ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הסוף למלחמה על כבוד המת • ה-MRI הגיע

5 שנות בירוקרטיה ותרומה של מיליון דולר מאפשרים לזק"א לחגוג הפעלת מכשיר ה-MRI • המשמעות: 60 שנות מאבקים - מאחורינו • אפילו הלוחם מאבו-כביר - מרוצה

משי זהב ופרופ' היס עם ה-MRI - צילום טל שחר ידיעות אחרונות
משי זהב ופרופ' היס עם ה-MRI - צילום טל שחר ידיעות אחרונות



בארגון זק"א מודיעים בגאווה על השלמת המהלך ברכישת מכשיר MRI לקביעת סיבת המוות בסריקה דיגיטלית במקום נתיחה פולשנית - מהלך מכונן שיפתור את אחד הנושאים הגורמים למחלוקת במדינת ישראל במשך למעלה משישים שנה בויכוח על נתיחת מתים.

"המחלקה המשפטית" של ארגון זק"א מונה כיום קרוב ל-50 עורכי דין מתנדבים בראשות עורך הדין דרור שוסהיים.

החל משנת 2006 החלו במחלקה לקדם את הרעיון של קביעת סיבת המוות באמצעות מכשיר MRI המשמש כיום כמכשיר הדמיה לחולים בבתי החולים ובכך יאפשר לוותר על ניתוחים פולשניים המנוגדים לעקרונות האמונה.

חמש וחצי שנים הוביל ארגון זק"א את המהלך לקידום ורכישת מכשיר ה-MRI לקביעת סיבת המוות בסריקה דיגיטלית במקום נתיחה פולשנית.

דרך רבת ייסורים ובירוקראטיים עברו בזק"א במסלול הארוך, אותו הוביל יו"ר הארגון יהודה משי זהב, החל מהשגת אישורים ממשלתיים וחוקתיים, שינויים ותיקונים בתקנות בריאות העם, הכרה של הרשויות, הפרקליטות, המשטרה, אנשי המכון הלאומי לרפואה משפטית בקביעת ה-MRI, הוצאת רופאים ומפענחים להשתלמות בחו"ל.

ארגון זק"א אף השיג את התרומה של מליון מאה אלף דולר לרכישת המכשיר.

פסקי דין מכל העולם

בארגון זק"א אף אספו וריכזו פסקי דין של בתי משפט באנגליה ושווייץ בהם בית המשפט הסתמך על מכשירי ה-MRI בקביעת סיבת המוות כמו גם מחקר שנערך באוניברסיטת ברן שבשווייץ על מאה גופות שנבדק בהם סיבת המוות גם בנתיחה פולשנית וגם במכשירי ההדמיה.

תוצאות המחקר המדהימות הראו, שהדיוק במכשירי ההדמיה מדויקות יותר מהנתיחה הפולשנית. כמו כן קיבל ארגון זק"א חוות דעת מקצועית של פרופ' אבי ריבקינד - מנהל מחלקת הטראומה והכירורגיה בהדסה עין כרם ירושלים, על יעילות מכשירי ההדמיה בקביעת סיבת המוות.

במשך השנים התקיימו מפגשים ודיונים רבים בין רבני זק"א בראשות יו"ר ועד הרבנים הרב יעקב רוז'ה, חברי 'המחלקה המשפטית' של ארגון זק"א בראשות עו"ד דרור שוסהיים ומכל'ה גוטויין, לבין אנשי 'המכון הלאומי לרפואה משפטית' בראשותו של פרופ' יהודה היס, לליבון הבעיות ההלכתיות והמשפטיות מסביב ל-MRI, כמו גם סיורים משותפים במכון.

חשוב לציין את תרומתו החשובה לקידום רכישה והכרה במכשיר ה-MRI של הגאון רבי נחום קוק זצ"ל, ששנים רבות עמד על המשמר במאבקים משפטיים למניעת ניתוחי מתים

על אף ההתנגדות הראשונית של המכון לרפואה משפטית, הרי בדיונים מתמשכים שנערכו עם פרופ' יהודה היס העומד בראש המכון, העביר הפרופ' לזק"א חוות דעת מקצועית בה הוא קובע שבמקרים רבים "השימוש בנתיחה וירטואלית עדיפה על נתיחה פולשנית" וכי זו "מהירה יותר ומעניקה יתרונות בהשוואה לנתיחה פורנסית".

"כאשר נתיחה פולשנית נמנעת בגלל התנגדות משפחת הנפטר, הנתיחה הוירטואלית תהווה אלטרנטיבה מספיק טובה לתיעוד נזקים חבלתיים וחולניים", אמר היס.

הישג גדול

לאחר מספר שנים של מאבקים בירוקרטיים, ביום שלישי הקרוב א' דר"ח אלול יקיים הארגון טקס השקת מכשיר ה-MRI בבית החולים 'אסף הרופא' בהשתתפות אח"מים, מנהלי 'המכון הלאומי לרפואה משפטית', מנהלי בית החולים, רבנים ומתנדבים.

פרופ' יהודה היס, הרופא המשפטי הראשי של המכון, התראיין ברדיו קול חי ואמר: "מכשיר ה-MRI שזק"א יכניס שבוע הבא לשימוש יהווה פתרון לניתוחי מתים", והוסיף: "כשאסיים את תפקידי במכון, בכוונתי להתנדב בזק"א כתרומה לקהילה".



יו"ר זק"א יהודה משי זהב אמר בשיחה לכתב 'בחדרי חרדים': "מכשיר ה-MRI הוא הישג גדול לארגון, ומבחינתי הוא אחד ההישגים הגדולים של הארגון. המאבקים המשפטיים המתנהלים מדי יום יפסקו. רק ביומיים האחרונים ארבעה בני אדם עברו סריקה דיגיטלית במכשיר החדש, במקום נתיחה פולשנית.

"מעבר לפן ההלכתי, זה יקדם את מדינת ישראל כמדינה השלישית בעולם אחרי אנגליה ושווייץ המשתמשת בטכנולוגיה של סריקה דיגיטלית במקום בנתיחה".

משי זהב מוסיף בבדיחות: "מהיום ההפגנות יופנו כלפי זק"א, היות ובגללנו לא יהיו יותר הפגנות על ניתוחי מתים..."







תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד