ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בפעם הראשונה מאז תחילת השביתה: הרופאים מסכימים להליך גישור למשך שבוע

הרופאים הציעו בבג"ץ: הגישור יעסוק בעלות ההסכם, משך ההסכם, הפריסה ושעון הנוכחות; היום מתברר: רק כ-16% מהמתמחים הגישו מכתבי התפטרות

בפעם הראשונה מאז תחילת השביתה: הרופאים מסכימים להליך גישור למשך שבוע
יוסי פורמנסקי

(עדכון) ההסתדרות הרפואית הודיעה היום לראשונה מאז תחילת השביתה כי היא מוכנה להליך של גישור מוגבל לשבוע. באת כוח ההסתדרות הרפואית, עו"ד אורנה לין, אמרה בדיון בבג"ץ כי מזכירות ההסתדרות הרפואית אישרה גישור לשבוע תוך כדי המשך הצעדים הארגוניים (העיצומים). הליך הגישור יידון בארבעה נושאים "שמבחינתנו הם הנושאים שאנחנו מתקשים עד כדי עיכוב ממשי להסכים עליהם". הנושאים הם: עלות ההסכם, תקופת משך ההסכם והפריסה וכן דיווח הנוכחות (שעון נוכחות).

השופטים הקשו על ההסתדרות הרפואית בנוגע לדרישה להמשיך את העיצומים. "יש בעיה עם המשך העיצומים", אמרה השופטת אסתר חיות. "במיוחד אם אתם מעוניינים ברצון הטוב ובמעורבות של ראש הממשלה". לין השיבה כי "לא הייתי יכולה לחזור עם התשובה הזו (ההסכמה לגישור) בלי היכולת לשבות. זו המתכונת שבה אנו יכולים להסכים לגישור".

נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, חזרה ואמרה כי "רצון טוב לא משדרים תחת עיצומים". היא התייחסה לעובדה שההסתדרות הרפואית שבתה השבוע למרות שבשבוע שעבר בג"ץ ביקש ממנה להימנע מכך: "ראינו שמסיבותיכם החמרתם את העיצומים. גם מגשר לא יכול לעבוד כך שכל רגע יכולים להשבית לו את בתי החולים. זה מוריד מהרצינות של העניין". לין חזרה על עמדתה כי "בלתי אפשרי מבחינתנו לעשות את המתכונת הזו בלי עיצומים".

בעקבות הודעת ההסתדרות הרפואית, יצאו הצדדים להפסקה שבמהלכה תשקול המדינה את תגובתה.

בתוך כך, מספרי המתמחים המתפטרים מתחילים להתבהר: לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו ביקש וקיבל לידיו את מכתבי ההתפטרות של הרופאים המתמחים, מתברר כי מדובר בכ-800 מתמחים שהתפטרו, מהם 391 מבתי החולים הממשלתיים.

משיבא התפטרו 141 מתמחים, 123 מאיכילוב, 130 מהדסה, 50 מאסף הרופא, 44 מבני ציון, 33 מוולפסון. מכתבי ההתפטרות של רופאי רמב"ם לא עברו למשרד הבריאות, לאחר שלדברי מקור בבית החולים המתמחים משכו את המכתבים והעבירו אותם לעורכי דינם. לפי ההערכות, בבתי החולים של הכללית (בלינסון, סורוקה, מאיר ועוד) התפטרו כ-300 מתמחים נוספים. בישראל עובדים כ-5,000 מתמחים, כך שמדובר בכ-16% מהמתמחים.

הרופאים המתמחים מסרו בתגובה: "פרופסור גמזו, כמו האוצר, מציג מצג שווא ומנסה לתעתע במספרים מול הציבור. עו"ד טל קרת, שריכזה את מכתבי ההתפטרות עבור הרופאים הצעירים, אומרת כי דרכה נמסרו כ-900 מכתבי התפטרות של רופאים מתמחים מבתי החולים: שניידר, וולפסון, מאיר, בלינסון, אסף הרופא, זיו, באר יעקב, הלל יפה, פרדסיה, לב השרון, שלוותה, תל השומר, הדסה, איכילוב וכרמל. זאת מעבר לבתי חולים שהגישו מאות מכתבי ההתפטרות נוספים דרך ועדי הרופאים בבית החולים כדוגמת בית החולים רמב"ם.

נציג המתמחים ברמב"ם, ד"ר רונן בר-יוסף, אמר כי "הגשנו דרך ועד בית החולים כ-220 מכתבי התפטרות של מומחים ומתמחים גם יחד. אנחנו שבים ומזכירים לפרופ' גמזו כי אנו רופאים וכל יעודנו הוא להעניק טיפול ראוי והולם לחולים שלנו, לכן בחרנו לומר למערכת שבתנאים הקיימים פוגעת בחולים, לא עוד.

"אנחנו מציעים למנכ"ל משרד הבריאות שבמקום להשקיע מאמצים בלהציג מצג שווא לציבור ולהביא לקריסתה של הרפואה הציבורית ב-4 בספטמבר, שיתחיל להתנהג כרופא מספר 1 של ישראל ולא כפקיד נספח של האוצר".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד