כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

מי נוהג טוב יותר - גברים או נשים?

האם נשים נוהגות פחות טוב מגברים? בכמה תאונות מעורבות נשים? • שמואל אבואב מ'אור ירוק' מביא בטורו השבועי נתונים מפתיעים למדי

מי נוהג טוב יותר - גברים או נשים?

מי נוהג טוב יותר, גברים או נשים? שאלה מעניינת, שמתפתחת לשאלה פילוסופית וערכית עוד יותר, והיא: מהי בכלל ההגדרה לנהיגה טובה?

אם נהיגה טובה היא שליטה טובה ברכב, הרי שהשאלה פתוחה. גברים נוטים לחשוב על עצמם כשולטים טוב יותר ברכב, אבל אין לכך כל אישוש סטטיסטי או ביסוס מדעי.

אולם אם נהיגה טובה היא שימוש נכון ברכב לפי תכליתו הבסיסית, כלומר הגעה בשלום ממקום למקום, התשובה לשאלה ברורה וחדה כתער: נשים נוהגות טוב בהרבה מגברים. הפערים בין הצלחת הנשים להשתמש ברכב כפי יעודו, להצלחת הגברים לעשות אותו הדבר, עצומים, ונתוני שנת תשס"ט ממחישים אותם בצורה ברורה:

גברים היו מעורבים ב 92% מהתאונות הקטלניות באותה שנה, לעומת 8% בלבד בהן היו מעורבות נשים. הגברים גם היו מעורבים ב 84% מהתאונות הקשות, לעומת 16% בהן היו מעורבות הנשים. להיפגעות בתאונה קודמת תרבות נהיגה שסוללת אליה את הדרך, וגם בה בולטים הגברים לרעה: תצפיות שנערכו בצמתים ובמחלפים של דרכים בינעירוניות הסמוכות לתל אביב, העלו כי גברים נוהגים בצורה אגרסיבית יותר מנשים, הם צופרים וחותכים נתיבים פי 2 יותר מנשים, חוצים מעברי חציה באור אדום הרבה יותר מנשים, פחות שומרים מרחק, ופחות חוגרים חגורת בטיחות.

אחת הטענות העיקריות שטוענים גברים לנוכח נתונים אלה, נוגעת לשימוש ברכב. גברים נוהגים יותר מנשים, כך הטענה, ולכן הם גם מעורבים ביותר תאונות. אלא שגם לטענה זו אין כל אחיזה במציאות. הדעת נותנת שאם הגברים נוהגים יותר, הנשים הולכות יותר ברגל, ולכן צריכות להיפגע יותר כהולכות רגל, אבל הנתונים מפריכים גם את הטענה הזו. מבין התאונות שבהן נפגעים הולכי רגל, מעורבות הנשים ב 36%, לעומת 64% בהן מעורבים הגברים.

מחקרים רבים שנערכו בנושא, מצביעים על תכונות יסוד שונות בתכלית, שמהן נובעים הפערים בהיפגעות בדרך. הגישה הגברית לנהיגה, על פי המחקרים, היא תוקפנית, הרפתקנית, מחפשת ריגושים ומאופיינת בביטחון עצמי גבוה. הציות לחוק, אפוא, רופף יותר. הגישה הנשית, לעומת זאת, רואה בנהיגה מטלה פונקציונלית שהביטחון העצמי לגביה נמוך יותר, ולכן היא מלווה בחששות ובזהירות מופלגת.

המסקנה ברורה: בזכות נשים צדקניות נגאלין ישראל, גם גאולה שלמה, וגם גאולות קטנות מפני תאונות שניתנות למניעה. למעשה – זוהי שליחותן וחובתן של הנשים להשפיע על מיתון ההתנהגות על הכביש וכתוצאה מזה למעורבות בפחות תאונות.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד