ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

לראשונה בעולם • השתלת קרנית חלקית לתינוק

פריצת דרך רפואית בבית החולים בילינסון • לראשונה בוצע ניתוח עיניים מורכב וייחודי בתינוק בן שנה וחצי • הניתוח כלל החלפה חלקית של עובי קרנית העין

לראשונה בעולם • השתלת קרנית חלקית לתינוק

לראשונה בישראל, התקיימה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, השתלת קרניות ייחודית בתינוק - הליך רפואי נדיר מסוגו בארץ ובעולם, בהתייחס לגיל המושתל.

מדובר בתינוק שנולד עם מחלת קרנית שגרמה לעכירותה ולראייה לקויה מאוד.

התינוק, לא יכול היה להביט אל האור, השפיל את מבטו, ונמנע מיצירת קשר עין, העדיף סביבה חשוכה וכתוצאה מכך הוריו לא יכלו להאכילו, רק במצב בו הוא שכב על בטנו וראשו כלפי מטה.

עקב כך נוצר פיגור בהתפתחות ובגדילה, ואף היה צורך במתן מזון באמצעות זונדה, התינוק סבל מאי שקט, בכה רבות וסבל מכאב בעיניו.

מאז לידתו היה התינוק במעקב במערך העיניים המשותף לבתי החולים:מרכז שניידר לרפואת ילדים ובבי"ח בילינסון במרפאת הקרנית.

ד"ר אירית בכר, מנהלת שירות הקרנית בבילינסון שטיפלה בו מאז לידתו, המליצה לבצע השתלת קרנית, בשיטה חדשנית בשתי עיניו.

השתלות קרנית המבוצעות בתינוקות ומדווחות בעולם הן לרוב השתלות קרנית בעובי מלא. כ-0.5 מ"מ של רקמת הקרנית מוחלפת. השתלת הקרנית שבוצעה בבילינסון היא השתלת קרנית בעובי חלקי - בה הוחלפה השכבה הפנימית של הקרנית בלבד, רקמה בעובי של 50 מקרון. זו השתלה חדישה בעולם שהניסיון היחיד הקיים בה הוא במבוגרים.

הניתוח בוצע על ידי ד"ר דויד רוטמן מנהל שירות הקרנית ב TORONTO WESTERN HOSPITAL בטורונטו וד"ר אירית בכר.

התינוק נותח בשתי עיניו במהלך החודש האחרון ולאחריהם אושפז במחלקה הכירורגית במרכז שניידר לרפואת ילדים. לצורך ההשתלה, הוזמנו קרניות מתורמים צעירים מאוד מארצות הברית ומקנדה.

הניתוחים עברו בהצלחה רבה, ראייתו של התינוק שבה, התנהגותו השתנתה ללא הכר והוא החל לעלות במשקל ולהתפתח בהתאם לגילו.

ד"ר אירית בכר מספרת: "מרגש אותי לראות איך התקדמות הטכנולוגיה ברפואת עיניים אפשרה לנו לעזור באופן דרמטי כל כך לתינוק שסבל מלקוי ראיה שהשפיע גם על התפתחותו. הניתוח הזה הוא בבחינת הישג רפואי אדיר".

פרופ' דב ויינברגר, מנהל מערך העיניים במרכז הרפואי רבין ובמרכז שניידר לרפואת ילדים אמר: "בשל חשש לנזק התפתחותי, היה צורך לנתח את התינוק מיד ולהשתיל קרניות צעירות במיוחד שתתאמנה לגיל התינוק".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד