כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מעל ל-6,000 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בתוך הערים ב-3 שנים

לקראת החזרה למוסדות החינוך מדווחים באור ירוק על נתונים מדאיגים בנוגע להיפגעות ילדים. מספר הילדים שנפגעו בתאונות דרכים בירושלים הוא הגבוה ביותר - פי שלושה מחיפה ופי שניים מתל אביב

מעל ל-6,000 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בתוך הערים ב-3 שנים
מנח זרקא



ב-1 בספטמבר ישובו מיליוני ילדים אל הגנים, בתי הספר ושאר מוסדות החינוך. לרגל החזרה לבית הספר מפרסמת עמותת אור ירוק את נתוני היפגעות הילדים בתאונות דרכים בתוך הערים, ונתוני בטיחות הדרכים לבתי הספר.

מנתוני "אור ירוק" עולה כי בשנים 2008- 2010 נפגעו 6,360 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים בתוך השטח העירוני, בישראל. שליש מהילדים נפגעו בהיותם הולכי רגל (2,095 ילדים), ומרביתם - כנוסעים ברכב (3,936), כך מדווחת עמותת אור ירוק על בסיס נתוני הלמ"ס. מן הנתונים עולה בנוסף, כי כמות לא מבוטלת של ילדים נפגעו כרוכבי אופניים (247).

מן הנתונים עולה, ירושלים היא העיר בה מספר הילדים שנפגעו בתאונות דרכים בין השנים 2008-2010 הוא הגבוה ביותר. על פי הנתונים 718 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בשנים אלה בירושלים – מספר הגבוה כמעט פי שלושה ממספר הילדים שנפגעו בתאונות דרכים בחיפה וכמעט פי שניים ממספר הילדים שנפגעו בתאונות דרכים בתל אביב. בתל אביב נפגעו בתאונות דרכים בשנים אלה 391 ילדים, בחיפה 278 ילדים, בבאר שבע 220 ילדים,בבני ברק 215 ילדים, בחולון 182 ילדים, בראשל"צ 181 ילדים, ובחדרה 140 ילדים.

בסקר, אשר בחן את אופן הגעת התלמידים לבית הספר וגן חובה, נמצא כי חלה ירידה מובהקת בהערכתם של ההורים את בטיחות הדרך לבית הספר. הורי הילדים התבקשו להעריך את מידת הבטיחות בדרכים של ילדם כאשר הוא הולך ללא ליווי מבוגר, בסולם של 1-10 (1 – הדרך אינה בטוחה כלל, 10 – הדרך מאד בטוחה). בסקר הנוכחי 32% בלבד מן ההורים נתנו ציונים של 9-10 לבטיחות הדרך, לעומת 39% מההורים בסקר הקודם שנערך באוגוסט 2010. 68% מההורים בסקר הנוכחי נתנו ציונים נמוכים, בין 1-8, לבטיחות הדרך של ילדם.

בחלוקה למחוזות עולה, כי במחוז ירושלים, ההורים חוששים מן הדרך יותר מכל המחוזות – כמעט מחצית מההורים (45%) בירושלים נתנו ציונים נמוכים (של 1-5 ) לבטיחות הדרך ו-21.7% בלבד נתנו ציונים של 9-10. במחוז המרכז נתנו כשליש (34.4% )מההורים ציונים נמוכים לדרך , ו כ30% מהם נתנו ציונים גבוהים (9-10) לבטיחות הדרך לבית הספר. לעומתם,37.1% מהורי התלמידים ממחוז השרון ו-38.9% מהורי התלמידים של מחוז צפון סבורים כי הדרך בטוחה, ומעניקים לה ציונים הנעים בין 9-10. במחוז הדרום 32% מההורים נתנו ציונים של 9-10 לבטיחות הדרך של ילדם.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "ממצאי הסקר ממחישים עד כמה הבטיחות בדרכים הולכת ותופסת מקום גבוה יותר בחששות של כולנו לביטחוננו האישי ולביטחון ילדינו. אני קורא לכל הרשויות המקומיות, עם פתיחת שנת הלימודים, לפעול להקמת תשתיות מסלול בטוח להליכה או רכיבת על אופניים לבתי הספר. מחקרים בעולם הוכיחו כי פעילות זו משפיעה לטובה על התנהגות הולכי רגל, רוכבי אופניים ונהגים כאחד".

תוכנית המסלול הבטוח

תכנית המסלול הבטוח לבית הספר כוללת מגוון רחב של פעולות, שמטרתן להגביר את רמת הבטיחות של התלמידים בדרכם לבית הספר. בין פעולות אלה:

• שיפור התשתית הבטיחותית ע"י הרשות המקומית – אזורים ללא רכבים, אזורים עם מהירות נסיעה מופחתת, חניית רכבים במרחק מסוים מהכביש וכו'.

• אכיפה מוגברת באזור בית הספר.

• "אוטובוס מהלך" – וריאציה של "מסלול בטוח" לבית הספר, במסגרתה מבוגרים מתנדבים (כמו בפרויקט משמרות זה"ב הורים וגמלאים שמפעילה אור ירוק), מלווים את התלמידים לבית הספר לאורך מסלול בטוח וקבוע. לאורך המסלול ישנן "תחנות", שבהן ההליכה נעצרת בזמנים קבועים, על מנת לאפשר לתלמידים נוספים "לעלות לאוטובוס". לאורך המסלול המלווים מלמדים את הילדים כללים להליכה בטוחה ויחד הם מאתרים מפגעי בטיחות.

• פרויקט "סע לשלום" של אור ירוק, במסגרתו הורים מתנדבים מורידים מידי בוקר את הילדים מרכבי ההורים המסיעים אותם לבית הספר, ומונעים עומסי תנועה במקום.

• הפצת חומרי הסברה וחינוך.

• ייעוץ להורים ומורים לגבי איתור ובחירת המסלול הבטוח לבית הספר על המפה.

• פיקוח של הורים על חציית הכביש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד