו לא מוגבלים בזמן ובכמויות", הציג אטיאס את השיטה החדשה.

השר הוסיף כי יינתנו תמריצים ליזמים בתחום הדיור להשכרה, "במטרה לייצר שוק משוכלל של דיור להשכרה בדומה למציאות במדינות המערב. שוכרי הדירות יקבלו ביטחון להיכנס לדירות שכורות לזמן ארוך מבלי לחשוש שבעל הבית יעלה את שכר הדירה או יפנה אותם. שכר הדירה יהיה מפוקח וקבוע מראש".

סעיפי ההחלטות

להלן חלק מסעיפי ההחלטות:

מחיר למשתכן - הקבלן יחוייב לבנות דירות קטנות, שגודלן אינו עולה על 100 מ"ר באזורים ללא עדיפות לאומית ועל 120 מ"ר באזורי עדיפות לאומית. משרד הבינוי והשיכון יקבע את אחוז הדירות הקטנות שישווקו לזכאים בכל מתחם/מגרש.

בשונה מהנוהל הקיים, מחיר הקרקע ליזם, בדירות הקטנות, יהיה קבוע ויעמוד על 50% משומת השמאי (ולא 100% מהשומה, כפי שיהיה ביתר הדירות במתחם). זאת ובלבד שערך הקרקע ליחידת דיור לפי שומה לא יעלה על 400 אלף ₪ (לא כולל מע"מ ופיתוח) וגובה ההנחה שתינתן עבור הדירות המיועדות להימכר לזכאים לא יעלה על 150 אלף ₪ ליחידת דיור. השומות יכללו זכויות עתידיות.

על ערכי הקרקע יחולו הנחות אזור.

שיווק קרקע לדיור להשכרה - המינהל ישווק קרקעות למטרת דיור להשכרה בשני מסלולים, כאשר כמחצית הדירות במתחם ישווקו במסלול אחד והמחצית השנייה במסלול השני.

במסלול הראשון יתחרו המציעים על מחיר השכירות הנמוך לזכאי משרד הבינוי והשיכון. ערך הקרקע יהא קבוע ויעמוד על 30% משומת השמאי. על ערך הקרקע יחולו הנחות אזור.

הזוכה יהא רשאי למכור 40% מהדירות/ מהשטח בשוק החופשי בעוד ש 60% מהדירות/מהשטח ישמשו לשכירות ומתוכן 40% יושכרו במחיר שנקבע במכרז. כן יקבעו כללים לגבי הקצאת דירות לבעלי מוגבלויות.

במסלול השני – יתחרו המציעים על מחיר הקרקע (אשר לא יעלה על 75% משומת השמאי). אך לא יקבע מחיר מינימום במכרז. הזוכה ישכיר 25% מהדירות לזכאי משרד הבינוי והשיכון בדמי שכירות" מפוקחים" כפי שיקבעו על ידי המינהל מראש או במכרז . 75% מהדירות יושכרו בשכירות חופשית ללא פיקוח.

בשני המסלולים הוחלט כי שטח הדירות שיושכרו במחיר בפיקוח יהא 100 מ"ר באזור שאינו אזור עדיפות לאומית ו-120 מ"ר באזורי עדיפות לאומית.

המועצה החליטה כי השימוש בקרקע למטרת השכרה יקבע ל-10 שנים, במכרזים בהם המתחם המשווק יהיה מעל 100 יח"ד, והשיווק יעשה במסלול השני , תקופת ההשכרה לא תפחת מ-20 שנים ברציפות.

הדירות שיושכרו במחיר בפיקוח תושכרנה לתקופה ראשונית של 3 שנים לפחות עם אופציה לאורכה עד 10 שנים לאותו שוכר.

הנושא השלישי: שיווק קרקעות לבניית מעונות לסטודנטים - מינהל מקרקעי ישראל יקצה קרקע לבניית מעונות סטודנטים, ללא תמורה בגין הקרקע, כאשר היזמים המציעים במכרז יתחרו על המחיר הנמוך להשכרה למ"ר. הוצאת המכרזים תיעשה בהתייעצות עם המועצה להשכלה גבוהה ושמיעת עמדת התאחדות הסטודנטים.

בקטע זה מדובר בניצחון נוסף של שר השיכון, שלא נכנע לדרישה להעביר את הוצאת המכרזים לידי האוניברסיטאות עצמן.

"אטיאס, אתה דואג לנו שם?"

בשעות הבוקר עיכבו את תחילת הדיון מפגינים, שאיתרו את המיקום החדש בו נערך הדיון, רח' שמאי בירושלים, ומיהרו להגיע לשם.

"העם דורש צדק חברתי", שבו וצעקו, אחר כך גם ניסו להתפרץ אל אולם הדיון עצמו. המשטרה נאלצה לחסום אותם בכוח.

"אטיאס, אתה דואג לנו שם?" – שבו וקראו אל תוך המגאפון שבידם. "הגיע הזמן לפריפריה! איך נגור בעיר בירה - אי אפשר לשכור דירה", צעקו. אחר כך, עם קורטוב של ייאוש, קראו "המאבק לא ייגמר עד שהכנסת תתעורר".

באותה עת, בעיר רחובות, צעדו עשרות מפגינים ממתחם המאהלים אל משרד השיכון בעיר. אמהות חד הוריות, סטודנטים, צעירים וסתם 'עמך', כולם קראו קריאות בדבר הצורך לסייע בכל הקשור לדיור ציבורי.

בין הטענות שהועלו בידי המפגינים הייתה העובדה לפיה זכאי הדיור הציבורי יכולים לממש את זכאותם רק אם יעברו לערים מרוחקות בהם יקשה עליהם למצוא מקור פרנסה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד