כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

התוצאה הגרועה מעולם: 66% מהמתמחים נכשלו בבחינות לשכת עורכי הדין

רק מחצית מהמתמחים שנבחנו בפעם הראשונה צלחו את הבחינה במתכונתה החדשה - ו-5% בלבד מהנבחנים בפעם השלישית עברו אותה • לאחר הבחינה טענו המתמחים כי הזמן שהוקצב לשאלות היה בלתי סביר • בקרב בוגרי האוניברסיטאות עברו 75% מהנבחנים

מבחן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מבחן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



שבועיים וחצי לאחר שנערכו בפעם הראשונה בחינות לשכת עורכי הדין במתכונת חדשה, שכללה גם שאלות על סוגיות משפטיות מהותיות ולא רק על סדרי דין, הגיעו התוצאות. רק 34% מהנבחנים עברו את הבחינה. מדובר בתוצאה נמוכה ביותר, כנראה גם הנמוכה אי פעם.

מתוך הנבחנים לראשונה, שהיוו 56% מכלל הנבחנים, 49% עברו את הבחינה. מתוך הנבחנים בפעם השנייה (שהיוו מהנבחנים 22%) רק 25% עברו ומקרב הנבחנים בשלישית (21% מהנבחנים) עברו רק 5%.

בקרב בוגרי האוניברסיטאות, שהיוו רק 17% מהנבחנים, עברו את הבחינה 75%. בקרב בוגרי המכללות שהיוו 78% מהנבחנים (השאר עולים חדשים ובוגרי מוסדות בחו״ל) עברו 27%. מספר הנבחנים הגבוה ביותר מבין מוסדות הלימוד היה מהקריה האקדמית אונו (672 נבחנים) עם שיעור מעבר של 22% בלבד. בוגרי תל אביב (136 נבחנים) בראש עם אחוז מעבר כללי של 81%. אחריהם העברית (80% מעבר), בר אילן (69% מעבר) והבינתחומי (68%) שהוא הראשון מבין המכללות.

לבחינה, שנמשכה מהבוקר ועד שעות הערב המוקדמות, ניגשו 2,533 מתמחים, ורק כמחציתם ניגשו בפעם הראשונה - לאור שיעור הנכשלים הגבוה בבחינות האחרונות. לאחר הבחינה טענו המתמחים, וגם חברות ההכנה לבחינות, כי הזמן שהוקצב לשאלות בחלק המהותי היה בלתי סביר וגם טובי המומחים לא הצליחו לפתור אותן בפרק הזמן הנדרש.

הנבחנים גם טענו כי הם הסתמכו על מצגי שווא של בחינה לדוגמה שפירסמה הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין לפני חודשים אחדים - אולם היא לא שיקפה את רמת הקושי בבחינה הנוכחית. בשבוע שעבר נערכו פעולות מחאה שהופנו כלפי שרת המשפטים, איילת שקד, וראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה ונערכו הפגנות מול ביתה של שקד בתל אביב ומול אירוע של לשכת עורכי הדין.

בחלק הראשון של הבחינה נדרשו הנבחנים לבצע מטלת כתיבה, שלכתיבתה הוקצו 45 דקות, והיא היוותה 15% מהציון. בחלק השני נבחנו המתמחים בדין הדיוני, ונדרשו להשיב על 45 שאלות בנושאים של סדרי דין. חלק זה נמשך שעה וחצי, ומהווה 45% מהציון הכולל. החלק השלישי, שנמשך שעתיים ורבע, כלל בחינה על הדין המהותי. המתמחים נדרשו להשיב על 40 שאלות שהיוו 40% מהציון. בחלק זה חולקו לנבחנים חוברות חקיקה, והשאלות עסקו, בין היתר, בדיני חוזים, דיני חברות, דיני עונשין, דיני מקרקעין, ובדיני מסים.

המתכונת החדשה של הבחינה היא חלק מהרפורמה בחוק לשכת עורכי הדין, שקבעה כי לבחינת ההסמכה יתווספו שאלות בנושאים שעוסקים בדין מהותי, בנוסף לשאלות הקיימות על דין פרוצדורלי. על קביעת המתכונת החדשה היה אחראי צוות ייעוץ מיוחד, בהשתתפות המרכז הארצי לבחינות והערכה. מטרת שינוי מבנה הבחינה היתה לטייב את הליך הבחינות, כדי להבטיח שלמקצוע עריכת הדין יוסמכו בעלי הכישורים המתאימים לשמש כעורכי דין.

בבחינה שנערכה לפני שנה, במתכונת הקודמת שעדיין לא כללה שאלות בסדרי דין מהותי, עברו תחילה רק 30% מהנבחנים אך לאחר קבלת השגות שיעור המעבר עלה ל-37%. באפריל האחרון, עברו 44% מהנבחנים, אם כי תוצאות אלה עדיין אינן סופיות לאור העובדה שבית המשפט העליון קבע, שבוע לפני הבחינה שנערכה החודש, כי הוא מקבל ארבע השגות שהוגשו. בשנים האחרונות, לאחר שנוה נבחר ליו"ר הלשכה, חלה החמרה משמעותית בבחינות וכעת עם המתכונת החדשה, שיעורי המעבר עוד הולכים ופוחתים.
לשכת עורכי הדין בוגרי אוניברסיטאות בחינת הסמכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד