י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הערים החילוניות מנצלות את הזמן: "נחוקק חוקי עזר לפתוח בתי עסק בשבת"

לקראת העברת החוק בקריאה שנייה ושלישית, ראשי ערים מנצלים את הזמן ומתכוונים לתקן את חוק העזר העירוני ולהתיר פתיחת עסקים ברחובות מסוימים בשבת • "כל תושבי העיר יברכו על עדכון החוק שנכתב בשם הפלורליזם הייחודי"

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



בעקבות אישור חוק המרכולים בקריאה ראשונה - מספר ערים חילוניות ובראשם תל אביב וגבעתיים מובילות שינוי בחוקי העזר העירוניים, לפתיחת עסקים ברחובות הראשיים של העיר בשבתות ובחגים.

הבוקר (רביעי) הודיעה עיריית גבעתיים כי לאור החקיקה הארצית המתגבשת בימים אלו, בנושא חוק המרכולים, ראש עיריית גבעתיים רן קוניק יביא בפני מועצת העיר, במסגרת ישיבה מיוחדת, תיקון לחוק העזר העירוני העוסק בשעות פתיחתם וסגירתם של העסקים בעיר ויאפשר פתיחת עסקים ברחובות הראשיים של העיר בימי מנוחה.

היוזמה החילונית נולדה בעקבות הקביעה, כי חוק המרכולים המתהווה בימים אלו, לא יחול רטרואקטיבית על חוקי עזר עירוניים אשר יאושרו טרם חקיקתו בכנסת ישראל. העיריות מבקשות לנצל את הזמן עד שהחוק יעבור בקריאה שלישית ולקבוע לראשונה מסמרות בעירם בכך שהן יחוקקו חוקי עזר שיתירו חוקתית לפתוח מרכולים ובתי עסקים בשבת בפרהסיה.

התיקון לחוק העזר לגבעתיים מבקש בראש ובראשונה לתקן את ההגדרות הקיימות בו ל"בית עסק", "בית אוכל" ו"בית עינוג". בנוסף, מבקש התיקון לחוק העזר להוסיף הגדרה ל"מרכול". שנית, בתיקון לחוק העזר מוצע להוסיף רשימה של רחובות בעלי צביון מסחרי, כך שפתיחת בית אוכל, קיוסק, מזנון או מרכול, שלא ברחובות אלו, תתקיים בתנאים מיוחדים. כמו כן, חוק העזר מציע להוסיף לצרכי תרבות וחינוך הקיימים בחוק העזר, צרכי ספורט, אשר אך בגין אלו תותר פתיחתם בימי מנוחה, למעט יום הכיפורים וליל תשעה באב.

חוק העזר בנושא זה נחקק בשנת תשי"ח - 1959, לפני 78 שנים, והתיקון האחרון בו נערך בשנת תשל"ה – 1974. ניכר כי החוק הקיים נכון להיום אינו עדכני ואינו משקף נכונה את אופיים ורצונם של רוב תושבי העיר ואינו הולם עוד את אורחות חייהם. הצעת התיקון נועדה לבטא את רצונם של התושבים, תוך כדי הבטחת שמירת אופייה הייחודי של השבת כיום מנוחה, הן מבחינה סוציאלית-חברתית והן מבחינה דתית-לאומית. התיקון לחוק העזר המוצע תואם את מדיניות האכיפה של עיריית גבעתיים, מתאים את המצב המשפטי למציאות הנוהגת ומקיים את מצוות בית המשפט העליון.

קוניק, ראש עיריית גבעתיים אמר כי "חשוב לי להבהיר כי התיקון המוצע לחוק העזר הנו תולדה של מחשבה עמוקה, עדינה ומורכבת, של איזונים, שאנו מובילים במטרה אחת: לשמר את צביונה של העיר ולאפשר לכלל תושביה לחיות בתחומה בהתאם לדתם, אמונתם, צרכיהם וברצונותיהם, ברוח הסובלנות המאפיינת את העיר. אני בטוח כי כל תושבי העיר יברכו על עדכון החוק שנכתב בשם הפלורליזם הייחודי השורר בעירנו ובעיקר אני משוכנע תושבי עירנו יכבדו את השמירה המוקפדת על הסטטוס קוו בעיר".

רועי לחמנוביץ' מנכ"ל קואלציית שבת שוויון מסר: "כאשר יגורנו בא. הערוץ לרמיסת השבת נפתח. ההתנהלות המנומנמת של הקואליציה בניסיון המאד קלוש למנוע ולבלום ניסיונות להפוך את השבת ליום מסחר יצרו מצב הפוך - מרוץ בשלטון המקומי לחוקק חוקים המתירים מסחר טרם כניסת חוק המרכולים לתוקף, היות וחוק המרכולים טרם אושר בשלוש קריאות".

"ראשונה ברמיסת השבת היא גבעתיים ואין כול סיבה שלא נהיה עתידים לצונאמי אנטי שבת, ועד ששר הפנים יעביר את החוק שלו בקריאה השלישית הוא יהיה בבחינת אות מתה". אומר לחמנוביץ ומסיים "אני מצפה מהמפלגות החרדיות והדתיות להשלים את המהלך במהירות. כרגע הנזק בחוק עולה על התועלת המועטה של החוק".
חוק המרכולים ראשי ערים גבעתיים חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד