י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ישי: "מנהלי הסמינרים יגרמו לחילול ה' נורא"

שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים ותלמידות רבות אינן משובצות • אלי ישי מתריע: 'הגענו למצב חמור, הפרשייה תטפח בפנינו וייגרם חילול ה' נורא' • המכתב החריף - בפנים

שר הפנים אלי ישי  ושר החינוך גדעון סער
שר הפנים אלי ישי ושר החינוך גדעון סער



רק ימים ספורים נותרו עד לפתיחת שנת הלימודים, והמתיחות בנושא האפליה בסמינרים רק הולכת ומחריפה.

כזכור, שיגר מנכ"ל המשרד, ד"ר שמשון שושני, מכתב אזהרה למנהלי מחלקות החינוך בריכוזים החרדיים, לפיו באם לא יצליחו לשבץ את התלמידות באופן המצופה מהם, ייאלץ להקים וועדת שיבוץ בה ישתתפו נציג העירייה, נציג משרד החינוך וכן נציגי הרבנים האשכנזים והספרדים.

בתגובה, הורה הגרי"ש אלישיב שלא לשתף פעולה עם וועדה שכזו.

במשרד החינוך החליטו שלא להקשיח עמדות, והניחו לצדדים להגיע לפתרונות בכוחות עצמם תוך מתן דד ליין שכבר חלף עבר זה מכבר.

בכירים במשרד מזהירים כי באם לא יימצא פתרון תוקם ועדת השיבוץ, הבנות תשובצנה על פי החלטת הוועדה גם אם היא תוחרם ומנהל סמינר שלא ינהג על פי החלטות השיבוץ הללו 'ייענש' תקציבית.

הם מציינים כי על פי החוק רשאי שר החינוך עצמו לערוך שיבוץ, ומזכירים את פעולתו הנחרצת בנושא שיבוץ התלמידים האתיופים בבתי הספר, פעולה שבהחלט עשתה את שלה: המנהלים קלטו כי 'לא כדאי להם' לסרב לקבל, והבעיה הגיעה אל פתרונה.

"העובדה שבמשרד החינוך ממתינים עוד ועוד אינה מעידה על חולשה", אומרים אותם גורמים. "להפך, היא מוכיחה כי במשרד החינוך רוצים 'להיות בסדר' עם הציבור החרדי, אבל לא כדאי למתוח את החבל, כי נושא האפליה גובל בעבירה על החוק".

"אני אוהב את סער"






אל התמונה הסבוכה הזו נכנס כבר לפני מספר חודשים שר הפנים ויו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי. אך עד כה לא הצליח להביא פתרון פנים חרדי מוצלח לנושא.

מאחורי הקלעים - חשוב לציין את מה שלא כולם יודעים - שוררת ידידות עמוקה בינו לבין שר החינוך, גדעון סער. לפני מספר שבועות, כאשר נפגש ישי עם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, תהו במשרד החינוך על הצורך בפגישה מן הסוג הזה: "האם הוא לא יכול לתקשר ישירות עם גדעון?" – לא הבינו שם.

בשיחה עם השר ישי שאלתי אותו גלויות על כך. הוא הסכים עם העובדה כי בינו לבין השר סער שוררת הבנה עמוקה. "אני אוהב אותו ומעריך אותו", אמר וסיפר כי הם נפגשים תכופות כדי ללבן עניינים העומדים על הפרק.

"הפגישות שלי עם נציגי 'יהדות התורה' נועדו ליישר קו ולתאם עמדות, גם בנושא הפיקוח על הישיבות וגם בנושא הסמינרים", הסביר. בסוף השבוע סיפר לי על פגישת תיאום שלו עם השר סער ועל תיאום עמדות מוחלט ביניהם.

התיאום הזה כלל הסכמה של השר להקמת ועדת רבנים בה לא ישתתפו נציגי משרד החינוך. "העיקר שהבנות תשובצנה", אומרים לי גורמים בכירים במשרד החינוך, שם הרחיקו לכת ומוכנים לבוא לקראתנו כמעט בכל מחיר.

העובדה שהסכמות אלו מנוצלות בידי מנהלי הסמינרים לאדישות כללית ולחוסר תזוזה מרתיחה את אותם גורמים, ובכל זאת הם משתדלים לשמור על איפוק ומקווים שהשר ישי, בשיתוף הח"כים של 'יהדות התורה' יצליחו להבהיר למנהלי הסמינרים הסוררים, שאין להם ברירה ועליהם להתעשת.

מספר תלת ספרתי

הבוקר - שלא במפתיע - שיגר השר ישי מכתב חריף ביותר ובו אזהרה שאם לא יעשו השיבוצים על ידינו, משרד החינוך יעשה זאת עבורנו כהבנתו. וזאת תוך גרימת חילול ה' גדול.

המכתב שוגר, בו זמנית, אל כל חמשת חברי הכנסת של 'יהדות התורה', ואל הרב מאיר פרוש וזה תוכנו:

הנידון: שיבוץ בנות חרדיות בסמינרים.

פנייתי זו באה בהמשך למכתבי מתאריך י"ז חשוון השנה ובהמשך לשיחותינו בנושא הקמת וועדת רבנים משותפת לקבלת תלמידות לסמינרים וזאת לאחר התחייבותנו לגורמים הרלוונטיים בעקבות הפרשה הכואבת של עמנואל להקים ועדת רבנים משותפת שתפתור את הבעיה"

לצערי טרם הוקמה הוועדה המשותפת, ולא זו בלבד, אלא שהבעיה החריפה וגדלה שבעתיים.

כידוע לך לפני כשנה הוקמה ועדת רבנים לענייני חינוך, בראשותו של הגאון הרב משה מאיה שליט"א והיא מטפלת בנושא כאוב זה.

למרות ההודעות השונות של מחלקות חינוך בערים החרדיות על כך ששובצו כל הבנות, בשטח הדבר אינו עומד במבחן המציאות. רוב הבנות לא קיבלו הודעה על שיבוצן, וגם הסמינרים שאליהן שובצו הבנות הן רק הסמינרים הספרדיים. למרות זאת חלק מהבנות עדיין לא התקבלו. התוצאה היא שישנן בנות ספרדיות רבות (המספר עדיין הוא תלת ספרתי לצערי) ללא מסגרת לימודית דבר שלא היה באף שנה.

לדעתי הגענו למצב חמור בו הפרשייה תטפח בפנינו וייגרם חילול ה' נורא, שאף אחד מאיתנו אינו מעוניין בו. בוודאי שאיננו מעוניינים שמשרד החינוך יתערב בקבלת התלמידות, לכן הנני חוזר וקורא שוב כבר היום להקים ועדת רבנים משותפת ועניינית לאלתר.

נותר שבוע אחד בלבד לפתיחת שנת הלימודים ולא יתכן שתישאר בת אחת ללא מסגרת לימודית ויפה שעה אחת קודם.

מכתבי זה נכתב בעצה אחת עם ועדת הרבנים לענייני חינוך, בראשותו של הגאון הרב משה מאיה שליט"א ועל דעת מרנן ורבנן חברי מועצת חכמי התורה שליט"א.


האם יתעשתו הפסיכולוגים

האם יתעשתו מנהלי הסמינרים רגע אחרי הרגע האחרון, וימנעו מכולנו את פרשת עמנואל ב'?

אני מסופקת בכך.

למרבה הצער. סביר להניח שעד שלא יונח לפתחם שוט הקנסות בתקציבים השוטפים, הם ימשיכו להיות שאננים ו'יעשו צחוק' מבנות ישראל, שתקבלנה שיבוצים בסגנון 'ספרדיה – לסמינר ספרדי' ודומה לכך. שיבוצים המנציחים את האפליה, שיבוצים שבג"ץ לעולם לא יאפשר אותם.

למה המנהלים מסרבים להבין כי הפעם מדובר בנושא רציני וכי 'משחקים' אינם באים בחשבון?

תולדות התשובות לכך, הרי הן רשומות בפנקסי הפסיכולוגים, שאולי אי פעם ישחררו פרסומים אודות מנהלים כאלו ואחרים, שמרגע שהקימו את הסמינר 'שלהם' הרי הם עושים בו כבתוך ממלכתם הפרטית, תהא דעתם של גדולי ישראל אשר תהא, יהיה חילול ה' המופק מהתנהגותם אשר יהיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד