ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

למה צונחים מחירי המכוניות המשומשות?

שוק הליסינג נהפך לתחרותי כפי שלא היה מעולם

  • כ"ג אב התשע"א
מכוניות ליסינג למכירה
מכוניות ליסינג למכירה

לפני שלוש שנים קפא ענף הליסינג. משבר האשראי העולמי הקשה על גיוס כספים משוק ההון ומהבנקים, וחברות הליסינג הפסיקו לרכוש מכוניות וצימצמו את היקף הציים שלהן. באותה תקופה אף התעורר חשש שחברות הליסינג לא יצליחו להשיב את חובן ויגיעו לפשיטת רגל.

ואולם אז גילו חברות הליסינג שיש להן תרופה מצוינת לעתות חירום - המכוניות המשומשות שלהן. אם חברה מפסיקה לרכוש מכוניות ומוכרת את צי הרכב המשומש שברשותה, היא מייצרת תזרים מזומנים שמאפשר לכסות חובות. המחיר של שיטה זו היה צמצום צי הרכב ואובדן נתח שוק. החברות גילו גם מקור אשראי חדש - יבואני הרכב, שלא רצו לוותר על לקוחותיהם הגדולים.

וכך, המשבר חלף, וחברות הליסינג שמרו על יציבות. כששוק ההון חזר לגאות, הן הצליחו לגייס כסף בנקל. אבל לא הכל היה מושלם. כשהחברות התעוררו משנת החורף שלהן, הן גילו ששוק הליסינג לא גדל עוד, כפי שעשה במשך העשור האחרון. למעשה, הוא אפילו קטן מעט בשל העלייה בשווי השימוש.

בנוסף, נכנסו לשוק שחקנים חדשים ורעבים לנתח שוק, בראשם Leas4U, חברת ליסינג בבעלות קרסו, שהחליטה להפוך לשחקנית מרכזית בענף. כשמצרפים לכך את אלבר ואוויס, שהיו צריכות לכבוש מחדש נתחי שוק שאבדו להן ולהגדיל את הציים שלהן, מקבלים שוק תחרותי כפי שלא היה כאן מעולם. כך למשל, אם בתקופת המשבר מחיר השכירות של משפחתית כמו מאזדה 3 היה 2,400 שקל בחודש, כעת מוצעת המכונית בפחות מ-2,000 שקל בחודש בכמה עסקות.

הקריטריון המרכזי בקביעת מחיר השכירות של מכונית, נוסף למחיר הקנייה שלה, הוא התמורה שתקבל חברת הליסינג עבור מכירתה כמכונית משומשת. אבל דווקא עכשיו, כשחברות הליסינג גדולות, שוק המשומשות עצר והמחירים בו ירדו בחדות. גורמים בענף הליסינג מעריכים כי הפחת השנתי של מכונית משומשת יעלה ל-22% במקום 16%-12% עד כה.

הנתונים האלה מעוררים שוב את החשש שעל התחרות הפרועה כיום חברות הליסינג ישלמו בעתיד, כשיצטרכו להשיב את חובותיהן שמגיעים למיליארדי שקלים. ייתכן ששוב נראה תהליך של צמצום ציים ו"מימוש" של צי הרכב המשומש. אלא שכעת גם הערך שיתקבל על המכוניות יהיה נמוך מבעבר.

סימן אזהרה ראשון אפשר היה למצוא בדו"חות הרבעוניים שפירסמה אוויס (קרדן רכב) בשבוע שעבר. אוויס נחשבת לחברה יציבה ושמרנית, עם יחס הון-מאזן יוצא דופן בענף הליסינג, של 21%. אבל הנתונים מגלים כי הכנסות החברה מליסינג ירדו ב-6.5% וההכנסות מהשכרה נפלו ב-13.6%. ירידה נרשמה גם ברווח הנקי. החברה, שהרוויחה 39.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2010, הרוויחה רק 11.5 מיליון שקל השנה - מעט לעומת המחזור האדיר שלה. לחברה יש גם 4,000 מכוניות משומשות למכירה, מלאי של כמעט חצי שנה. הדו"חות של אלבר ושלמה החזקות, שצפויים להתפרסם השבוע, יגלו עד כמה מצבן דומה.

נראה כי בשוק הליסינג מתנפחת שוב בועה פיננסית, אך לפחות בענף זה בועות לא מתפוצצות ברעש גדול, אלא מתרוקנות מאוויר ללא דרמות והחברות מצמצמות את גודלן. היבואנים, שבמשבר 2008 הזרימו הון לחברות הליסינג, מגדילים את מעורבותם והופכים לבעלי שליטה בחברות הליסינג. זו עסקה שנוחה לשני הצדדים: חברות הליסינג זוכות ליציבות פיננסית ולתמיכה כלכלית בעת מצוקה, והיבואנים זוכים לערוץ שיווק גדול ובטוח, שגם מאפשר לערוך עסקות חליפין עם יבואני אחרים שלהם חברות ליסינג. כך, למשל, Leas4U השייכת לקרסו תרכוש את מכוניות אופל שמשווקת קבוצת שלמה, ובתמורה תרכוש שלמה סיקסט מכוניות מתוצרת רנו, שאותן מוכרת קרסו.

הקולות האופטימיים יותר בענף הליסינג טוענים כי תקופת חוסר היציבות הסתיימה. התחרות בענף מתמתנת מעט, ובמקביל מחירי המכוניות המשומשות עולים באטיות. בספטמבר, אומרים האופטימיים, מלאי המשומשות יקטן ומחיריהן ימשיכו לעלות. אבל עם מלאי כה גדול במגרשי המכוניות המשומשות, כנראה שההיצע לא יקטן במהירות. בשנה הבאה ישתחררו מתקופת הליסינג מכוניות שעלו על הכביש ב-2009, ואז היתה ירידה של 11% בלבד במכירות לעומת 2008, השנתון שהציף את שוק המשומשות השנה. נראה כי חברות הליסינג צריכות לבחור בין נתח שוק ליציבות פיננסית, כי המצב הנוכחי יכול להחזיר אותן במהרה לזמנים שאותם הן העדיפו לשכוח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד