י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

יבמ: פיתחנו אבות טיפוס של שבבים קוגניטיביים

שיתוף פעולה של ענקית הטכנולוגיה עם אוניברסיטאות מובילות בארה"ב הוליד שני שבבים המבוססים על "ליבה נוירו-סינפטית", שיהיו מסוגלים לעבד כמויות עצומות של מידע

  • י"ח אב התשע"א
יבמ: פיתחנו אבות טיפוס של שבבים קוגניטיביים

מאז שנות ה-40 המוקדמות של המאה שעברה כונו המחשבים "מוחות" - מוחות ענקיים, מוחות מתמטיים או מוחות אלקטרוניים. מדענים ומהנדסים התכווצו לשמע ההשוואה הרדודה, ובכל זאת היא הפכה פופולרית עם הזמן. אך נראה שאם תחכו מספיק זמן, המדע כבר ישיג את המטאפורה - המחקר בשדה של "מחשוב קוגניטיבי" התקדם מספיק כדי שהאנלוגיה תהפך נכונה יותר.

החוקרים של חברת יבמ הודיעו היום (ה') על שני אבות טיפוס עובדים של שבבי מחשוב קוגניטיבי. התכנון של השבבים הוא תוצאה של שיתוף פעולה בן 3 שנים בו היו מעורבות יבמ וחוקרים מאוניברסיטאות שונות ושנתמך על ידי הסוכנות למחקר מתקדם במשרד ההגנה האמריקאי (DARPA). בין האוניברסיטאות שהשתתפו בפרויקט היו אוניברסיטת קולומביה, קורנל, אוניברסיטת קליפורניה, מרסד ואוניברסיטת ויסקונסין. תוצאות המחקר המשותף היו טובות מספיק כדי ש-DARPA הודיעה היום כי מחויבת להוסיף 21 מיליון דולר למימון הפרויקט, בסבב שלישי של מימון מצד הממשלה, המביא את סך ההשקעה ל-41 מיליון דולר.

השבבים הקוגניטיביים מורכבים ממיקרו-מעבדים מקביליים שצורכים מעט מאוד חשמל. אך יש להם גם ארכיטקטורה שונה מהותית. לשני אבות הטיפוס ישנה ליבה המבוססת על 256 אשכולות הדומים לנוירונים. ליבה אחת מקושרת ל-262,144 מודולי זיכרון הדומים לסינפסות, והשנייה מקושרת ל-65,356 רכיבי זיכרון כאלו. החוקרים קוראים לעיצוב "ליבה ניורו-סינפטית".

"זוהי תפנית קריטית ממחשוב המבוסס על הארכיטקטורה של וון ניומן", אמר דארמנדרה מודהא, חוקר ביבמ וראש הפרויקט. מודהא מתייחס לעיצוב ושיטות העיבוד הטורי (שלב אחרי שלב) המשמשים כיום בעולם המחשבים, שנקראים על שם המתמטיקאי ואחד מאבות מדעי המחשב, ג'ון וון ניומן.

העיצוב החדש, אומר מודהא, יוביל לשבבים המותאמים למטלות שבהן המחשבים של היום מתקשים בהן, כמו למשל זיהוי תבניות. הם גם יכולים ללמוד בעצמם. "אנחנו עדיין לא שם כרגע, אבל בעוד זמן לא רב שבבים יוכלו לחווט את עצמם מחדש תוך כדי פעולה", הוא טען. לדבריו, שבבים קוגניטיביים כאלו, יהיו מתאמים לספיגה ועיבוד של כמויות עצומות של מידע מחיישנים דיגיטליים, שעלותם הולכת ופוחתת. למשל, מחשבים קוגניטיביים שיקבלו מידע מחיישנים המודדים את טמפרטורת האוויר והמים, הגאויות, דפוסי הרוחות והלחצים באטמוספירה, יוכלו לנפק בזמן תחזיות מדויקות לגבי גלי צונאמי והוריקנים, הוא אמר.

שבבי מחשב קוגניטיביים, אומרים האנליסטים, הם צעד מרשים קדימה. "אלו הם אבני בניין עבור סוג חדש של מחושב", אמר ריצ'רד דוהרטי, אנליסט ב-Envisioneering, חברת מחקר לטכנולוגיה. עם זאת, יעברו שנים עד שהמחשוב הקוגניטיבי יגיע לשוק, וסביר יותר שהוא ישלים ולא יחליף את המחשוב הקונבנציונלי. אפילו הדוברים הנלהבים ביותר בעד הפיתוח החדש עושים זאת עם קורטוב של צניעות. "אנו לא מנסים לבנות מוח", אמר מודהא, "אנו מנסים לקבל השראה מהמוח".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד