כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הרב לאו על פגיעה במשפחה: בי"ד אבי יתומים, אף שההורים בחיים

ביום הראשון מתוך שלושה ימי עיון בנושא אלימות ופגיעות במגזר הדתי-חרדי, נשא הרב לאו דברים ואמר "כרגע אני כבר לא אומר בואו נהיה כנים, אלא, בואו נביע הערכה לעובדה שהכנס מתקיים והנושא כבר מדובר, כי במשך שנים הוא לא דובר. במשך שנים הייתה תחושה ש'לי זה לא יקרה, אצלנו זה לא יקרה'״

הרב לאו נושא דברים בכנס למניעת פגיעות והתעללות. צילום: תהל
הרב לאו נושא דברים בכנס למניעת פגיעות והתעללות. צילום: תהל



הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו התייחס אתמול (שני) בפומבי לעניין של פגיעות בתוך המשפחה, במסגרת כנס מיוחד בנושא אלימות והתעללות במגזרים הדתי והחרדי. בכנס אמר הרב לאו כי ״המציאות היא שזה קיים בכל רבדי החברה, גם בבתים שלא היינו מעלים על דעתנו שזה עלול לקרות, מעבר לדלתות הסגורות עלולים להיתקל במצבים קשים ונוראיים של הורים שלא מתנהגים כהורים. של אב שלא מתנהג כאב, של אמא ששותקת ולא יכולה לתת את התמיכה הראויה. בית דין הוא אביהם של יתומים גם כשההורים שלהם בחיים. כאשר ההורים לא מתנהגים כפי שהורים צריכים להתנהג״.

בפתח דבריו אמר הרב לאו כי "כרגע אני כבר לא אומר בואו נהיה כנים, אלא, בואו נביע הערכה לעובדה שהכנס מתקיים והנושא כבר מדובר, כי במשך שנים הוא לא דובר. במשך שנים הייתה תחושה ש'לי זה לא יקרה, אצלנו זה לא יקרה'״. בכנס, המאורגן ע"י 'תהל - מרכז הסיוע לנשים וילדים דתיים' השתתפו למעלה מ-600 הורים, רבנים ואנשי מקצוע, דתיים וחרדים.



פרופ' אשר בן אריה, מנכ"ל מכון חרוב, ומי שייסד את החברה הבינלאומית למדידת מצב הילד (ISCI) והיה סמנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד, הציג אף בכנס נתונים בנוגע להתעללות בילדים: "אחד מכל חמישה ילדים בישראל סובל מהתעללות או הזנחה. התעללות לא בהכרח הכוונה לתקיפה". בן אריה הציג אתגר חדש שעומד בפניה של האוכלוסיה החרדית כיום: "אמנם ישנו שינוי מבורך לאחרונה באוכלוסיה החרדית והדתית בהכרה בהתעללות ותקיפה לסוגיה. לחרדים קל יותר להתמקד בפגיעה בילדים, יש עליה כבר קונצנזוס, אבל התעללות פיזית ונפשית היא עדיין לא בשיח וממילא לא מטופלת כראוי. וזה רוב המקרים". הפיתרון לפי ב אריה הוא עבודה על מניעה. "חייבים לעבוד על מניעה." אמר פרופ' בן אריה, "אנחנו יודעים לזהות את נפגעי ההתעללות, אנחנו יודעים לטפל במי שכבר נפגע. אבל למנוע את ההתעללות אנחנו לא יודעים. אין שום מחקר טוב שעשו על זה. הגיע הזמן".

מנהלת תהל ומארגנת הכנס, דבי גרוס, שבה והדגישה בכנס את פעילות המניעה בצד החינוכי. "אסור לנו להישאר עם #metoo, אנחנו צריכים לעשות משהו. לא מספיק רק לדבר צריך ללמוד וללמד את הילדים שלנו לזהות סיכונים, לדעת איך להגיב נכון ועם מי לדבר במקרה שהם נתונים במצוקה כלשהי".
פגיעה במשפחה תקיפה והתעללות הרב לאו מרכז תהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד