י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כך משפיע הלחץ הנפשי על עורנו

לקיתן במחלת עור? • יש מצב שאתם פשוט לחוצים מדי • הטיפול המונע הוא קודם כל להירגע • ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, מספקת תשובות לכל השאלות

תפסיקו לכעוס ולהילחץ - והכל יהיה בסדר
תפסיקו לכעוס ולהילחץ - והכל יהיה בסדר



למרבה הפלא, העור העוטף אותנו הוא האיבר הגדול שביותר שקיים בגופנו. כאיבר בפני עצמו – הוא חי, נושם, מתחדש וגם מגיב לשינויים חיצוניים כמו מזג אוויר, קרינת השמש או קור קיצוני, וגם לדברים פנימיים הוא מגיב כמו שינויי תזונה, זיהומים פנימיים ועוד.

אבל לא רק שינויים פיזיקליים או פנימיים אלא גם שינויים נפשיים ומתחים משפיעים על העור ועשויים לגרור תגובה משמעותית בעור. מצבי לחץ ומתח עשויים לעורר מחלות עור חדשות או להחמיר מצבים קיימים.

בשיחה עם הד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ברשת מרפאות כללית אסטטיקה, היא מסבירה הכול על התופעה ועל דרכי הטיפול בה.

"אם לקיתם במחלה – טיפול תרופתי, תזונה בריאה, אומגה 3 ושימת לב גם למקור הלחץ – כל אלה ירגיעו אתכם וגם יעניקו לעור שלכם הקלה", היא אומרת, ומוסיפה פרטים.

דוגמאות למחלות עור שעלולות לפרוץ או להחמיר עקב לחץ:

• פסוריאזיס (PSORIASIS)– מחלת עור המתבטאת בעיקר בנגעים אדומים, מעובים המכוסים לרוב בקשקשת עבה כסופה. הפריחה יכולה להיות מלווה בגרד ופורצת בדרך כלל באזורים כמו ברכיים, מרפקים, ציפורניים ובקרקפת, אולם היא יכולה להופיע בעצם גם בכל מקום אחר בעור. הפסוריאזיס היא אחת המחלות הקלאסיות שבהן מתואר קשר בין מתח נפשי להופעת המחלה. חולים רבים מתארים את התפרצותה בעקבות משבר קשה שחוו או אובדן. גם באנשים שכבר סובלים מהמחלה, היא יכולה להחמיר בעיתות מתח.

• סבוראה (SEBORRHEIC DERMATITIS)- מחלת עור דלקתית שכיחה, שיכולה להופיע ב 2-5% מהאוכלוסיה. המחלה מתבטאת בנגעים אדומים המכוסים לרוב בקשקשת שמנונית שמופיעה לרוב באזורי הקרקפת, גבות, צידי האף ועוד. מחלה זו עלולה להחמיר בתקופת החורף, במצבים של מחלות פנימיות שונות ובמצבי מתח נפשי.

• אקנה (ACNE)– אותם פצעי בגרות טורדניים, אשר שכיחים ביותר בקרב חלק ניכר מהמתבגרים, אולם יכולים גם להופיע או להישאר הרבה אחרי תום גיל ההתבגרות. אקנה יכולה להתפתח ביתר שאת בתקופות מבחנים ולחץ.

• אלופציה-אראטה (ALOPECIA AREATA)– מחלת עור המאופיינת בהופעה פתאומית של קרחות מוקדיות באזורים בהם קיימים שיער ובעיקר בקרקפת, בגבות ובזקן. גם כאן, סטרס נחשב לאחד הזרזים להתפרצות המחלה, על אף שבניגוד לפסוריאזיס, כאן הקשר פחות מוכח.

• אטופיק דרמטיטיס (ATOPIC DERMATITIS)– מחלת עור שכיחה בקרב ילדים, על אף שקיימת גם במבוגרים. המחלה אף ידועה בשם אסטמה של העור, כיוון שהיא חלק מקבוצה של מחלות כמו נזלת אלרגית ואסטמה. המחלה מתבטאת ביובש קיצוני של העור, פריחה שיכולה להיות לעיתים מפושטת ביותר וכן בגרד עז וטורדני. אצל הרבה מהילדים המחלה מחמירה בעונת החורף כשקר ויבש ולעיתים אף מגירויים שונים כגון הזעה, מגע עם חומרים שונים שמייבשים את העור (סבון, כלור, מלח וכד') ואף עקב מתח ולחץ נפשי.

כיצד נמנעים ממצבי לחץ העלולים לגרור התפתחות מחלות עור?

הסיבה מדוע אצל חלק מבני האדם דווקא העור מגיב ברגישות רבה למצבי סטרס ומפתח דלקות ומחלות עור הינה נעלמת. כפי הנראה, כיוון שכל אחד מאיתנו בנוי אחרת, ולכל אחד מבנה גנטי שונה עם רגישות שונה לגירויים שונים, אזי אצל אחד ביטוי ללחץ יהיה בדופק לב מואץ, לחץ דם גבוה או עלייה בערכי הסוכר בדם ואצל האחר – בפריחה או גרד.

להלן מספר עצות לאיזון הגוף והנפש והימנעות ממצבי לחץ:

• העצה הטובה ביותר היא ללמוד לקחת את החיים בפרופורציה, לשמור על רגיעה ולהשתדל להתנהל בצורה שפויה ופחות דרמטית עם כל מה שקורה סביבנו. להיות מעורבים – כן, בהחלט, אבל לא לאבד את העשתונות.

• תזונה טובה המקרינה על בריאות הגוף והנפש והימנעות ממזון מתועש ומעובד ומצבעי מאכל, ישמרו על בריאות גופכם.

• פעילות גופנית משחררת וממלאת באנדורפינים תסייע לחילוף חומרים טוב, לאורח חיים נכון ופחות לחוץ.

לקיתן במחלת עור זו או אחרת? כך תתמודדו עם העניין:

• ראשית יש לפנות לקבלת ייעוץ ואבחון אצל רופא עור. שם, לאחר שבוצע אבחון נכון ניתן לטפל בבעיה ביעילות. סביר להניח כי הרופא ייתן טיפול תרופתי להרגעת הגרד והאדמומיות וכן המלצות איך ואם ניתן למנוע את ההתקף הבא. להרגעת תופעות של גרד לרוב משתמשים בכדורים מקבוצת האנטי-היסטמינים המרגיעים גרד ופריחה במצבי אלרגיה. אולם לכל מחלה מומלץ טיפול שונה שינתן ע"י רופא עור בהתאם למצב.

• לבני נוער או מבוגרים הלוקים באקנה – מומלץ לפנות לרופא עור לקבלת טיפול בתכשירים מקומיים או כדורים על פי הצורך. ניתן גם לפנות לטיפול קוסמטי מרגיע אצל קוסמטיקאיות מורשות, אולם חשוב לזכור כי זה צריך להתבצע לרוב בשילוב עם טיפול תרופתי כל שהוא.

• לאמץ גישה חיובית ורגועה לחיים, לצרוך תזונה טובה ולהתעמל.

• מחקרים רבים בוצעו על הקשר בין צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 לבין ההשפעה על מחלת הפסוריאזיס. נכון להיום התוצאות לא חד משמעיות ויתכן ולחומצות הללו השפעה מיטיבה על המחלה.

• ישנם אפילו מצבים בהם ניתוק מהסביבה הרגילה המלחיצה עלול לשפר את מצב המחלה. לעיתים עצם הנתק מהסביבה, אפילו לימים ספורים, יכול לשפר את מצב הפריחה. אחת הדוגמאות לכך היא אסטמה של העור.
• על אף שמחלת עור, שפרצה בעקבות מתח, מצריכה טיפול בסימפטומים העוריים של המחלה, לעיתים יש לטפל אף בסימפטומים הנפשיים. לכן מומלץ לטפל בעצמכם גם באספקט הנפשי אצל הגורמים המקצועיים המתאימים.

• בדומה למתח, חשוב לשלול גם סיבות אפשריות אחרות להתפרצות מחלת עור - תרופות, אלרגיות, גורמים חיצוניים, מחלות פנימיות כמו זיהומים או ממאירויות. אם התפרצה אצלכם מחלת עור כתגובה למחלה אחרת – כדאי ויש לטפל גם בה.


הד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור ברשת מרפאות "כללית אסטטיקה"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד