ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

נזקי שביתת הרופאים: 10,000 ניתוחים נדחו; 124 אלף ביקורים במרפאות בוטלו

מנכ"ל בית החולים רמב"ם: "התפטרות המתמחים - צעד שאינו מקדם דבר. אני לא מתחייב לקבל את המתפטרים בחזרה לעבודה"; מחריף הפילוג בתוך ההסתדרות הרפואית

נזקי שביתת הרופאים: 10,000 ניתוחים נדחו; 124 אלף ביקורים במרפאות בוטלו
יוסי פורמנסקי

נזקי שביתת הרופאים, שנכנסה השבוע ליומה ה-150, מתחילים להתברר: מריכוז נתונים ששלחו בתי החולים במדינה למשרד הבריאות והגיעו לידי TheMarker עולה כי בחודשי השביתה בוטלו 9,542 ניתוחים ובוטלו או נדחו 123,571 ביקורים במרפאות החוץ של בתי החולים.

נתוני האמת אף גבוהים יותר, שכן בחלק מהמקרים מדובר בנתונים חלקיים ומכיוון שהם אינם כוללים את מרפאות קופת חולים שהושבתו לסירוגין במהלך השביתה. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר בתגובה כי "הנתונים מוכיחים שהמשך השביתה פוגע בציבור החולים וכי כל הצדדים, כולל הרופאים הצעירים, נדרשים לגלות אחריות, לשלב ידיים ולהניח את הוויכוחים הפנימיים בצד - ולא על גבם של החולים - במטרה להגיע להסכם כולל במערכת הבריאות בהקדם האפשרי".


אתמול נמשך הליך הגישור המזורז בין הרופאים למדינה בראשותו של ד"ר יצחק פטרבורג, ששב ונפגש עם הצדדים.

ברקע הדברים מחריף הפילוג הפנימי בתוך ההסתדרות הרפואית. פורום המתמחים הודיע שלשום בלילה כי המתמחים פורשים מצוות המשא ומתן וכי ההסתדרות הרפואית אינה מייצגת אותם עוד, לאחר שלטענתם לא שותפו בהליך הגישור. ההסתדרות הרפואית הגיבה בזעם וטענה כי הודעת הפרישה הגיעה למרות שהנהגת הר"י הסכימה לשתפם במשא ומתן.

אתמול ביקשו המתמחים להיפגש עם המגשר, פגישה שתואמה באמצעות ההסתדרות הרפואית. פטרבורג נעתר לבקשתם והפגישה התקיימה אתמול בערב. גם מתמחים אחרים, שאינם שייכים לפורום, הצטרפו לנציגי ההסתדרות הרפואית ונפגשו עם פטרבורג.

בנוסף, הפגינו אתמול רופאים מהמרכז הרפואי איכילוב מול קניון עזריאלי, שבו מתקיים הליך הגישור, במחאה על ההסכם המתגבש. באיכילוב סבורים כי יש לעצור את המו"מ ולערוך "חשיבה מחדש".

הביקורת המרכזית בבית החולים היא נגד תוספת השכר המסתמנת הנמוכה מדי לטענתם, וכן כנגד העובדה שההסכם אינו כולל הכנסת הביטוחים המשלימים (שב"ן) לבתי החולים הציבוריים. בבית החולים רמב"ם, הנחשב לאחד ממעוזי ההתנגדות הגדולים להסכם ושבו מתמחים ורופאים מומחים חתמו על מכתבי התפטרות, התקיים כינוס דחוף של מנהלי מחלקות ויחידות עם מנכ"ל המרכז הרפואי, פרופ' רפי ביאר, כדי לדון במשבר איומי המתמחים להתפטר. בכינוס נשמעו דעות שונות של המנהלים לגבי המחאה: כמה מהמנהלים הבכירים קראו לתמוך בהתפטרות המתמחים ואף להצטרף אליהם. אחד מהרופאים הבכירים אמר: "המתמחים ראו אותנו, המומחים המבוגרים שנאלצים לרוץ מסביב לשעון כדי להשיג שכר ראוי, וחלקנו אף פירקו משפחות בגלל זה. המתמחים לא רוצים את אותו הגורל".

מנהל מחלקה ותיק אחר אמר: "מה שלא נשיג עכשיו לא נשיג בעוד שנים. אין דרך אחרת מלבד מכתבי התפטרות. אף אחד במשרד הבריאות לא ילמד אותי על מחויבות לחולים שלנו". מנהלים אחרים הביעו התנגדות להתפטרות המתמחים ודאגה עמוקה מהיום שבו ההתפטרות תיכנס לתוקף, שכן לדבריהם לא תהיה למחלקות אפשרות לתפקד ללא המתמחים.

פרופ' ביאר אמר לאחר הישיבה: "אנחנו תומכים ברופאים שדרישות השכר שלהם מוצדקות לחלוטין, אבל מתנגדים לצעדים דרסטיים כמו התפטרות המונית. הזכרתי לרופאים שיש להם קודם כל התחייבות ושבועה כלפי החולים, וכמנהלים יש להם אחריות גם כלפי הרופאים מתחתיהם - וזה גובר על הכל. ההתפטרות היא צעד לא נכון שלא מקדם דבר ויש לעצור אותו".

ביאר הוסיף כי "יש דרכים אחרות להביע את המחאה, והיא בהחלט נשמעה. בסופה של הדרך יצטרכו להגיע לפשרה בתחום השכר שתהיה סבירה עבור הרופאים במרכז - עם יתרון שכר בולט לפריפריה כדי ליצור תמריץ. גורמים בתוך רמב"ם שמלבים את המתמחים לא תורמים לטובת הרפואה בישראל".

האם הבטחת למתמחים ולמומחים שהתפטרו שהם יוחזרו לעבודה לאחר ההתפטרות?

"לא הבטחתי ואני לא יכול להבטיח שום דבר. אני לא מתחייב שהאנשים האלה יתקבלו חזרה".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד